Annons

Hjälp med stativ val Manofrotto endast

Produkter
(logga in för att koppla)

ski_extreme

Aktiv medlem
Hej, jag vet att det finns många trådar om detta dessa har jag läst, känner ändå att jag behöver fråga om lite råd.

Det jag kommer att använda stativet är följande; Fågelfoto med EOS350D + EF70-2004L + ev extender senare och även macro foto med EFS-60.

Är bra om man kan ta bort mittstången alt. byta plats på den vilket skulle leda till ett (PRO) men jag vill gärna att den ska vara skönt att hantera också vilket talar för ett (Nat) om man inte kan sätta dit benvärmare i efterhand.

Jag är ganska lång 190cm och vill inte behöva stå hukad för mkt. Vikten på stativet spelar inte jätte stor roll, men jag bryr mig ändå om den...


Har smalnat ner det till två grundval.

Nämligen;

Manfrotto 055 alt. 190

Frågan är vilken av dessa jag ska välja samt vilken slutbokstav den ska ha... Pro alt Nat.

Skulle även behöva hjälp att välja huvud, då jag inte har någon erfarenhet av kullder alls.

Dom två som aktuella här är;
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683573

alt.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/488.php

(RC2)


Nu blev det väldigt långt, men jag hoppas att ni orkar läsa och ge råd till mig. :)
 
Är du 190 cm lång kan du utesluta Manfrotto 190. Benvärmare går att montera i efterhand.
 
Finns det ngt annat manofrotto stativ som är högre än 055 och har samma egenskaper som ett sådant pro?
 
Själv har jag tröttnat på kulled och ska gå över till "video huvud" istället. Man kan få jämnare panoreringar, t ex fåglar i flykt eller bilar på racingbanor. Dessutom går det bättre att isolera rörelser i enskilda riktningar. Korkat att alltid få oönskad sidledstilt när man bara vill ha höjdledstilt. Perfekt på videohuvud där man oftast har låst sidledstilt men "öppnar" hödled och panoreringsrörelserna. Om man ändå inte vill ha videohuvud tycker jag att "3 vägshuvud" är bästa alternativet, d v s 3 separata spakar, en för vardera riktning.
Kulled är kass.... IMHO ;-)
 
SixBySix skrev:
Själv har jag tröttnat på kulled och ska gå över till "video huvud" istället. Man kan få jämnare panoreringar, t ex fåglar i flykt eller bilar på racingbanor. Dessutom går det bättre att isolera rörelser i enskilda riktningar. Korkat att alltid få oönskad sidledstilt när man bara vill ha höjdledstilt. Perfekt på videohuvud där man oftast har låst sidledstilt men "öppnar" hödled och panoreringsrörelserna. Om man ändå inte vill ha videohuvud tycker jag att "3 vägshuvud" är bästa alternativet, d v s 3 separata spakar, en för vardera riktning.
Kulled är kass.... IMHO ;-)

Jag kan bara instämma. Testade Olles fina kula på Gotland men känner ändå att det är inget för mej. ProBall på Stabil, en härlig kombination men inte vad jag vill ha. Det kan nog bero på mycket vad man vant sig vid. Har haft 3-vägs tidigare och gillar att man har bättre kontroll. Det blir nog trevägs igen och inte Acratech Ultimate Ballhead som jag trott.

/AnWi
 
Japp, det var ett sådant jag menade. Det enda som jag skulle kunna säga till kulledens fördel är att alla inställningar går att göra med ett grepp. Alltså lite snabbare från 0-100 så att säga. Däremot tycker jag att man har mycket bättre kontroll över varje enskild justering med video eller 3-vägs. Kulled tycker jag ofta kräver justeringar innan man är nöjd med inställningen, alltså ofta långsamare ändå. Speciellt vid t ex macro är 3-vägs suveränt p g a den exakta justeringen och fina kontrollen i alla riktningar.
 
Jag har just ett 055PRO och en 488RC2. För mig har det fungerat bra hittills (och det har benvärmare på två av benen). Det är klart smidigt att kunna ta bort mittpelaren när man vill stå i spagat.

Jag köpte till ett stativfäste till mitt 70-200/4L för att få bättre balans, och även om det inte direkt är billigt tycker jag det var värt det.

/Anders
 
AFE skrev:
Jag har just ett 055PRO och en 488RC2. För mig har det fungerat bra hittills (och det har benvärmare på två av benen). Det är klart smidigt att kunna ta bort mittpelaren när man vill stå i spagat.

Jag köpte till ett stativfäste till mitt 70-200/4L för att få bättre balans, och även om det inte direkt är billigt tycker jag det var värt det.

/Anders

Jag har exakt samma kombination och är helnöjd, orkar inte hålla på med tre olika reglage för att rikta in kameran. Dessutom har just den kulan en separat panoreringsled under kulan så man kan vrida horisontellt utan att lossa kulan. PRO varianten är den mest flexibla varianten av 055 och går att göra llt med. Din längd borde inte vara ett problem heller. För mig som är en dryg decimeter kortare är det i ögonhöjd med mittstången helt nere.
 
dumbo skrev:
Det är väl inte kulledens fel om du inte riktar kameran rätt från början?

Kulleden (åtminstone 484RC2 som jag har) tenderar att dippa lite efter att man låst den, vänjer man sig kanske man kan räkna in det här, men brukar bli en massa fipplande i början.
 
nvpetlin skrev:
Kulleden (åtminstone 484RC2 som jag har) tenderar att dippa lite efter att man låst den, vänjer man sig kanske man kan räkna in det här, men brukar bli en massa fipplande i början.

Dippande kulleder är inget man ska acceptera... Det påfrestar nöjet att fota.

Låt mig rekommendera Novoflex CB3 för små utrustningar eller varför inte CB5 för tyngre prylar... *mums* =o)

/PW
 
Peter:

Då köper man en bättre kulled. ;-)

Jag har inte märkt av något sådant vare sig med min BH-3 eller med Manfrotto 488, som jag åxå testat lite. Däremot märker man att själva stativet flexar tillräckligt för att sökarbilden ska ändras lite lite. Så om man riktar kameran neråt, eller har ett "tungt" objektiv med lite längre brännvidd utan stativfäste så sjunker kameran ner en liten aning, men kulan rör sig inte en mm.
Jag vet inte om det är det du upplever? Det borde man göra med ett trevägshuvud åxå.
Vill man slippa det vore nog ett växelhuvud rätt väg att gå och fotar man uteslutande makro så är det nog det överlägset bästa alternativet.
 
Har ett 190prob och ett 468mgrc4

Mycket nöjd med båda, kulleden är ett nöje att arbeta med. Om man haft problem med kulleder som rör sig har man antagligen en för klen kulled.

När det gäller stativet så är det väldigt smigdigt och lätt (i den prisklassen) funderar dock på ett 055pro. Någon som vet om det är värt att uppgradera från ett 190prob ?

Vad skall man köpa för stativ om man vill ha ett lite "stabilare" stativ ?

Kan rekommendera 190prob om du inte skall kör allt för tung utrustning. Och kan Varmt rekommendera 468mgrc4 (rc4 plattan är klart bättre om man har lite större kamera och objektiv)

Kulled:
http://www.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=2048

stativ:
http://www.manfrotto.com/product/search_result.php3

MVH
Paul L.
 
Prova istället 468MGRC2 om ni tyckar att ni har problem med att kulan dippar. Maken till kulled får man leta efter. Hydrauliken är bergfast och säker i både låsningen och friktionen. Panoreringsled som är indelad i grader har den också.

Om man tycker om trevägshuvud kan jag rekommendera Manfrotto 329RC4 som är mycket stabilt, klarar hög belastning och är prisvärt. Nackdelen är att plattorna är stora och klumpiga.

Jag använder 468MGRC2 i kombination med ett 055PROB. En kombnation som jag tycker är stabil, felxibel och prisvärd. 329RC4 anväder jag kombination med ett 144B, men denna kombo har jag pensionerat, mest för de klumpiga plattornas skull, och navänder numera den kombon till projektorhylla.

Nackdelen med 055PRO jämfört med ett stativ kolfiber är att vikten är högre. Oftast är dock vikten inga problem.Om man däremot har tänkt att alltid släpa med sig stativet hade jag, trots prisskillnaden, köpt på ett kolfiberstativ. Just för att det blir lättare att bära med sig. Risken är annars att man lämnar det hemma.
 
En fråga då när vi ändå håller på. Hur mycket klarar ett Manfrotto 410 Växelhuvud? En D70 med 80-200/2.8D?

Det står väldigt lite på Cyberphoto och det finns inga recensioner hör på FS.
 
Vill man ha ett mycket exakt huvud, vid exempelvis macrofoto, är det säkert bra, men om man vill ha ett ett huvud som är snabbt och enkelt att jobba med så är växelhuvud nog inget bra alternativ.

Angående maxbelstninen på Manfrottos huvud ska man nog at den med en nypa salt. De huvud jag har haft klarar garanterat mycket mer än den angivna maxbelastningen. Vid val av kulhuvud är det däremot mycket viktigt att man väljer ett kulhuvud som klarar stor belastning. Det finns nämligen inga bra och billiga kulhuvud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.