ANNONS
Annons

hjälp med speedlite 430ex

Produkter
(logga in för att koppla)

tjaepp

Ny medlem
Hej!
Jag har en eos 400d och en speedlite 430ex, och jag vill kunna fota med blixten utan att den sitter fastskruvad på kameran, hur gör jag då?
/nybörjare tacksam för svar

Vill du ha automatik kan du skaffa en annan dyr blixt och sätta på kameran, 580EX I eller II. Sen finns en Canons sändare som är billigare ST-E2 som gör samma sak.

Det billigaste är dock en kabel som gör att du kan hålla ut blixten med ena handen samtidigt som du håller kameran med den andra. Finns kinesiska på tex ebay, kostar en hundring+ vilket är betydligt billigare än ovanstående alternativ.

Det "roligaste" - och på sätt och vis bästa - är radio. En sändare monteras på kameran och en mottagare under blixten (som kan vara var som helst). De kan nå 50m eller så och ge helt andra frihetsgrader än ovanstående. Men exponeringen blir manuell. Det finns också TTL-sändare (som alltså ger automatik) men då kan något av de två första alternativen vara bättre. Cactus heter ett av flera märken på ebay som finns till hyffsade priser, tror också Kaffebrus har alternativ. Bra, pålitliga och oberoende av ljus.

Tack så mycket för svaret, väldigt hjälpsamt!
Det är radiosändare jag är mest intresserad av, men undrar lite över en grej du skrev;
Det finns också TTL-sändare (som alltså ger automatik) men då kan något av de två första alternativen vara bättre.
Hur menar du, är det sämre med automatik än utan?

Bara du nämner TTL så stiger priset med minst 1000:-

cactus V5 funkar bra , kan också användas som frärrutlösare till din kamera.

Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar