Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med snöbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Jag är ny i fotografins värld och har så mycket att lära mig så det bara snurrar i huvudet av bländare, slutartider, vitbalans mm mm :)

Men jag fotar på så mycket jag kan för att se hur resultaten blir (tyvärr får jag knappt några kommentarer på mina bilder så det är svårt att veta vad som är fel och ej :-( jag vet att mina bilder inte är bra men det vore kul om någon kommenterade vad det är som gör det och vad jag bör tänka på:)

Men nu till min fråga: jag har tagit en hel del bilder på ungar, hundar, hästar och naturen nu när all snö kommit. Den enda dagen det blev bra bilder var när det var sol, men de andra molniga dagarna bli bilderna mörka och gråa, hur gör jag för att få de bilderna bra??
Är det vitbalansen jag ska ändra och vilket läge då till isf? Har bara haft den på auto än så länge.

Tacksam för hjälp även om det är en riktig nybörjarfråga.
Tackar på förhand.

/Charlotte
 
Ponnytok skrev:
Jag är ny i fotografins värld och har så mycket att lära mig så det bara snurrar i huvudet av bländare, slutartider, vitbalans mm mm :)

Men jag fotar på så mycket jag kan för att se hur resultaten blir (tyvärr får jag knappt några kommentarer på mina bilder så det är svårt att veta vad som är fel och ej :-( jag vet att mina bilder inte är bra men det vore kul om någon kommenterade vad det är som gör det och vad jag bör tänka på:)

Men nu till min fråga: jag har tagit en hel del bilder på ungar, hundar, hästar och naturen nu när all snö kommit. Den enda dagen det blev bra bilder var när det var sol, men de andra molniga dagarna bli bilderna mörka och gråa, hur gör jag för att få de bilderna bra??
Är det vitbalansen jag ska ändra och vilket läge då till isf? Har bara haft den på auto än så länge.

Tacksam för hjälp även om det är en riktig nybörjarfråga.
Tackar på förhand.

/Charlotte

Att bilderna blir mörka beror förmodligen på att kamerans exponeringsmätare luras av all vit snö. Den tycker att det är så ljust att det är bäst att strypa ljuset som når filmen/sensorn.
Prova med att + kompensera en aning.
Att bilderna blir gråa beror väl på att det är gråväder helt enkelt. Vill man piffa upp tillvaron lite kan man ju alltid ställa upp färgmättnaden en aning (om du inte kör RAW).


/Thomas
 
Hej,
är ingen expert eller, men jag tycker det ser ut som du inte använder något bra bildredigeringsprogram, där man kan justera färger, skärpa m.m. väldigt mycket. Tex. gråa snöbilder.


/ Janne
 
gråskiva

Hej. Jag förstår vad du menar, tittade på dina bilder och de i snö tror jag blir knas för att just kameran tycker att all snö är så vit att det inte behövs mer ljus, och då blir ju motivet för grått o trist. Du kan ju testa att antingen sänka slutartiden så att du enligt kameran överexponerar bilden en aning. Annars kan du ta o köpa en gråskiva. Det tycker jag absolut att du ska göra. Då mäter du ljuset med kameran mot skivan och ställer kameran efter de värden du får när du mått mot gråskivan. Förstår du hur jag menar? Testa iaf, tror att det kommer att lösa ditt problem hyffsat iaf.
 
Ja men en upplättnings blixt eller på andra synk funkar för att få modellen att sticka ut lite mer. Det är iaf min egen erfarenhet!

Lycka till!
 
Alla ljusmätare utgår ifrån att det du mäter är medelgrått (18% ljusreflektion), om du då tex mäter vit snö så kommer kameran att tro att det du mäter är grått och således anpassa tid och bländare för det. Jag brukar kompensera för detta enligt följande: Jag mäter ljuset mot snön och om snön ligger i skugga kompenserar jag med +1-1,5 bländarsteg, alltså om kameran säger tex f8 1/500 sek så förlänger jag tiden till 1/200 - 1/250 sek eller öppnar bländaren till 4,5 - 5,6. Om snön ligger i direkt solljus kompenserar jag på motsvarande sätt +2-2,5 bländarsteg. Ibland finns en funktion som heter exponeringskompensation som sköter detta och då ställer man den på tex +1,5 om man vill ha 1,5 stegs mer exponering.

Detta är riktvärden som jag brukar utgå ifrån.
Lycka till!
 
Fotograferar du i RAW kommer du lättast undan - förutom alla andra fördelar formatet har.
 
ÅH TACK!!

Tack allihop för era svar. Jag märker att jag har mycket att lära, men det gör ingenting för det är så vansinnigt roligt.

Nu har jag varit ute en sväng och fotograferat snöbilder på olika vis fast det var innan jag läste era svar så nu måste jag ut och testa igen.

Det enda jag ändrade nu var vitbalansen som jag ställde på "molnig" och det blev då lite bättre. Testade också att ändra .... mmmm.... vad heter det nu igen... suck... kommer inte ihåg. Färgtonen ändrades iallafall från lite blåaktigt till lite "sepia" aktigt osv.

Jag läste artikeln och den var jättebra och lättfattlig! Tack!

Nu ska jag ut och exprimentera lite till... kul!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.