Annons

hjälp med sigma ef-500 dg super

Produkter
(logga in för att koppla)
Musselbugg skrev:
å som man säger det e ju inte alltid blixten det e fel på =)

men i ditt fall är jag nog tyvärr rädd för att det är så, fast hoppet är ju det sista som överger människan. Testa vidare, hoppas det löser sig.
 
Musselbugg skrev:
hmm ja gratis e den ju inte,då detta e en hobby så drar jag nog gränsen vid den jag har å som man säger det e ju inte alltid blixten det e fel på =)
Fel på den är det nog inte, däremot är den svåranvänd iom. att den inte är anpassad ordentligt till 7D/5D, bara uppgraderad för att funka. både 5D och 7D har lite mysko blixtsystem, och dom har inte heller samma. Förhoppningsvis slipper vi det i framtiden, Sony har ju iaf moddat 56:an lite så att den funkar ordentligt med 5D/A100, troligen 36:an med.
 
den som lever får se!
ska mixtra å härja lite till innan jag dömmer den,den har inte redigt fått någom rättvis prövning om jag ska va helt ärlig,om inte annat så ser det ju proffsigt ut när man har den på kameran,ska bara doppa objektivet i grå färg så är jag hemma =)
 
Musselbugg skrev:
om inte annat så ser det ju proffsigt ut när man har den på kameran,

Ja, så kan man ju se det, fast det är rätt bra om den funkar också så inte "kompisen med digikompakten" tar bättre bilder än du.
 
visst har du rätt men som sagt jag har haft den sedan i tisdags å mixtrade först med den igår å vet ju inte vad jag gör kort å gott!
om inte annat så e den ju vinklingsbar å redan där har den vunnit i poäng!
 
Kan du inte lämna tillbaks den och lägga till mellanskillnaden till en Sony, 3495:- såg jag i nån nätbutik. Då behöver du inte "lära" dig nåt. Jag är kanske negativ men jag har själv som sagt hållt på över ett år att försöka få rätt på "skiten" och då har jag ändå haft kameror med externa blixtar i 20 år.
Först sen jag köpte Sonyn funkade saker som de ska.
 
jo det skulle jag nog kunna göra förstås men det finns ju folk som har fått den att funka perfekt!
får se hur den funkar när jag trixar på riktigt,ska ta till mig alla tips å trix å se var jag hamnar!
 
undrar om mamma hade dessa problemen med sin konica c35(innan jag tog över den) med sin expert B20 blixt,den har av/på knapp å en testknapp det e allt.tror livet var enklare på den tiden haha!
 
Kalibrera

Är detta möjligt att kalibrera hos Zieger tror ni? Skall ev. styra upp ett fokus "problem" på min 7D och då kan man ju be dom kika på exponeringen med blixten också...eller går det?

Jag tycker iofs att Sigman exponerar helt OK med 7D ialla fall. Men man kanske vant sig och omedvetet rattar på blixtkompen...
 
Jag har för mig att det dom kalibrerar när dom finlirar blixtexponeringen är kamerahuset, så det borde gå bra att göra det hos Zieger.
 
provade några snabba bilder i går innan puben å det funkade helt ok faktiskt,blev inte alls sådär överexponerat som innan känndes skönt!!verkar dock som kameran har adi som standard inställning å inte minns senast använda det störde mig lite dock.
 
FILM) (Anddje skrev:
Beror på vilken version man har äldre versioner (som inte funkar nåt vidare öht.) måste man ställa det manuellt på, nyare versioner (s/n 8xxxxxx, eller 7:eek:r som har uppgraderats och framåt) gör det automatiskt.

OK, måste kolla när jag kommer hem.
Har för mig att jag fick helt tokigt resultat om blixten inte stog i "FP".
Jag borde ha en av dom senaste , då jag inte haft blixten speciellt länge.
Jag tycket att det är störande att indikeringen för "FP" inte syns i displayen, när blixthuvudet är vinklat. Är det så på alla, eller är dett afixat på senare serier?


/Thomas
 
jtkarlsson skrev:
Jag tycket att det är störande att indikeringen för "FP" inte syns i displayen, när blixthuvudet är vinklat. Är det så på alla, eller är dett afixat på senare serier?
Det visas inte på min iaf, jag har en 8:a.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.