Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med sigma ef-500 dg super

Produkter
(logga in för att koppla)

Musselbugg

Aktiv medlem
Ok sprillans ny blixt hemkommen!
hur ska jag få den till att använda adi ist för ttl!
min d5d har ju läge till bägge och med den inbyggda funkar det perfekt,men när jag klämmer fast dunderklumpen så visas det bara ttl på blixtens display .
kan ärligt säga att jag får damp så fort jag öppnar en bruksanvisning å kanske missat det nån stans men....!
 
För att köra ADI måste blixten vara riktad framåt och du måste ha en (D)-glugg på kameran, om du bara har din Sigma 18-200 som står med i din profil så är det kört tyvärr :(
Men det är bättre att köra TTL, då kan du använda vilket objektiv du vill och vinkla blixten hur du vill.
För svar på diverse andra frågor om blixten kan du läsa här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65814
 
Hur vet du att den inte använder ADI?

På blixtens lcd visas bara "TTL" (så även på originalblixten HVL-F56AM). Om du valt ADI i kamerans meny har blixthuvudet rakt fram och en D-lins ska den gå i ADI-mode (även om det bara står TTL på blixten). När du sen vinklar blixthuvudet går den automatisk över till TTL.
 
FILM) (Anddje skrev:
För att köra ADI måste blixten vara riktad framåt och du måste ha en (D)-glugg på kameran, om du bara har din Sigma 18-200 som står med i din profil så är det kört tyvärr :(
Men det är bättre att köra TTL, då kan du använda vilket objektiv du vill och vinkla blixten hur du vill.
För svar på diverse andra frågor om blixten kan du läsa här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65814
sweet ska snoka där!
 
Märkligt? Hur kan den överhuvudtaget köra ADI på bouncad blixt? Det kan ju aldrig funka.

En annan sak. Har Sigma 18-200 verkligen ingen D-funktion? Enl Sigmas lenschart är det en D-lens
 
Senast ändrad:
js1 skrev:
Hur vet du att den inte använder ADI?

På blixtens lcd visas bara "TTL" (så även på originalblixten HVL-F56AM). Om du valt ADI i kamerans meny har blixthuvudet rakt fram och en D-lins ska den gå i ADI-mode (även om det bara står TTL på blixten). När du sen vinklar blixthuvudet går den automatisk över till TTL.
jag antar att jag vet det pga det inte blixtrar en massa förblixtar?
 
js1 skrev:
Märkligt? Hur kan den överhuvudtaget köra ADI på bouncad blixt? Det kan ju aldrig funka.
Precis, därför får man köra den i TTL.
Min erfarenhet med Sigman säger att det är lika bra att alltid ha kameran i TTL, så slipper man krångla.

Sigmaphoto.com listar 18-200:an som Minolta mount, dom brukar skriva Minolta (D)-mount när den klarar ADI.
 
js1 skrev:
men det blixtrar lika många (1st) förblixtar både i TTL som ADI mode.
hmm ok ,jag jämnförde med den inbyggda blixten å det blixtrade lite mer!
jag vill påpeka att jag e total newbi (om detta inte framkommer när man läser min profil)(om man gör det asså) =)
 
första fotosessionen med blixten avklarad,blev åt helvete,vet dock inte var felet låg men bilderna blev tokigt ljusa,riktade den bakåt med bouncer å allt inställt på ttl för att inte lilla bebisen skulle bli genomskinlig,fick även dra ner på krutet några steg å då funkade det tills det stod error i displayen.
aja man lär så länge man lever!
 
Musselbugg skrev:
första fotosessionen med blixten avklarad,blev åt helvete,vet dock inte var felet låg men bilderna blev tokigt ljusa,riktade den bakåt med bouncer å allt inställt på ttl för att inte lilla bebisen skulle bli genomskinlig,fick även dra ner på krutet några steg å då funkade det tills det stod error i displayen.
aja man lär så länge man lever!


Hade du blixten ställd i "FP".
Har för mig att det står i manualen att man måste ha det till D7D. Antar att det även gäller för D5D.


/Thomas
 
jtkarlsson skrev:
Hade du blixten ställd i "FP".
Har för mig att det står i manualen att man måste ha det till D7D. Antar att det även gäller för D5D.


/Thomas
Beror på vilken version man har äldre versioner (som inte funkar nåt vidare öht.) måste man ställa det manuellt på, nyare versioner (s/n 8xxxxxx, eller 7:eek:r som har uppgraderats och framåt) gör det automatiskt.
 
blixten är en 8a!
bra fråga ang hur jag hade den inställd,typ on!!!!
första läget liksom,men sen blev det error som sagt
å nu laddar jag batterierna om det va det som va felet.
 
Jag har aldrig lyckats få blixten att visa Error, o jag har haft den i ett år. Dåliga batterier visar sig som felexponeringar och långa uppladdningstider.
 
FILM) (Anddje skrev:
Jag har aldrig lyckats få blixten att visa Error, o jag har haft den i ett år. Dåliga batterier visar sig som felexponeringar och långa uppladdningstider.
haha det känns ju tryggt=)
nja det visar sig nog när jag laddat batterierna ordentligt.
 
Jag har själv hållt på och testa olika blixtar till min Dynax 5D i över ett år. Den enda blixt som hittills funkat klockrent är Sony HVL-F56AM.
Den kostade en slant men är värd varenda krona.
Nu är det slut på allt trixande hit och dit, bara att blixtra på, Pang -klockrent.
 
hmm ja gratis e den ju inte,då detta e en hobby så drar jag nog gränsen vid den jag har å som man säger det e ju inte alltid blixten det e fel på =)
 
ANNONS