Annons

Hjälp med SB-800!

Produkter
(logga in för att koppla)

emigus

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med en SB-800 som jag nyligen inskaffade mej. Är amatör på detta med blixtar.

Är det bara jag som tycker att manualen är onödigt krånglig och obegriplig till denna blixt?

Någon som vet om RPT verkligen ska fungera till D50? Enligt manualen ska det fungera, men jag har aldrig fått det att fungera.

Överallt i manualen står det om "blixtens bländare". Vad menas med detta? Har blixten verkligen en bländare eller menar dom bländarvärdet som är angivet på blixtens display?

Finns det ingen annanstans där man kan läsa och lära sej mer om blixtar och främst SB-800?? Manualen anser jag vara likvärdig med sopor.

/\/\@......
 
manickel skrev:
Är det bara jag som tycker att manualen är onödigt krånglig och obegriplig till denna blixt?
Den är aningen rörig och kanske inte helt pedagogiskt uppbyggd. Ingen lärobok alltså men allt jag velat veta om den har jag lyckats utläsa ur manualen.

Någon som vet om RPT verkligen ska fungera till D50? Enligt manualen ska det fungera, men jag har aldrig fått det att fungera.
Ärligt talat så har jag inte lekt med denna funktion tillräckligt mycket för att kunna svara helt på din fråga. Jag tror att det ska funka med vilken kamera som helst, jag har provat effekten när blixten är bortplockad från kameran.

Dock misstänker jag att du kan få problem med denna funktion om du sätter blixten på en kamera som kan kommunicera med blixten (läs: exempelvis din D50). Då kan ju blixten få reda på vilken slutartid du har ställt in blixten på och kanske vägrar utlösa alla delblixtarna.

Säg att du ställer in din SB-800 att avfyra 5 blixtar i 10 Hz. Det innebär att du får tio blixtar på en sekund (dvs det du mäter i Hertz). Fem blixtar innebär att det kommer ta en halv sekund från första till sista blixtpulsen. Har du en slutartid kortare än så kommer inte alla blixtar hinna utlösas. Kanske är det då en SB-800 strejkar? Det är för sent för att jag ska orka ta fram min blixt och kolla.

Men ställ in kameran på en lång slutartid med manuellt läge (någon sekund eller så), blixten på RPT med önskat antal blixtar i önskad frekvens. Ställ hela schabraket på ett stativ i ett mörkt rum, studsa en boll framför och tryck av.

Överallt i manualen står det om "blixtens bländare". Vad menas med detta? Har blixten verkligen en bländare eller menar dom bländarvärdet som är angivet på blixtens display?
Var läste du det? Berätta på vilka sidor det förvirrade dig så kanske jag kan reda ut det för dig.

Blixten har ingen bländare utan det är rimligtvis värdet som anges i displayen, eventuellt det bländarvärde du har ställt in på kameran om blixten känner av det.

Finns det ingen annanstans där man kan läsa och lära sej mer om blixtar och främst SB-800?? Manualen anser jag vara likvärdig med sopor.
Det finns en artikel här på fotosidan som tar upp grunderna.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan blixtljus och vanligt ljus. Blixtljus kommer i en (mycket) kort puls. Så den vanliga ljusmätaren funkar inte, den mäter ljus över en längre tid. Och så länge slutaren är öppen längre än blixtpulsens längd spelar det liten roll hur länge slutaren är öppen när blixtljuset är mycket starkare än det befintliga ljuset, det är bara bländarens öppning som begränsar hur mycket ljus som släpps in. När det befintliga ljuset är starkt i förhållande till blixten får man problemet med mixat ljus vilket är ett kapitel i sig.

Moderna blixtar med ljusmätning (exempelvis TTL, OTF eller förblixtar) har även funktionen att blixten "stryps" när blixten/kameran anser att exponeringen fått tillräckligt med blixtljus. Man lägger alltså till en kontrollmöjlighet som dock begränsas av automatik så du som användare har inte så mycket att säga till om längre, utan det handlar om att förstå vad automatiken gör.

Sen när man förstår hur det funkar är det i mina ögon ganska enkelt att ta till sig hur en specifik blixt funkar. Ofta är det bara olika sätt att mäta ljus och hur man väljer att göra inställningarna på som blixten erbjuder.

Fråga gärna på, jag lovar att försöka svara när jag är lite piggare. :)
 
Manualen är inte pedagogisk, nej det kan jag hålla med, men det är ju å andra sidan inte dess uppgift heller. Den ska förklara hur du får igång funktionerna inte hur du ska utnyttja dem kreativt eller så. Men jag kan säga att den är inget vidare på att förklara hur man får igång funktionera heller även om man vet hur de ska fungera när de väl gör det.

Men bländare menar du förmodligen antingen det faktum att man kan dra ner blixten styrka i steg om 1/1 (fullt blås) 1/2 1/4 1/8 1/16 osv eller så menar du att den kompenserar för vilken brännvidd du har på gluggen. Med andra ord lyser den inte ut på 20mm om du har en 35mm glugg på (det skulle dra onödigt mycket ström).
 
TACK!

Tack för alla bra svar!
Känner mej redan klokare.
Problemet är inte den dåliga manualen, problemet är att jag är så fruktansvärt otålig! ;)

Tänkte lite på det här med TTL BL, det är upplättningsblixt, ska den lätta upp huvudmotivet i förhållande till bakgrunden, eller blåser den på extra hårt för att få bakgrunden ljusare i förhållande till huvudmotivet?
Mina bilder i TTL BL blir nästan alltid lite mörkare än vad dom blir med vanlig TTL. Dock blir det ju kanske ett jämnare ljus på det sättet.
 
Upplättningsblixt är till för att t ex ta bilder i skarp soljus då du kan få väldigt skarpa skuggor i ansiktet på modeller mm. Skuggorna kan då t ex komma av näsan, hakan mm. Det handlar med andra ord inte om bakgrund och förgrund i den bemärkelse du beskriver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.