Annons

Hjälp med produktfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus1234

Medlem
Hejsan!

Jag har en fråga som rör produkt fotografering. Jag håller just nu på att bygga upp en klädbutik på nätet och vill självklart ha bra foton på produkterna.

Just i början så hade jag tänkt att man skulle försöka komma undan med så billig utrustning som möjligt, och sedan byta upp sig med tiden till lite bättre grejer.

Jag har spanat runt lite på olika foto butiker på nätet och hittat detta.
http://www.bostroms.nu/studioset-kh100m-2x100ws-stativ-och-paraplyer-p-5259-c-435.aspx

Är jag helt ute och cyklar eller funkar dessa som ett start kit? jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här så all hjälp jag kan få är självklart guld värt!

Jag har en Canon EOS 450D med tillhörande objektiv.

Bifogar en bild på ett ungefär hur jag vill att bilderna ska se ut.

Tack på förhand!

Bilagor

• 2950_01_1.jpg
    2950_01_1.jpg
    16.4 KB · Visningar: 803
Ingen som har koll på detta? Har ringt runt till olika foto butiker men alla säger olika och vill sälja på en utrustning för 10-15 tusen kronors klassen...

Skulle vara enormt tacksam om det fans någon som ville hjälpa mig på vägen.

Tack.

För att få bilder som den krävs nog en hel del studio utrustning.
Kan du tänka dig att fota kläderna hängades stilla på vägg eller golv behövs troligtvis enbart stativ till kameran o enklare ljus.

Jag tror inte man kan ge ett enkelt svar till din fråga när vi inte känner dina krav.

En sak brukar vara säker i fotografering....
ju dyrare destå bättre/enklare att få bra bilder.

Bakgrund och beslysning är viktigast, kamera och objektiv kommer faktiskt i andra hand. Optiken bör vara skarp och helst vara skarp även vid ganska stor bländare om du vill ha kort skärpedjup, MEN för webpublisering i små format så är det faktist inte så kinkingt. Blixtar, lampor, paraplyn, softboxar och som sagt bakgrund är bra prylar. EF 50 f/1.4 USM, Helios-44 58mm f/2, Sigma 70mm f/2.8 Macro, EF 28 f/2.8 och EF 70-200 f/4L USM har jag använt till produktfoto och det har blivit bra för det mesta. Brännvidden är bara så att du får plats och du får det perspektiv du önskar ha och att optiken är skarp nog för dina behov vid den bländare du behöver.

Alla normal DSLR hus idag ger tillräckligt bra bildkvallité i studio för produktfoto så länge du ger senorn tilltäckligt med ljus iaf.

Två radioslavar och en radioblixttrigger samt två skapliga blixtar är en bra start - en bakgrund behöver du och ibland är ett ljustält en mycket bra hjälp - har du inte ljustält så behöver du något att softa blixtarna med - här finns det många olika saker och välja på och vad som är bäst beror på vad man gillar och vad man vill uppnå samt vad man vill betala. Kaffebrus säljer mycket hygglig studioutrustning - påstår inte att de har toppprylar, men det mesta fungerar även om det inte är fint och fancy.

Vill du börja billigt så börja med vanliga "hotshoe" blixtar, billiga riktiga studioblixtar är faktist inte så mycker dyrare och du slipper byta batterier, de laddar snabbare och håller längre.

Ingen som har koll på detta? Har ringt runt till olika foto butiker men alla säger olika och vill sälja på en utrustning för 10-15 tusen kronors klassen...

Tack.

Tack.

Jag har ingen koll på just det paket du länkar till. För det priset är risken inte obefintlig att det kvalitetsmässigt är skit. Det kan innebära att färgen och styrkan på ljuset varierar mellan exponeringarna, att prylarna är rackiga och opraktiska att flytta och montera upp och ned, eller att de går sönder rätt snart.

Prestandamässigt räcker det till för att fota kläder på det sätt du vill. Jag kan tycka att ljuset från paraplyer är lite hårt, men du kan å andra sidan komplettera med softboxar senare om du vill. Det är överkurs som du kan strunta i så länge - paraplyer funkar helt ok. Det är för klent ljus för att fota gruppbilder, men det kanske inte är hela lag med fotbollströjor du ska visa.

Din kamera och objektiv räcker absolut till webpublicering. Du behöver inte skaffa något dyrare objektiv för att uppnå din exempelbild. Däremot bör du skaffa en bakgrund. Om du lägger några tusen för ett stativpaket och någon rulle med bakgrundspapper får du en bra och smidig lösning. Har du ett stort och bra rum kan du ju gå loss med en roller och vit färg om du kan/får/vill, så funkar det ok också. Se till att du har utrymme nog att ställa modellerna någon meter från bakgrunden så slipper du det värsta stöket med skuggor.

Radiostyrning av blixtarna (eller optisk slav) är bekvämt och trevligt, men så länge du fotar kläder på en människa i taget är det inget som jag tycker du ska prioritera i början.

Hoppas det är till någon hjälp.

Varför inte bara ta bilderna som kläderna kommer att var när som blir sålda..
Jag menar, ta kort på en person som har kläderna på sig utomhus (vardagen)..
Så blir de väll mer äckta..
Skulle jag gjort iaf..

För bilden åvan är ju urdålig, Den visar ju bara hur tröj trycket ser ut men inte hur tröjan sitter i övrigt..

Ett förslag..

Jag har inga produkt- eller tekniktips att ge dig men såg "Vinna eller försvinna" på TV med en företagare med liknande frågeställningar som dig.

Gå in på www.ur.se / UR-play / Vinna eller försvinna / och programmet om Stor och fin. 15 minuter in i klippet berättas hur de tar sina produktbilder.

Hoppas det kan vara användbart för dig / Daniel

Jag har inga produkt- eller tekniktips att ge dig men såg "Vinna eller försvinna" på TV med en företagare med liknande frågeställningar som dig.

Gå in på www.ur.se / UR-play / Vinna eller försvinna / och programmet om Stor och fin. 15 minuter in i klippet berättas hur de tar sina produktbilder.

Hoppas det kan vara användbart för dig / Daniel

Tack så mycket! ska jag absolut spana in.

På den filmen du länka till, så har han ju bara en blixt som lyser upp bakgrunden och någon softbox eller liknande eller om det är en blixt framför modellen också?

Vad är det som är monterat uppe på kameran?

//Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar