Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fgate

Medlem
Hej
jag skulle behöva hjälp med vilka inställningar jag bör ha på min kamera för att få fram bästa möjliga produktbilder, på kläder. jag har en eos400d kamera, och en grafitgrå fotoduk, belysningen är inte den bästa där jag fotar, vanliga lysrörsarmaturer. vilka inställningar bör jag ha, har hittills kört allt på auto, men skulle vilja få skarpare bilder. vilka inställn igar e bäst för skarpa produktbilder?
Mvh

Vad har du för objektiv? Har du någon budget till att införskaffa blixtar?

Varför får du inte skarpa bilder? Har du för lång slutartid eller för dåligt objektiv?

stativ (nödvändigt)

bländare 8

bas-iso

helst får du en slutartid som är längre än typ 1/50 (visst är det det som är cykeln på ett lysrör, då slipper man variation i WB och exponering)

sätt wb efter gråkort (har aldrig fått till en lysrörsbild som jag är nöjd med utan gråkort)

kameran e helt original, så original objektivet. här är en bild som jag tagit, då hade jag kameran inställd på porträtt och auto.

Bilagor

• edhardy63145sd-Sfram.jpg
    edhardy63145sd-Sfram.jpg
    12.7 KB · Visningar: 264
Inget fel på bilden direkt förutom att ljus-sättningen inte är helt "optimal" i mitt tycke. Har du möjlighet till att på något sätt ljussätta från sidan eller snett framifrån/uppifrån så kommer det nog att bli bättre. Försök sen att ha modellen så långt ifrån bakgrunden som möjligt.

tycker den der lite suddig ut. okej så längre bort från bakgrunden, tror ni en bygglampa exempelvis skulle fungera, eller måste det vara en riktig? vilken inställning borde jag ha på kameran då? porträtt? close up? kanske räcker med att öka ison för att få bättre ljus?

tycker den der lite suddig ut. okej så längre bort från bakgrunden, tror ni en bygglampa exempelvis skulle fungera, eller måste det vara en riktig? vilken inställning borde jag ha på kameran då? porträtt? close up? kanske räcker med att öka ison för att få bättre ljus?

JA det är sant, en sill är kanske lite liten att reflektera upp byxor med. Ta något större, testa med gös.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar