Annons

hjälp med pris per bild

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinJohansson

Ny medlem
Hejsan!
Jag har blivit erbjuden att fotografera lokaler exteriör och interör.
Köparen undrar nu hur mycket jag skulle ta betalt for 10-20 bilder som det blir för ett ställe.

Har någon ett rimligt förslag eller kan hjälpa mig?

Mvh
Elin

Har du F-skatt? Mellan 500-1 500kr/timme låter väl rimligt. Fotograferingen tar 3 timmar, redigeringen tar 2 timmar. Ta betalt för 5 timmar. Busenkelt. Eller kom överens om ett skäligt pris per bild, ex. 500-1000 kr/bild.

Hejsan!
Jag har blivit erbjuden att fotografera lokaler exteriör och interör.
Köparen undrar nu hur mycket jag skulle ta betalt for 10-20 bilder som det blir för ett ställe.

Har någon ett rimligt förslag eller kan hjälpa mig?

Mvh
Elin

Fotografera är väl en sak,men hur vill kunden ha bilderna måntro.Tar du 20 bilder och levererar dom på CD och kunden får därefter göra som han vill,så är ju jobbet enkelt och du kan ta ett engångspris.(förslag 500 kr) Själv har du troligen ingen nytta av bilderna..

Men ska du sitta hemma och redigera bilderna och kanske uppförstora och t.om ansvara för papperskopior, ja då ska du ta ordentligt betalt.

Ursäkta att jag bara hoppar in så här men jag har ett liknande uppdrag på G.
Hotellrum.
Var i sff's prislista skall jag peka så kunden ser ?

Ursäkta att jag bara hoppar in så här men jag har ett liknande uppdrag på G.
Hotellrum.
Var i sff's prislista skall jag peka så kunden ser ?

Förslagsvis där det står om timdeb. vid uppdragsfotografering. Alt att du och kunden kommer överens om ett fast pris, förslagsvis per rum. Förklara att tiden vid datorn också måste räknas med!

Mvh
André

Förslagsvis där det står om timdeb. vid uppdragsfotografering. Alt att du och kunden kommer överens om ett fast pris, förslagsvis per rum. Förklara att tiden vid datorn också måste räknas med!

Mvh
André

Jag är en sån som har svårt att säga nej och är dålig på att förhandla så jag har alltid motvind i sådana här lägen :)
Bilderna skall i första hand finnas på en hemsida men kan också att komma att användas i en broschyr.
Pris per bild låter bra tycker jag.
Är det då något av följande ur prislistan jag ska titta på ?
Länk till prislistan:
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf
Sidan 9, Stycket om "Webplatser".

När man anger "pris per bild" i t ex BLFs och SFFs prisguider avser man arkivbilder, dvs bilder som du tagit vid ett annat tilfälle, av andra skäl, och som en kund nu vill använda. Gör man ett uppdrag brukar man debitera för nedlagd tid och eventuella kostnader -- precis som andra hantverkare.

Jag är en sån som har svårt att säga nej och är dålig på att förhandla så jag har alltid motvind i sådana här lägen :)
Bilderna skall i första hand finnas på en hemsida men kan också att komma att användas i en broschyr.
Pris per bild låter bra tycker jag.
Är det då något av följande ur prislistan jag ska titta på ?
Länk till prislistan:
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf
Sidan 9, Stycket om "Webplatser".

Du skall kolla på Sida 6, Kommersiella uppdrag. Priserna är som det står ett genomsnitt genom en enkät som SFF genomfört, och inte det pris du ska fakturera, självklart får du faktuera 1500:-/h om du vill, men du väljer själv, mer eller mindre. Hur många bilder tror du det blir per rum?

Jag tycker ändå att du ska säga ett timpris, och försök med hjälp av kunden beräkna hur lång tid det kan tänkas ta. Han vet hur många rum det är, du vet ungefär hur lång tid det tar.

MVH
André

Du skall kolla på Sida 6, Kommersiella uppdrag. Priserna är som det står ett genomsnitt genom en enkät som SFF genomfört, och inte det pris du ska fakturera, självklart får du faktuera 1500:-/h om du vill, men du väljer själv, mer eller mindre. Hur många bilder tror du det blir per rum?

Jag tycker ändå att du ska säga ett timpris, och försök med hjälp av kunden beräkna hur lång tid det kan tänkas ta. Han vet hur många rum det är, du vet ungefär hur lång tid det tar.

MVH
André

Det är 10-15 bilder per hotell. 2st hotell. (samma ägare)
Vill skicka ett fast pris som förslag men det är svårt.
Att jag är relativt ny på att sätta priser färgar ju mitt synsätt på vad som är mycket pengar och på vad som är dyrt.
Det är ju lätt att bli överväldigad av att det kan bli mycket pengar men samtidigt skitsvårt att distansiera sig och verkligen VÅGA nämna stora summor trots sin ovana.

Något att öva på :)

Det är 10-15 bilder per hotell. 2st hotell. (samma ägare)
Vill skicka ett fast pris som förslag men det är svårt
Att kunden vill ha "10-15 bilder" säger ingenting om hur omfattande jobbet är och hur lång tid det tar och är alltså omöjligt att prissätta. Det är ungefär som att be en målare ge ett prisförslag på att måla om "en lägenhet".

Det här är en upprepning, men faktiskt enda sättet att komma fram till ett vettigt pris: Diskutera med kunden vad h*n egentligen vill ha och hur lång tid det kan ta. Lägg till arbetet vid datorn. Bestäm dig för ett vettigt timpris och multiplicera med antalet timmar. Lägg till eventuell resa och liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar