Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med pris: Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnVoid

Medlem
Hej!
Heter John och är ny på forumet även om jag snokat runt här tidigare. Hade tidigare en D3100 men den blev stulen i Kambodja för drygt 6 månader sedan nu. Är därför sugen på att införskaffa en ny kamera och lite objektiv etc att leka med.

Är det värt att köpa en D80 som.. 'Nybörjar kamera'? Kanske inte är nybörjare längre, men är samtidigt inte något proffs. Så var lite osäker på om jag skulle uppgradera kamerahuset lite när jag ändå håller på eller om jag ska stanna vid nybörjarkamrorna.. Vilket som.

Hittade en D80 för 7 000kr och då ingick:

Nikon AF-S DX 35/1,8 G
Tokina AT-X 12-24/4 DX
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD Macro (1:2)
1 Extra batteri
Polarisations filter, grå filter + diverse filter.

17 500 exponeringar, vilket är rimligt tycker jag.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det redan finns en dylik tråd. Men fick lite bråttom att bestämma mig så hann inte leta igenom så många trådar!

Peace,
John
 
Jag hade valt att ta ett modernare hus och istället något färre objektiv. 7000:- tycker jag är lite i överkant. 35,an 1000:- och 12-24 runt 3000:- om det är det äldre. Huset runt 1500:-, tele 500:-

Titta istället på en begagnad D90, jag sålde just min för 2500:-. Köpte en D5100 i veckan till dottern, den finns för 3600-4000 ny, tyvärr är det då ett hus utan de möjligheter som proffskamerorna har, så tänker man gå vidare i foto, så tycker jag en D90 eller varför inte en D300 som man får från 3000:- är en bra start och det räcker att börja med en 35/1,8
 
Jag hade valt att ta ett modernare hus och istället något färre objektiv. 7000:- tycker jag är lite i överkant. 35,an 1000:- och 12-24 runt 3000:- om det är det äldre. Huset runt 1500:-, tele 500:-

Titta istället på en begagnad D90, jag sålde just min för 2500:-. Köpte en D5100 i veckan till dottern, den finns för 3600-4000 ny, tyvärr är det då ett hus utan de möjligheter som proffskamerorna har, så tänker man gå vidare i foto, så tycker jag en D90 eller varför inte en D300 som man får från 3000:- är en bra start och det räcker att börja med en 35/1,8

Är skillnaden stor mellan D80 och D90?

Jag var fundersa på en D5100 men känns som ett mellanting på något sätt. Så kanske är bättre att bumpa upp till en D300 eller en D90. Några förslag på hemsidor / affärer att köpa ifrån? Kollar blocket och tradera även om jag skulle vilja se och känna på kameran först.

Tack för det snabba svaret!
Peace,
John

**Edit**
Och p.g.a ditt svar hittade jag snabbt en D90 med väldigt många tillbehöver för 7500kr. Vilket genast blev väldigt mycket mer aktuellt än den tidigare dealen! Samt en D90 med 2 objektiv för 5 500kr. Hum..
http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D90_45286825.htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D90_med_tva_objektiv_och_tillbehor_44699774.htm?ca=15&w=1

Och eftersom jag bor i Göteborg blir det hlea väldigt mycket lättare!
 
Det ska väl alltid vara bra att köpa härifrån. Sen har väl även affär som Scandinavian Photo även ett begagnat sortiment.
 
Hej!
Heter John och är ny på forumet även om jag snokat runt här tidigare. Hade tidigare en D3100 men den blev stulen i Kambodja för drygt 6 månader sedan nu. Är därför sugen på att införskaffa en ny kamera och lite objektiv etc att leka med.

Är det värt att köpa en D80 som.. 'Nybörjar kamera'? Kanske inte är nybörjare längre, men är samtidigt inte något proffs. Så var lite osäker på om jag skulle uppgradera kamerahuset lite när jag ändå håller på eller om jag ska stanna vid nybörjarkamrorna.. Vilket som.

Hittade en D80 för 7 000kr och då ingick:

Nikon AF-S DX 35/1,8 G
Tokina AT-X 12-24/4 DX
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD Macro (1:2)
1 Extra batteri
Polarisations filter, grå filter + diverse filter.

17 500 exponeringar, vilket är rimligt tycker jag.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det redan finns en dylik tråd. Men fick lite bråttom att bestämma mig så hann inte leta igenom så många trådar!

Peace,
John

Kamerahus är färskvara. Sensorer blir bättre och bättre i rasande takt.
Om alla dina Nikon prylar har blivit stulna och du har ont om pengar skulle jag föreslå en ny Pentax K-30 med lämpligt vädertätat kit-objektiv. K-30 kan väldigt mycket för ett väldigt lågt pris.

Annars försök få tag i en D5200 (plastig och äcklig samt klarar ej optik utan autfokusmotor, men med bra bildkvalitet) eller en D7000 som mer kommer att ha samma känsla av kvalitet som du hade i din D80.
 
D80 har en CCD sensor och D90 har en modernare CMOS så bara på de grunderna hade jag inte tittat på D90. .
 
Tack för alla svaren!
Surfat runt ytterligare och det lutar nog åt D90. Verkar vara en stabil och bra kamera. Är en sucker för Nikon eftersom jag tycker de ligger så skönt i handen och menyerna är som jag vill ha dem! Dessutom har de levererat bra bilder för mig so far!

Blir antingen:

http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D90_45286825.htm?ca=15&w=1

Eller:

http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D90_med_tva_objektiv_och_tillbehor_44699774.htm?ca=15&w=1

Troligtvis den senare. Alla åsikter uppskattas såklart!

Tack igen för all hjälp!


Peace,
John
 
Tack för alla svaren!
Surfat runt ytterligare och det lutar nog åt D90. Verkar vara en stabil och bra kamera. Är en sucker för Nikon eftersom jag tycker de ligger så skönt i handen och menyerna är som jag vill ha dem! Dessutom har de levererat bra bilder för mig so far!

Blir antingen:

http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D90_45286825.htm?ca=15&w=1

Eller:

http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_D90_med_tva_objektiv_och_tillbehor_44699774.htm?ca=15&w=1

Troligtvis den senare. Alla åsikter uppskattas såklart!

Tack igen för all hjälp!


Peace,
John

Okej pris på den med 16-85mm, 70-300mm; på den andra tycker jag dock att priset är i överkant. Du kan ju dessutom kika på en D7000 (efterföljaren till D90); på Blocket kan du hitta den med objektiv för under 7000 kr.
 
D80 har en CCD sensor och D90 har en modernare CMOS så bara på de grunderna hade jag inte tittat på D90. .

D80 menar du.

Ja för endast 1000:- mer så får man en betydligt bättre sensor, hade inte valt äldre än D90. Däremot kan jag nog tänka mig en D90 istället för D5200, för de funktioner man får extra i den nivå som D90, D300, D7000 ligger i
 
Du har helt rätt. Jag tänkte en sak och skrev en annan men det riktigt klantiga var när jag redigerade mitt inlägg så att det blev fel. Undvik CCD. Satsa på CMOS.
 
Nej, tycker inte det är värt det. Har en D80 själv och den är ok, men man märker att det är en gammal kamera. Inte alls bra på högre iso, lågupplöst liten skärm mm...

Jag skulle spara lite mer och satsa på en D7000, den har varit nere ofta under 6000 kr.
 
Förstod att det var D80 du syftade på och har helt uteslutit den sedan dess!

Upptäckte att personen som säljer D90 med 2 objektiv är en bekant till mig och kanske kan få ett aningen bättre pris än 5 500kr så kommer nog köra på den. Tänkte sedan köpa mig ett stativ och en vidvinkel så har jag det jag vill ha för tillfället. Kanske smidigare kameraväska också. Tänker att det tot. kommer hamna på ca 7 500kr.

Eftersom jag läst lite fler recensioner och vad ni skrivit så verkar D90 vara ett fullgott alternativ med utrymme för utveckling även om D7000 kanske hade varit att föredra. Har saknat mina fotosessions så himla mycket nu så orkar inte vänta på att rätt kamera ska dyka upp till ett super pris! Kanske låter lite barnsligt och otåligt men så får det nog bli!

Igen, tack för alla svar!

Peace,
John
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.