Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med present till 30-åring?

Nu verkar jag få lite ekonomihjälp av mina föräldrar och kanske kan höra med hans också... "Många bäckar små..."

Om jag själv lägger ca 8000 kr och får lite bidrag, tycker ni då det är värt att köpa ett med IS? Ge mig ärliga svar nu, hur pass mycket bättre är det med bildstabilisator, låt säga om han vill fota inomhus eller så?

Det skadar ju aldrig med bildstabilisator. Nu vet jag iofs inte hur mycket sämre optiskt versionen med IS är jämfört med den utan, men jag kan tänka mig att det marginellt.
Det man ska tänka på är ju att IS bara kompenserar för fotografens rörelser, inte objektet man fotar. Om objektet (t.ex. er son) man fotar rör sig blir det inte skarpare av IS.

IS är bra om man skall slippa skakningsoskärpa, eller helt enkelt kunna fota med lite längre slutartid (gentemot icke IS i samma ljus, samma iso, samma bländare) och få samma resultat.

Om man har som plan att fota saker som rör sig fort är inte IS det man behöver, då är bländare 2,8 bättre för att få snabbare slutartid och frysa rörelsen. Framförallt i dåligt ljus, tex konsertfoto eller innomhussport.

Däremot har 70-200 F4L IS en switch som kan ställa om till att kompensera både horisontella & vertikala skakningar, eller bara vertikala skakningar. Det sistnämnda läget är bra för att panorera och får fartränder i bakgrunden, och det rörliga objektet någorlunda skarpt :)

Jag har provat min 70-200 med IS avstängt, och jag skulle säga att det är en stor skillnad på hur många procent av bilderna som jag lyckas få skarpa om jag slår på IS. Fotar man utomhus i sol spelar det ingen roll, det är när det blir lite molnigare som man är glad att man har IS...

Nu verkar jag få lite ekonomihjälp av mina föräldrar och kanske kan höra med hans också... "Många bäckar små..."

Om jag själv lägger ca 8000 kr och får lite bidrag, tycker ni då det är värt att köpa ett med IS? Ge mig ärliga svar nu, hur pass mycket bättre är det med bildstabilisator, låt säga om han vill fota inomhus eller så?
Om det är värt det eller inte kan bara du bestämma.

Om JAG skulle köpa nytt så skulle jag absolut välja med IS.
Om man vill sälja det i framtiden så är med IS betydligt mer eftertraktat på begagnatmarknaden och mer lättsålt.

Begagnat så skulle jag välja utan IS.

Anledningen är att allt fler ska ha IS och då kan man pruta på optikerna utan IS.

Jag tycker att har man tele bör man definitivt ha IS såvida man inte brukar använda och ta med sig stativ.

Tänk att man brukar säga att ca samma slutartid som brännvidd, dvs 200 mm på en cropkamera blir 320 mm. Dvs För att slippa skakoskärpa i längsta teleläget så bör man ha slutartider på 1/320 s.

Jag funderade länge på Tele med IS eller ett ljusstarkobjektiv. Jag valde till slut konsumenttelet 55-250 med IS. Ruskigt bra med IS. Jag har provat stänga av IS, men då blir bilderna ofta suddiga. Eller så får man öka ISO och 400D har inte så bra ISO egenskaper (har själv ägt en)

/Stefan

Hmm... jag märker ju att jag får fundera en ordentlig stund på det här. Mycket bra svar ni kommer med till en som inte vet mycket alls om sånt här. Det med 2,8 är väldigt mycket dyrare anar jag? För det vet jag ofta är en anledning till att vi "slänger" foton, för att de blivit för oskarpa. Sen har man väl tur med andra, ofta med det fasta objektivet som då är min stora favorit. Förstår att det har med bländartalet? att göra? Alla dessa siffror, gör mig förvirrad ;)

Jag försöker tänka mig in i min sambos situation och han vill ju såklart ha både lågt bländartal och IS men det vet vi båda att det är för dyrt. Vad är att föredra?

Jag tycker att har man tele bör man definitivt ha IS såvida man inte brukar använda och ta med sig stativ.

Tänk att man brukar säga att ca samma slutartid som brännvidd, dvs 200 mm på en cropkamera blir 320 mm. Dvs För att slippa skakoskärpa i längsta teleläget så bör man ha slutartider på 1/320 s.

Jag funderade länge på Tele med IS eller ett ljusstarkobjektiv. Jag valde till slut konsumenttelet 55-250 med IS. Ruskigt bra med IS. Jag har provat stänga av IS, men då blir bilderna ofta suddiga. Eller så får man öka ISO och 400D har inte så bra ISO egenskaper (har själv ägt en)

/Stefan

Min första presentidé var att köpa en ny kamera till honom, men så känns det inte riktigt värt de pengarna just nu, att sitta med två kameror och "samma gamla" objektiv. Blir roligare för honom att få ett objektiv så kan han köpa ny kamera i framtiden om han känner att det behövs. Det får ju visa sig hur mycket han faktiskt kommer fortsätta att fota också.

Jag hade valt 70-200 f4 IS. Motsvarande 2,8 IS är sämre och vad värre är, mycket tungt! Det är en rejäl klump att släpa på.

Jag försöker tänka mig in i min sambos situation och han vill ju såklart ha både lågt bländartal och IS men det vet vi båda att det är för dyrt. Vad är att föredra?[/QUOTE]

Jag hade valt 70-200 f4 IS. Motsvarande 2,8 IS är sämre och vad värre är, mycket tungt! Det är en rejäl klump att släpa på.

Varför är 2,8 sämre? Förklara gärna för en som inte förstår, hehe. Vi pratar väl om samma objektiv nu hoppas jag? Så det inte är jag som är ute och cyklar... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=116852

Dessutom hittade jag några 2,8 IS på Blocket för runt 13-14000 kr. Men om de inte är bättre än f4 så tänker jag nog inte ens fundera på att kanske köpa en sådan.

Jag försöker tänka mig in i min sambos situation och han vill ju såklart ha både lågt bländartal och IS men det vet vi båda att det är för dyrt. Vad är att föredra?

Generellt föredrar jag en stor bländare före bildstabilisator. Men det beror nog mycket på att jag mest fotar min vilda dotter (vill ha så snabba tider som möjligt).

Sigma eller Tamron 70-200/2.8 kanske kan vara något att ha i bakhuvudet. Sigman ska ha snabb och bra AF, Tamronet ska vara riktigt skarp och fin. Båda ca 8000:-.

En konsument-tele med IS är nog också mitt val, om man inte vet hur intresserad av telefotografering man kommer att bli. Märker man att man gillar man det starkt och det känns som ljusstyrkan är begränsande kan man ju sälja det med väldigt liten förlust (i kronor mätt) och köpa ett ljusstarkare.

Jag skulle definitivt vilja ha bildstabilisering i mina teleobjektiv, just för att kunna använda lite längre slutartider. Kräver motiven riktigt korta slutartider på 1/500s eller så är det dock inte så nödvändigt. Bra att tänka på är att en monopod kan fungera som ett hyfsat substitut för bildstabilisator.

Ett makro-objektiv kanske din sambo tycker skulle vara kul också.

4-varanten är skarpare, inte mycket men dock. På full öppning är det mindre skarpt men ikapp på f4. 2,8-objektivet är ljusstarkare, innehåller mera glas och är svårare att konstruera. Därav lite skärpeförlust.

Varför är 2,8 sämre? Förklara gärna för en som inte förstår, hehe. Vi pratar väl om samma objektiv nu hoppas jag? Så det inte är jag som är ute och cyklar... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=116852

Dessutom hittade jag några 2,8 IS på Blocket för runt 13-14000 kr. Men om de inte är bättre än f4 så tänker jag nog inte ens fundera på att kanske köpa en sådan.

Det lutar nog åt att köpa ett med IS ändå, nu när jag funderat lite. Efter att ha hört efter med min familj så tycker de flesta att vi ska kosta på ordentligt nu när han fyller 30. Jag tror han kommer bli tokglad! :)

Ni ska ha ett stort tack för ert engagemang!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar