Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisa86

Medlem
Hej!
Jag har photoshop elements 2.0 och Microsoft picture it photo standard 9. Jag skulle vilja göra något kul. Jag tycker att det är jättekul att sitta och flumma och sånt med datorn, men det ser inge bra ut. Jag kan ingenting om photoshop, det fanns på datorn när jag köpte den och på skolan har dom inte det. Så jag kan inte lära mig något om det någonstans. Det är väl kanske inte det bästa photoshop, men något är det.

Jag har testat att ändra färg på ett foto och skärpan och lite smått. Men inget mer. Jag har sett jättefina bilder här på fotosidan och dom är gjorda med photoshop.

Så jag skulle vilja ha lite hjälp och lite tips...

Tack på förhand, Lisa.

Vet inte vad det är för trix du är ute efter? men en bok om elements kanske kan vara något, kolla på dit biblotek om du hittar något.

Absolut! Photoshop, speciellt den stora versionen, är ett fantastiskt program. Det är lite uppbyggt som ett mörkrum, men digitalt.

Men jag rekommenderar verkligen att man börjar i rätt ände. Det gäller att behärska grunder i photoshop väl, att förstå hur nivåer, kurvor, lager ochblandningslägen fungerar. Efter det kan man gå vidare. Att börja "trixa" är nog att börja i fel väg - det blir ofta inte alls snyggt heller. Risken är att man i början vräker på med hela artelleriet för att man tycker PS är så kul. Men jämför med garderoben där hemma: Man har inte 5 par byxor och 13 skjortor på sig samtidigt, bara för att man har dem i garderoben. Så är det med Photoshop också.

Alltså köp en bok som passar DIN PS-version om grundligt går igenom det grundläggande i programmet. Sedan är det bara att öva, öva, öva, öva, och öva. Sa jag att du måste öva..? ÖVA! Och lek en del med, för den delen. :)

/Jens

vad är detta?

vill inte starta en ny tråd så jag lägger min fråga här.

har jobbat med photoshop i ett par år, så frågan gäller inte bildbehandling, utan snarare något som jag alldrig stött på förrt, nämligen detta:

Copyright-tecknet som står i dokumentfönstret?

/ bakgrund: första bilden i en bildserie, oredigerad, ps7, osx.

Bilagor

• wtf.jpg
    wtf.jpg
    42 KB · Visningar: 272
Re: vad är detta?

pablito skrev:
vill inte starta en ny tråd så jag lägger min fråga här.

har jobbat med photoshop i ett par år, så frågan gäller inte bildbehandling, utan snarare något som jag alldrig stött på förrt, nämligen detta:

Copyright-tecknet som står i dokumentfönstret?

/ bakgrund: första bilden i en bildserie, oredigerad, ps7, osx.

... det betyder att bilden är copyright-taggad. Är det inte din egen bild? Mer information bör du hitta i bildens filinformation.

Ett besök på biblioteket brukar vara en mkt god start, det finns massor av litteratur till PS, så varför inte till PSE. Kanske till och med så att visa funktioner är samma, i så fall rekomenderar jag PhotoShop Biblen

Det som inte finns i den är nog inte värt att veta, dessutom ett enkelt språk

// Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar