Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med omdömme av ett Tam 17-50!

Produkter
(logga in för att koppla)
men shit.. om du misstänker bakfokus så 1) fråga inte oss.. gör chart-testet. 2) hur ska vi kunna bedömma det på bilder som bara är 10% av orginalfilen?

dessutom så det det inte konstigt ut nånstans.. bara en del skakningsoskärpa.. framför allt på bilden där ungen kryper ut ur vad-det-nu-är
 
Gjorde ett chart test och då fick jag lite luddiga resultat, om jag siktade på linjen så blir det bakfokus men om jag siktade där "siktlinjen" möter kantlinjen så blev det rätt fokus. Sen har jag svårt att se skakningsoskärpa vid 1/640 slutare.


Så lägger upp dom igen full storlek.
 
Senast ändrad:
CalleStahl skrev:
Gjorde ett chart test och då fick jag lite luddiga resultat, om jag siktade på linjen så blir det bakfokus men om jag siktade där "siktlinjen" möter kantlinjen så blev det rätt fokus.

Detta kan bero på att Tamron 17-50 har böjt fokusplan, se http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_1750_28/index.htm :

"On the downside the extreme corners showed a very strong degree of field curvature at 17mm and a little less so at 24mm. This means that the focus plane isn't flat but it bends towards to corners."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.