Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv val!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut100906

Avslutat medlemskap
Om man vill ha ett bra allround objektiv som motsvarar 28-105 eller 28-135 men för en digitalkamra med 1,6x crop.

Vilket bör jag välja och vilka för och nackdelar har de.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Patrik

Tack Kim för snabbt svar.

Jag funderar på att skaffa 20D.

17-85 objektivet ser ut som ett perfekt val på pappret.

Vet du om den är planerad att komma till butik samtidigt med 20D?

Finns det andra objektiv som du vet har samma egenskaper? Men som går att inhandls samtidigt som kameran. Vet ju aldrig hur länge man får vänta :)

Det finns de två jag nämnde, du kan givetvis köpa 20D med det billiga kit-objektivet om du vill..18-55:an.

Jag har beställt ett nytt sigma objektiv 17-50 2,8. Som verkar spännande, vet inte ngn som har använt det ännu då det släpps först i september. Men jag väntar med spänning.

Patrik Carlstedt skrev:
Vad tror ni om det nya EFS 18-85 objektivet från canon.
18-85 finns inte men väl 17-85:http://www.cyberphoto.se/canon/ef/17-85.php.

De flesta tror att det blir ett hyggligt objektiv ur Canons mellanklass med högre kvalitet än 18-55. 18-55 kommer från konsumentklassen medan 17-40 hänförs till proffsklassen. Brännviddsomfånget är ju inte fel, ljusstyrkan kunde dock vara bättre. Å andra sidan har det IS men det hjälper bara mot skak, inte för kortare skärpedjup, de gånger man vill ha det. Om Sigma 18-50/2.8 blir bra optiskt kunde det vara ett intressant alternativ med tanke på ljusstyrkan. Som vanligt beror det på vad man är ute efter och vad man prioriterar för egenskaper hos ett objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar