Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv som "fastnar" autofokus?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

lillskutt_

Ny medlem
Har ett objektiv till sony digitalkameran som när man starta och stänger av kameran fastnar när autofokus är igång. Låter som om de är grus ngnstans och de surrar (dock fungerar det) men de borde inte ha kommit in något grus/sand. Nån som vet vad de kan bero på och vad man kan göra?

Hoppas på svar då jag är novis inom detta och inte har mkt koll på krångel med objektiv:)

Har ett objektiv till sony digitalkameran som när man starta och stänger av kameran fastnar när autofokus är igång. Låter som om de är grus ngnstans och de surrar (dock fungerar det) men de borde inte ha kommit in något grus/sand. Nån som vet vad de kan bero på och vad man kan göra?

Hoppas på svar då jag är novis inom detta och inte har mkt koll på krångel med objektiv:)

Är det bara ett objektiv du märkt av detta på?

Sonys AF/MF mekanism & knapp brukar iofs "rassla" och låta lite när man slår på/av kameran, det är inte detta vanliga "oljud" du menar?

Tack för snabbt svar :)

De är inte de vanliga (o)ljudet utan mer som att den försöker dra in /ut objektivet mer och så rasslar de eftersom de verkar som om det sitter fast ?!

har inga sådana ljud och eller problem med vårt andra objektiv, de går tyst och smidigt....

Tack för snabbt svar :)

De är inte de vanliga (o)ljudet utan mer som att den försöker dra in /ut objektivet mer och så rasslar de eftersom de verkar som om det sitter fast ?!

har inga sådana ljud och eller problem med vårt andra objektiv, de går tyst och smidigt....

OK, dååtertår att du letar fram en annan Sony/Konica_mnoltakamera och provar dit objektiv på den.

Kvarstår strulet: objektiv fel.Om det funkar bra på den kametran, ja då blir det lite vanskligare att säga nåt...

OK, dååtertår att du letar fram en annan Sony/Konica_mnoltakamera och provar dit objektiv på den.

Kvarstår strulet: objektiv fel.Om det funkar bra på den kametran, ja då blir det lite vanskligare att säga nåt...

Bör uppenbarligen stavningskolla innan redigeringsmöjligheten klockas bort, hehe.Blev visst fler fel än jag gillar där...

Jag har exakt samma problem. När jag startar kameran låter det verkligen jätte illa om autofokusen. Jag kan enbart ha manuellfokus när jag ska fota för så fort jag har autofokus igång och kameran jobbar för att fokusera så låter det illa och den klarar inte av att fokusera. Jag har ingen annan kamera att prova detta objektiv på så jag vet ju inte om det är kamerahuset eller objektivet det är fel på.

Kan det möjligtvis vara ett Sigma-objektiv?

Jag vill minnas att en del Sigmor har haft problem med att ett plastkugg går sönder.

//Johan

Låter som att det är ett Sigma 70-300 APO som har pajat, be att dom byter ut plastdrevet mot ett mer hållbart i t.ex metall.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto