Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med nybörjarutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Nilzohn skrev:
Pentax är 3:2. K100D är en bra och prisvärd kamera.

Kika på recensionerna här på Fotosidan, och sök på forumet efter det är nyfiken på, så hittar du massvis!

Tack så mycket :D

Har nu sett att 2 av objektiven är Sigma och borde passa till pentax? Ena är 50-200mm och det andra vet jag inte redigt..

/Mvh Klos

Anton, om dina Sigmaobjektiv är avsedda att användas med en Konicakamera, passar dom inte ihop med Pentax. Lika lite som Konicas originalobjektiv gör det. Konica använde en helt egen bajonettfattning, som inte passar ihop med något annat märke än just Konica.

Så tyvärr kan du nog inte använda dina objektiv till någon av dagens digitala systemkameror.

Olle

Hej!

Såg nu att Sony DSLR-A100 var kompitabel med alla Minolta Konica-objektiv. Den verkar helt OK i mina ögon.. Ska ta reda på lite fakta om den nu.. Har ju faktist 7st Konica objektiv och om de passar så skulle det ju vara superbra

En liten fråga bara. Jag har Konica obljektiv, inte KonikcaMinolta objektiv, spelar detta någon roll? Det hoppas jag inte :S

/Mvh Klos

Hej,
Nej, tyvärr funkar det inte.
Sonys A100 funkar med Minoltas autofokusobjektiv, men inte med Konica. Att det står KonicaMinolta på en del objektiv och kameror beror på att Minolta och Konica gick ihop ett tag innan kameratillverkningen såldes till Sony. Men de objektiven har Minolta-fattning och är alltså inte likadana som Konicas äldre objektiv.
Jag vet, det är en djungel, detta med objektiv och vilka som passar var... :)

/Pia

Tack. Lite tråkigt :(. Men man får väl köpa nya objektiv med tiden.. Cyberfoto har just nu kampanj op Nikon D50. 6995kr så får man kameran och ett AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G objektiv. Man kanäven välja Så man får väska och dyl. Blir nog den det får bli.

/Mvh Anton

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar