Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med nybörjarutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
oki
mitt nästa råd är i så fall att du skapar en tråd till på fotosidan
Rubrik typ, ni som har en ...... vad tycker ni om den

Då bör du ju få input från de som verkligen har den du väljer.
Fråga gärna vad som de upplever som + o minus med den variant de har.

Roine

Mycket peadagogisk konversation mycket bra jobbat och förklarat. Jag skall nu tyvärr avråda dig från att välja en Olympys, håller med om att valet av kamerahus inte spelar väldigt stor roll. En tanke jag har är att du ska titta på Olympusen's bilder, enligt mig är in 4/3 formatet vackert. 3/2 är gyllenesnittet och är mer behgligt för ögat.

Alla kameratillverkare har bra instegsmodeller. Pentax, Canon, Nikon bl a. En D40 tror jag kommer passa dig bra, en go vän var nere och tittade o klämde på en D40 på scandinavianphoto i Mölndal, de är nästan precis de jag tycker att du ska göra i de här fallet.

De finns ju så klart fotoaffär som är mycket bra i storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö men om du skriver i vilket län du bor så skall nog ngn hjälpa dig med att hitta en bra butik.

Lycka till

MVH Karl Allemyr

Det är bara det att många skriver att Nikon 40d inte är särskilt användarvänlig. Det finns inga knappar, de är inne i menyn och sånt..

/Mvh Klos

hej

allt har ett pris
Det som jag anser är viktigt är ju inte säker du ens kommer att använda, så det är alltid spännande.

Men vissa saker e generellt kanske viktigare
1. Större sensor ger att du kan utnyttja vissa optiska lagar kraftfullare, tex få kortare skärpedjup

2. Större sensor för samma pixeltal ger i regel mindre brus vid högre iso

3. Utbudet begnagnat är viktigt då objektiv kommer att bli din största kostnad på sikt, och då pratar vi kanske om dyra objektiv och då är begagnat en guldgruva.

4. Kunskap i din omgivning. Vad kör kompisar med för att kunna låna o testa prylar eller bara få tekniska råd

Om nu Nikon 40 är så, titta på en EOS 400D eller en 350D, såg elgiganten vräker iväg 350D till bra pris.

Men som sagt, det är ju du som skall ha kameran och gör som jag skrev tidigare, jämför skillnaderna, värdera vad du nu tror du kommer att ha för nytta av de finnesserna som saknas och om du kan leva utan dem.

Roine

roinek skrev:
hej

allt har ett pris
Det som jag anser är viktigt är ju inte säker du ens kommer att använda, så det är alltid spännande.

Men vissa saker e generellt kanske viktigare
1. Större sensor ger att du kan utnyttja vissa optiska lagar kraftfullare, tex få kortare skärpedjup

2. Större sensor för samma pixeltal ger i regel mindre brus vid högre iso

3. Utbudet begnagnat är viktigt då objektiv kommer att bli din största kostnad på sikt, och då pratar vi kanske om dyra objektiv och då är begagnat en guldgruva.

4. Kunskap i din omgivning. Vad kör kompisar med för att kunna låna o testa prylar eller bara få tekniska råd

Om nu Nikon 40 är så, titta på en EOS 400D eller en 350D, såg elgiganten vräker iväg 350D till bra pris.

Men som sagt, det är ju du som skall ha kameran och gör som jag skrev tidigare, jämför skillnaderna, värdera vad du nu tror du kommer att ha för nytta av de finnesserna som saknas och om du kan leva utan dem.

Roine

Hello!

1. Du har säkert rätt, kan inte något om det.

2. Samma som 1:an

3. Jo begagnat är bra att titta på.

4.Hur menar du? Ingwn av mina kompisar har någon systemkamera. Eller menade du hur de går in i affärer för att få prova sakerna.

Enligt många så är EOS-modellerna väldigt plastiga. Är detta sant? Jag tycker även att det kan vara jobbigt när de har så små skärmar jämförelse med andra. Vad tycker ni? 400D är iaf för dyr. Men en 350d Kasnke går an..

/Mvh Anton

hej
tänkte mer på de som har kamror, tex i fotoklubbar.

eos kamrorna upplevs kanske som plastiga, jag har inte provat så mycket annat så har inget bra att jämföra med.

men läs på lite om +/- på de saker du värdesätter, kanske att menyerna skall vara på svenska, litet format osv

roine

hej
Du kanske skulle kunna knata upp till biblioteket o kolla testerna på de olika paketen kim W pekade ut i tfototidningar som:
Foto
Kamera & Bild
Allt om digitalfoto

osv

Då får du ju se vad de säger och lite +/-. Du lär dig dessutom en del.

Boken "stora fotoboken" på ICAAS förlag har de säkert också, den är bra för att lära sig grunderna, alternativt du tittar här på fs under artiklar, finns en bra serie om systemkameran.

Tidningen foto har även gett ut ett par häften om systemkaera och digitalfoto

Roine

Flugpappret skrev:

Enligt många så är EOS-modellerna väldigt plastiga. Är detta sant? Jag tycker även att det kan vara jobbigt när de har så små skärmar jämförelse med andra. Vad tycker ni? 400D är iaf för dyr. Men en 350d Kasnke går an..

/Mvh Anton

Rätt så plastig och ganska liten sökare, 350D är en modell som har några år på nacken nu. Tycker Olympusen verkar bra men du bör nog kolla att du gillar 4:3 formatet. Det brukar anses mer fördelaktigt för stående bilder. Pentax K100D är också riktigt bra och saknar inga grundläggande funktioner som tex D40 gör. Pentax, Sony Alpha, och senaste Olympusen har alla bildstabilisering kamerahuset, en stor fördel i många avseenden.

Är 4:3 att bilden är lite mer fyrkantig? Och 2:3 eller vad det helle är mer avlång? Kan ni ge några bildexempel på skillnaden mellan 4:3 och 2:3?

/Mvh Anton

Flugpappret skrev:
Är 4:3 att bilden är lite mer fyrkantig? Och 2:3 eller vad det helle är mer avlång? Kan ni ge några bildexempel på skillnaden mellan 4:3 och 2:3?

/Mvh Anton

Just så är det. Du kan hitta exempel på båda tex bland kritikbilderna här på FS. De flesta kompaktkamrorna har 4:3 formatet.

Senast ändrad:
Flugpappret skrev:

/Mvh Anton

Här kan du se skillnaden på sensorstorlekarna och formaten:

Skillanden mellan 4/3 och 3/2 är som synes inte särskilt dramatisk.

Bilagor

• sensorsizes.jpeg
    sensorsizes.jpeg
    20 KB · Visningar: 146
Pentax är 3:2. K100D är en bra och prisvärd kamera.

Kika på recensionerna här på Fotosidan, och sök på forumet efter det är nyfiken på, så hittar du massvis!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar