Annons

Hjälp med nybörjarutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Flugpappret

Aktiv medlem
Hej!

Jag är 14 år och har med tiden blivit mer och mer intresserad av fotografi, men jag har aldrig köpt någon kamera. Så min fråga till er är följande:

Vilken digital systemkamera ska jag köpa för att man inte ska lägga ut onödigt med pengar(Jag kommer ta bilder på allt mellan himmel och jord)? I kameran ska det ingå objektiv.

Min far har en massa objektiv, men jag vet ej om de passar till de nyare kamerorna, hur kan man se det? De är från början till för analoga kameror, så de kanske de inte fungerar med digitala.

Prisklass:~5-6000kr

/Mvh Anton

Om ni så vill kan ni ge mig andra tips som är bra att veta :)

hej
Kolla vad din far har o skriv det här.

Det underlättar nog råden.

Första beslutet är om du skall ha en kamera där du kan byta objektiv eller ej

Märket i sig är inte viktigt, det är nog svårt hitta en dålig systemkamera idag (dvs en där du byter objektiv)

Så mycket hänger nog på vad din far har eller kompisar runt dig.

Roine

Hej Anton!

Din pappas objektiv passar antagligen, vilket märke är det på dem och är de av typen autofokus?

Om du kan använda dessa objektiv så har du ju kommit en bra bit på väg.

Alla är Konica, de har inga förpackinganr utan de ligger bara i en väska. Vet inte hur man ser skilland på dem.. Vet ej hur man ser hur det är auto, men man kan vrida på dem så de är iaf manuella, kanske är auto också.

/Mvh Anton

lägg en fråga i konica minoltatråden och försök läsa av vad de heter, det står ofta i vit text om du tittar runt kanten i framkanten, tex ett namn samt ett tal 1:5.6 osv. DVS den vita texten kan du skriva av o sen fråga till vilka digitala hus kan jag använda dessa.

Roine

Konica använde pentaxfattning och inte minoltafattning, så troligen är pentaxforumet mer passande.

Pentax säger ni, Hmm men de är ju bara 6,1mp jämförelse med 10mp. i den prisklassen, har riktat in mig lite på Olympus 400E. Men de säger att den är lite, får ta å kolla lite på den.

/Mvh Klos

hej

mp är inte allt

vore jag dig skulle jag titta på hur bred kameran är gällande angtalet sålda, hur stor andel den har på marknaden för begagnade tillbehör.

jag sticker ut hakan o föreslår att du inte tar den du tänkte på, den är unik o frågan är om den lever länge till, olympus har inte alls lyckats få många fler nappa på 3/4 systemet.

Så titta gärna igen på nikon o canon

jag trror det e de två som kommer att dominera dslr segmentet totalt under de närmaste åren.

men det är min gissning

Roine

Megapixlar är inte allt, olympusen använder sig av en betydligt mindre sensor än övriga märken, vilket ger sämre bildkvalitét vad gäller brus och dynamiskt omfång.

Vad behöver du mer än 6 Mp till? 6 Mp räcker gott och väl för A4 bilder i proffskvalitét.

De är bra kameror allihop, jag tycker du ska ta och kolla in dem i en affär och skaffa dig en egen uppfattning om vilken som passar dig bäst.
Ingen av kamerorna är dåliga, så du blir knappast besviken på någon av dem.

Har ingen redig fotoaaffär i närheten, så jag få åka och kolla på annat håll..Tycker ni man ska köpa till ställ och sånt? Väska ska jag självklart också köpa till..

/Mvh Klos

Minneskort behöver du så klart, minst 1 GB, gärna 2 GB.
Stativ behövs om du vill fotografera med långa slutartider (morgon/kväll/natt), i annat fall kan du vänta med det.

En bra väska är givetvis bra.

hej

minneskort bör du köpa ett snabbt ett oavsett, sandisk ultra II eller extreme är bra.

köp dessutom inte där det är absolut billigast, köp hellre nån hundring dyrare o du vet du får support.
cyberphoto, scandinavianphoto, hegertorns är välkännda företag på nätet, likaså dustinhome.se

jag vet inget om nikon 40, men har en canon 400d bla och den är jag nöjd med, har haft 350d också o den är klart bra den med, som jag skrev inledningsvis är nog alla att betrakta som bra i den sits du nu är, kolla istället vad som skiljer i finnesser o värdera vad dessa är värda för just dig.
Titta även på vad du får med för programmvara, canon sänder med program så du kan fota o få bilden direkt i datorn, det kostar extra i nikonfallet, men nikon kanske mäter ljuset bättre vid blixtfotografering osv.

Roine

Ja, snabbt minneskort är mycket bra.
SanDisk Ultra II och Extreme III håller jag med om är säkra val.

Det är absolut inget fel på Olympuskameror!
Olympus använder sig av 4/3 systemet, vilket de delar med Panasonic och Leica. Även Sigma gör objektiv som passar till 4/3 systemet.

Men framförallt har Olympus själva ett stort utbud av tillbehör och det tillkommer fler i en strid ström.

Vad gäller USB så rekommenderar jag att köpa en kortläsare istället (med USB2), det är snabbare, smidigare och drar inga batterier.

Om du skulle varit han som sålde, skulle du avrått mig från att köpa den eller skulle du ha rådit mig att köpa den? Även om 5k inte är så mycket när man håller på med foto så lämnar det ju ett ganska stort hål i plonkan för en 14åring.. Så skulle du t.ex rådit mig att köpa någon annan kamera?

/Mvh Anton

Det är ett bra köp, precis som de övriga kamerorna jag länkade till.
Vilken du väljer är en fråga om personlig smak, jag kan inte avråda från någon av kamerorna, då alla är bra köp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar