ANNONS
Annons

hjälp med negativ scanning.

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hallå! Jag skulle vilja ha lite hjälp med scanning av negativ (flatbädd). Säg att jag har ett s/v negativ i mellanformatet 6x6. Jag vill ha bilden i formatet 20x20cm för utskrift.

Skall jag: Scanna med 300dpi med resultatet 20x20cm. Eller ska jag scanna med t ex 600, eller 1200dpi och sedan förstora bilden till önskat format i ex PS?

När jag scannade sist och skickade för utskrift till ett labb så hade jag scannat 6x6 negativ med 300dpi till storleken 40x40 cm. Jag förminskade bilderna i PS till 15x15 cm och uplösningen blev då ca 800dpi. När jag fick kopiorna så fick jag även ett brev med där det stod att de hade ändrat till 300dpi innan de gjorde kopiorna.

Hjälp mig i denna djungel, jag vill ju bara ha ett bra resultat.
 
Scanna i så hög upplösning som möjligt. Ändra sedan i PS storlek och upplösning till 20x20 resp. 300 dpi EFTER att du gjort allt efterarbete (förutom uppskärpning).
 
ok, låter bra. Jag undrar bara varför man "ska ha" just 300dpi vid utskrift. Om jag nu scannat in en bild med 1200dpi och sedan ändrat storleken till önskat värde får bilden ex 434dpi. Är det inte då dumt att ändra till 300dpi, den borde ju då förstora "punkterna".

Någon som har ett bra svar, eller är jag helt dum i knoppen?
 
Hej Albin!
Fotolabbens utrustningar klarar sällan mer än 300 dpi, så du har ingen nytta av den "extra" upplösningen.
Labben får då ändra i upplösningen vilket gör att dina inställningar för tex skärpning av bilden förstörs. Ställ därför in upplösningen på 300 dpi själv innan du lägger på "Oskarp mask". (Vissa lab lägger på skärpning automatiskt, så då behöver/skall du inte lägga på det själv. Kolla hur ditt labb gör)
mvh Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.