ANNONS
Annons

Hjälp med mjukt rörligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

bnord

Ny medlem
Ursäkta en nybörjarfråga om blixtljus.

Jag ska gå runt i en stor lokal och fotografera personer (mingelbilder).

Jag vill få ett mjukt ljus. Lokalen är stor och kör jag blixten (Canon 430 EXII) bakåt eller uppåt blir ljuset i bilden gult, det pär så mycket annan belysning i lokalen. Med blixten framåt blir ljuset hårt.

Hur kan jag lösa det här? Eftersom jag ska gå runt vill jag inte ha någon softbox på ett separat stativ. Det måste vara smidigt.

Jag förstår att det finns softboxar som man sätter på kameran, men blir de tillräckligt stora för att ha någon effekt?

När jag köpte blixten köpte jag också en sorts plasthylsa (kommer inte ihåg vad det heter på fotospråk) som man träder över blixten, märker dock ingen större skillnad med eller utan plastbiten.

Tacksam för alla synpunkter.

...
Lokalen är stor och kör jag blixten (Canon 430 EXII) bakåt eller uppåt blir ljuset i bilden gult, det pär så mycket annan belysning i lokalen. Med blixten framåt blir ljuset hårt.
...

Blir det gult p.g.a. övrigt ljus eller p.g.a. gula väggar/tak?

Om gula väggar/tak: Prova att justera ljusbalansen för att få det neutralt

Om gult allmänljus: sätt ett gult filter på blixten så att blixtljus och allmänljus håller samma färg, och justera sen vitbalansen

Eller så skaffar du en mindre softbox/paraply till di nblixt som du kan hålla i vänsterhanden samtidigt som du har kameran i höger...

Tack för svaret. Det gula ljuset beror på allmän ljus i lokalen.

Jag kommer att fotografera flera gånger i olika lokaler, men med ungefär samma förutsättningar. Jag gissar att det blir svårt för mig att använda filter på blixten.

Kan man ha softboxen fastsatt på blixten när den sitter på kameran, så att man inte behöver använda en hand för att hålla i den?

Hur stor måste softboxen vara för att ha någon effekt (förstår att det är en svår fråga att besvara, men ungefär)?

Har du bildexempel? Det blir alltid lättare då... Helst med info om ISO, slutartid, bländare, blixtinställningar m.m.

Gult ljus i lokalen... då innebär det att det är ganska starkt ljus då eftersom det påverkar dina bilder trots blixt? Eller kör du på långa slutartider? Högt ISO?

Är din önskan att blanda befintligt ljus och blixt? Eller vill du "bara" ha blixtljus?

Kan du hitta en vitbalansinställning mittemellan lokalens och blixtens som är en bra kompromiss?

Storlek på softbox törs jag inte uttala mig om, men min känsla är att sådant som man kan ha på kameran oftast är för litet för att göra någon betydande skillnad. Misstänker att man måste upp i nånting i åtminstone halvmeters storlek för att det ska ge effekt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto