Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med manuellt läge!

Produkter
(logga in för att koppla)

rumpnissee

Aktiv medlem
hej!
jag har ett problem med min kära nikon d40..
när jag snurrar på "snurren", kommer inte ihåg vad den kallas nu, och byter till hel manuellt läge får jag endast kolsvarta bilder!
hur mycket jag ändrar ökar iso:n, exponerings- eller blixtkompensationen händer det ingenting. jag måste ha ställt in något fel när jag inte visste mycket om detta..
eller kan det vara någon inställning jag glömt? snälla, hjälp mig!

/ julia

Det du ska ändra för att få rätt exponering är slutartid och bländare.

Exponeringskompensation förlorar sin betydelse när man går över till manuell eftersom det bara är en inställning där man talar om för automatiken att den ska kompensera uppåt eller neråt.

Det du ska ändra för att få rätt exponering är slutartid och bländare.

Exponeringskompensation förlorar sin betydelse när man går över till manuell eftersom det bara är en inställning där man talar om för automatiken att den ska kompensera uppåt eller neråt.

hur ändrar jag dessa?
okej, tack för bra info. :)

Ställ kameran i P-läge och se vad den själv föreslår för slutartid, bländare och ISO. Då har du nåt att utgå från. Det är dessa tre parametrar (slutartid, bländare och ISO) som avgör exponeringen. De måste ställas in så att du får rätt mängd ljus. Du kan inte bara ställa in dem hur som helst och förvänta dig korrekt exponerade bilder.

Gå en grundkurs eller läs en bok om fotograferingens grunder.

Jag själv lånade hem allting biblioteket hade att tillgå och pluggade i en vecka :) Då lärde jag mig väldigt mycket på kort tid!

Julia,Julia

hej!
när jag snurrar på "snurren", kommer inte ihåg vad den kallas nu, och byter till hel manuellt läge får jag endast kolsvarta bilder!
hur mycket jag ändrar ökar iso:n, exponerings- eller blixtkompensationen händer det ingenting. jag måste ha ställt in något fel när jag inte visste mycket om detta..

/ julia

Om du började fotografera 2002 tror jag nog du vet vad "snurren" heter och vad den är till för.

Kanske "grönt läge" hjälper dig !

hej!

/ julia

Julia,Julia

Efter vad jag kan se var du sju år när du började plåta.

Jag tror inte att du är riktigt ärlig i dina frågor du skrivit dom senaste dagarna.

Är man femton år tycker jag att man borde ha växt upp lite mer.

Om du började fotografera 2002 tror jag nog du vet vad "snurren" heter och vad den är till för.

Kanske "grönt läge" hjälper dig !

Nej. Du vet inte vad du talar om om du tipsar om grönt läge. Var lagom kritisk till motsaten är bevisad.

Julia har köpt ett manuellt objektiv till sin D4o ( hehe).
D4o har inget stöd för manuell exponering, därför måste man gå över till helmanuellt läge. I detta läge får man ingen exponeringsautomatik, mätning eller autofokus (D4o kan inte sådant).

Då gör man på följande sätt:

Sätt kameran i manuellt läge. Det betyder att man ställer in tid och bländare själv. Här lär man sig snabbt att göra en bedömning: med ISO 200 (ställ in) och normalt ljus utomhus, prova 1/250-del och bländare 8. Ta en bild och kolla på skärmen om den "ser bra ut". Är den för ljus, minska exponeringstiden, är den för mörk, öka exponeringstiden.Man kan också studera histogrammet (ställ in vad displayen skall visa) och se var det toppar, men då skall man träna litet på att avläsa den kurvan mot verkligheten - det kommer med tiden.

Detta fungerar, med variationer, på alla DSLR:er oavsett märke, men varje kamera lär ha sitt eget sätt att ställa in manuellt läge.

För den allra yngsta generationen kan det upplevas som fusk att läsa instruktionsböcker, men det är det naturligtvis inte. Julia, fram med instruktionsboken nu, och läs på! En timme (högst) vid köksbordet med handbok och kamera, och det här blir skitenkelt.

D4o har inget stöd för manuell exponering, därför måste man gå över till helmanuellt läge. I detta läge får man ingen exponeringsautomatik, mätning eller autofokus (D4o kan inte sådant).

Sätt kameran i manuellt läge. Det betyder att man ställer in tid och bländare själv. Här lär man sig snabbt att göra en bedömning: med ISO 200 (ställ in) och normalt ljus utomhus, prova 1/250-del och bländare 8. Ta en bild och kolla på skärmen om den "ser bra ut". Är den för ljus, minska exponeringstiden, är den för mörk, öka exponeringstiden.Man kan också studera histogrammet (ställ in vad displayen skall visa) och se var det toppar, men då skall man träna litet på att avläsa den kurvan mot verkligheten - det kommer med tiden.

OK hade Julia skrivit att hon hade ett manuellt objektiv så hade det kanske varit lite lättare. Jag gissar att Julia fortfarande har bländarringen på minsta bländare. Ingen har ju talat om för henne att man måste ställa in bländaren på objektivet.

M

Nej. Du vet inte vad du talar om om du tipsar om grönt läge. Var lagom kritisk till motsaten är bevisad.

Detta fungerar, med variationer, på alla DSLR:er oavsett märke, men varje kamera lär ha sitt eget sätt att ställa in manuellt läge.

För den allra yngsta generationen kan det upplevas som fusk att läsa instruktionsböcker, men det är det naturligtvis inte. Julia, fram med instruktionsboken nu, och läs på! En timme (högst) vid köksbordet med handbok och kamera, och det här blir skitenkelt.

tack så hemskt mycket, nu ska här läsas! :)

OK hade Julia skrivit att hon hade ett manuellt objektiv så hade det kanske varit lite lättare. Jag gissar att Julia fortfarande har bländarringen på minsta bländare. Ingen har ju talat om för henne att man måste ställa in bländaren på objektivet.

M

Ta inte åt dig - jag var sur på till ljushuvet med summa summarum två poster, båda för att tracka Julia. Man kan tro, och man kan veta. Även om man tycker frågan är ogenomtänkt och kanske t o m tror att den kommer från ett troll så kan man låta bli att svara sådär.

Antingen är Julia "på riktigt" och då är man bara dum och elak om man svarar som kenneth88 gjorde, eller så kan det vara ett troll. Troll skall inte matas, varför man inte skall svara då heller.

Ta inte åt dig - jag var sur på till ljushuvet med summa summarum två poster, båda för att tracka Julia. Man kan tro, och man kan veta. Även om man tycker frågan är ogenomtänkt och kanske t o m tror att den kommer från ett troll så kan man låta bli att svara sådär.

Antingen är Julia "på riktigt" och då är man bara dum och elak om man svarar som kenneth88 gjorde, eller så kan det vara ett troll. Troll skall inte matas, varför man inte skall svara då heller.

jaså, okej. då gör jag inte det.
jag är inget "troll" , det kan jag lova!
jag är bara en femton årig tjej som är helt och hållet ny här på sidan och inte kan alltför mycket om fotografering ännu. jag tyckte detta verkade vara ett bra sätt att lära sig på, att lära sig av riktigt duktiga fotografer menar jag. och det verkar det verkligen vara. men ja, tack för omtanken!

SÅ! nu har jag förstått hur man fixar det här med bländaren och slutaren.. har även fått lite mer kunskap om iso:n. tack för grym hjälp, gott folk!

Anders, Anders

Anders, Anders !

Att du var sur på "ljushuvudet" kan jag leva med. Vad du tycker rör mig inte i ryggen.

Vad det gäller ditt svammel om troll kan man bara skratta åt dig !

Jag har aldrig haft för avsikt att "tracka" Julia som du påstår men jag ifrågasätter att man inte spelar rent spel.

Anders, Anders !

Att du var sur på "ljushuvudet" kan jag leva med. Vad du tycker rör mig inte i ryggen.

Vad det gäller ditt svammel om troll kan man bara skratta åt dig !

Jag har aldrig haft för avsikt att "tracka" Julia som du påstår men jag ifrågasätter att man inte spelar rent spel.

Står iofs att hon började fota 2008, men oavsett om hon började fota när hon var tre eller tretton så behöver det inte betyda att hon vet hur allt funkar.
Fast jag förstår ändå inte rikgti varför du behöver vara så otrevlig? :\

Står iofs att hon började fota 2008, men oavsett om hon började fota när hon var tre eller tretton så behöver det inte betyda att hon vet hur allt funkar.

någon som verkar vetig, yes.
jovisst, det stod att jag började fotografera 2OO2. jag fick min första kamera då och tänkte vara lite små rolig. men jag började fota seriöst år 2OO8, och pga. den kritik jag fått ändrade jag. men ja, jag är som sagt inte kung på sånt här. men grejen är väl att man ska lära sig, för allt vet man ju inte så fort man börjar med något nytt. eller?

Gustav Thell

Du skriver att du inte är rädd för att kritisera och ta kritik på din profilsida.

Det är inte jag hellre !

Men är där någonting jag inte tycker om så talar jag om det. I detta fallet kan vi egentligen glömma Julia. Hon är 15 år och vill lära sig fota.

Bra, mycket bra och roligt. Jag har tittat på hennes blogg och det råder ingen tvekan utan att hon har talang och om några år utklassar hon säkert dig och mig !

Att du uppfattar mig som otrevlig är ett tecken på att du och jag inte har samma uppfattning om vad som är rätt och fel.

Om du tar dig tiden att läsa igenom debatten och analyserar vad där står (och kollar upp lite med Julias blogg) tror jag att både du och Anders kanske förstår varför jag reagerar så starkt emot vad hon skrev.

Skall vi i fortsättningen (gammal som ung) hålla oss inom ramarna som det borde vara på detta forumet ? Jag är beredd själv men om nån kallar mig för "ljushuvud" fast personen i fråga inte känner mig, då kan jag bara beklaga och säga att det rör mig inte i ryggen

Grabbar, är ni medvetna om att Beethoven höll konser redan vid tio års ålder. Det kryllar, ja nästan i vart fall av begåvningar som visat prov på sin förmåga i unga år OCH till en början blivti hånade av sin omgivning. Döm aldirg hunden efter håren, eller som min gamla släkting älskade att säga "du skall vara snäll mot dem som är odugliga i klassen för de är dem som blir dina chefer när du blir stor".
JB

Grabbar, är ni medvetna om att Beethoven höll konser redan vid tio års ålder. Det kryllar, ja nästan i vart fall av begåvningar som visat prov på sin förmåga i unga år OCH till en början blivti hånade av sin omgivning. Döm aldirg hunden efter håren, eller som min gamla släkting älskade att säga "du skall vara snäll mot dem som är odugliga i klassen för de är dem som blir dina chefer när du blir stor".
JB

Hej Janne !

Du har alldeles rätt ! Det går för långt ibland tyvärr.

Men Beethoven hade ingen att fråga utan var självlärd har jag för mig.

Fråga är aldrig fel, tvärtom !

Men jag förstår inte riktigt vad du syftar med håna

Men man skall spela (piano) med rena kort. Det vinner man alltid på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar