Annons

Hjälp med makro/produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Är också ute efter ett macroobjektiv till min D80 och ser att du köpt ett av dom jag funderat lite på...
Är du nöjd hittils med objektivet?

Jag fick ju upp ljuset genom att sätta vitbalansen på A +3 och mixtra med bländare och sluttid.

Att ändra på vitbalansen påverkar inte exponeringen. Det verkar som om du får läsa på igen. Kolla tex fotoskolan http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm

Kolla kamerans manual hur du ställer vitbalansen manuellt. På min kamera vrider jag WB till "pre" och tar sen en bild på den vita bakgrunden. Då ska du få en perfekt bakgrundsfärg utan färgstick. En vit bakgrund blir då vit (och inte tex blåvit).

Exponeringen ställer du genom att ta bort ditt objekt och låta kameran mäta ljuset mot bara bakgrunden. Använd M-läget och se till att ljusmätaren visar på 1.5-2 stegs överexponering. Sedan kan du lägga tillbaka objektet du vill fota och ta bilden (utan att ändra exponering alltså).

Det är bara att försöka igen! Men vill man ha perfekt resultat måste man räkna med viss efterbehandling i alla fall.

Är också ute efter ett macroobjektiv till min D80 och ser att du köpt ett av dom jag funderat lite på...
Är du nöjd hittils med objektivet?

Det är svårt att säga eftersom jag inte har något att jämföra med, har aldrig haft något innan. Men det är ju en stor skillnad mellan mitt gamla 18-135 objektiv då jag inte kund ta bilder på små produkter i storlek t.ex. 0.5cm med bra skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar