Annons

Hjälp med Månen

Produkter
(logga in för att koppla)

swat

Guest
Hej!!

Är det någon som har tips om hur man fotograferar månen, och får den att se ut som en måne, och inte som en solnedgång.

Fotar digitalt, Minolta dimage 7Hi.
 
Hmm, få se nu hur jag gjorde när jag med Minolta 7i förskte mig på att fotografera månen. Jag tog nog ram ett stativ och ställde in kameran på bländare 8 eller 9,5. Sen är det bara att köra alternativexponeringar med tiden och se vad som blir bäst. Månen är dock rätt ljusstark, så att peta in månen tillsammans med en elupplyst kyrka i bäckmörker, då blir månen enbart en ljusfläck. Lösningen på det är att göra två exponeringar och sedan klippa och klistra. Alternativt släpa med sig massa gårfilter.
 
Är absolut ingen expert på området, men har varit ute och testat ett par nätter.
Det jag lärde mig var att man inte alls behövde så långa slutartider som jag fått för mig. Månen är visst ganska ljus ändå :) Fläska på med höga bländartal också - det gav mig de bästa bilderna.
Man vill nog ha upp mot 1 m. brännvidd för att kratrar och ojämnheter på ytan ska synas.
 
Har för mig att man ska kunna exponera månen efter "Sunny 16"-regeln. Den ligger ju trots allt i solljus... (artikel finns här)

/fredrik
 
Att fotografera månen och landskapet samtidigt går inte utan dubbelexponering eller montage i Photoshop.

Enbart månen kräver en exponering på ca bländare 8 och 1/125 vid ISO100 men ta några alternativ.
 
Att dubbelexponera när man fotar månen medför ju andra fördelar också. Man kan ju få månen väldigt stor genom att fota den med tele och sedan sätta in den i ett landskap taget med vidvinkel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.