Annons

Hjälp med ljussättning!

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Har köpt det lilla blixtpaketet ifrån Kaffebrus.com men är inte riktigt nöjd med ljuset!
Tycker jag får för lite färg i bilden och att det blir väldigt plattljus..

Någon som har några tips på hur jag kan få ett bättre ljus samt kanske hur jag ska placera blixtarna? Har tillgång till en reflektor samt ett paraply som är svart/guld, om det kan vara till någon hjälp ?

Skickar med en bild på min tillfälliga studio samt två bilder på en modell..

Studion:
http://www.robertpetersson.se/studio.jpg

Modell, ej redigerad
http://www.robertpetersson.se/linn2.jpg

Modell, redigerad
http://www.robertpetersson.se/linn1.jpg

Hoppas jag kan få lite tips iaf!

//Robert

Något som jag själva inte har provat är:

Ta enbart en blixt i taget och prova även att underexponera något/några steg. På så sätt kan du lättare se hur skuggorna byggs upp. Ljuset blir ju platt om du har samma styrka på båda blixtarna.

/ Marcus

Litet rum och många ljusa/vita ytor som ljuset fritt kan vispa runt på gör att du får svårt att kontrollera din ljussättning.

vad är syftet med bilden?

Har jobbat endel med fastljus och inte med blixt ljus, undrar om du är ute efter någon känsla eller bara ett neutralt Ljus?

Man brukar jobba med trepunts ljussättning inom TV studios vilket är det jag sysslat med, men tänket är nog det samma.

1 key ljus (en starkare frontande lampa)
2 låg dager (en svgare front)
3 ett bakljus (för att skapa djup)

Vad det gäller Blixtljus är ju ett eftersträvande av dagsljus så kolla vad du har för färgtemp inställd i kameran om du kör digitalt. :)

svarta lakan på väggarna...

I detta lilla LJUSA rum får du i princip lika mycket ljus överallt.

För lite färg kommentaren förstår jag inte.
Motsvarar inte färgerna verkligheten?

Börja med ett karaktärsljus (eller Key-Light). Det ljuset modellerar upp ansiktet.

På ungefär 45º vinkel från modellen.

Kolla sedan var skuggorna faller, sen sätter du antagligen en reflektor eller en blixt för att fylla i skuggsidan. Detta kallas för uplättningsljuset och styr kontrasten. Det ska vara svagare än karaktärsljuset.

Akta så att du inte ger modellen två nässkuggor.

Har du nu en blixt över så sätter du den som ett bakgrundsljus eller en hairlight.

Reflektorer kan enkelt göras av frigolit och aluminiumfolie.

tror du skulle satsat på paraplyn som inte är translucenta, hellre svart utsida vit insida, dvs "vanliga", då hade ljuset inte spridits i resten av rummet.

kaffebrus softbox paraply kanske skulle vara en bra lösning, har inte användt det själv men det verkar prisvärt. softbox eller octabox är ju såklart att föredra för att forma ljuset bäst men budgeten är ju oftast ett hinder.

testa att sätta ett paraply framifrån eller snettframifrån skaffa ett raster och sätt det på kåpan på den andra och sett den sedan som en highlight i håret....hade dock varit bra med nått som lättar upp bakgrunden från eventuella skuggor
+ en större studio

Börja med att använda enbart en blixt. Testa olika avstånd (jätte långt bort/jätte nära), olika styrka, olika riktningar (behöver inte rikta blixten rakt mot bara för att lixom), skärma av ljuset så det inte studsar överallt osv. "Lär känna blixten". Självklart kör du på Manuellt läge på kameran, och du måste "lära känna" hur man styr kameran beroende på ljussättning.

Experimentera sedan med ljus bakifrån modellen. Bakljuset. Testa olika avstånd, höjder, vinklar osv. Kör utan huvudljuset för att tydligt se vad som händer.

Sen kan du börja laborera med båda blixtarna samtidigt. Dina nyvunna kunskaper om vad avstånd, styrka, vinklar och reflektorer/avskärmningar kan göra kommer leda till att du kan börja "skapa".

som flera redan har nämnt så är väggarna och taket en stor bov i dramat, speciellt tillsammans med paraplyerna. Ljuset studsar och sprids över hela rummet, så att även väggar och tak blir ljuskällor.
Dessutom så "färgar väggarna av sig", d.v.s. de ändrar ljusets temperatur.

Två råd:

• Häng upp svarta lakan på väggarna. Det minskar "ljusstudset", och gör att du får lite bättre kontroll över ljuset.
  • Köp paraplyer med svart utsida och vit insida (om du vill köra på superbudget altså. Annars är softboxar bättre, men kostar en slant mer).

Gör sen också som David skriver, börja med en blixt. Exprimentera, exprimentera, och exprimentera lite till. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar