** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hjälp med ljusa ringar i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

safoima

Ny medlem
Hej, har problem med ljusa "ringar" i många av mina sommarbilder. Är det så enkelt som att jag bör använda motljus skydd eller vad gör jag för fel?
Tacksam om ni kan dels berätta vad jag gör för fel samt ge tips hur jag undviker fenomenet, plus att någon säkert kan ge mig ett namn för vad detta problem kallas.

Tack!
mvh, nybörjaren Sara

Bilagor

• resize of resize of resize of resize of img_4574.jpg
    resize of resize of resize of resize of img_4574.jpg
    21.7 KB · Visningar: 376
Ringarna är reflexer i linserna, så ett motljus skydd hjälper till att minska dom, men du kan också testa hålla handen för lite.

På engelska kallas det "flare" eller "ghosting", Jag är lite osäker på om de begreppen är inbördes något olika. Jag tror att flare beskriver en almänt sänkt kontrast i motljus medan ghosting avser de små spöklika ljusa "ringarna". På svenska tror jag det kallas "ströljus".
Detta uppkommer så gott som alltid i alla objektiv då en stark ljuskälla, t ex solen, lyser rakt, eller nästan rakt, in i objektivet. Dock är en del objektiv bättre och andra sämre. Dessutom kan nedbländning till viss del förminska problemet. Om du tittar noga i sökaren ser du detta redan innan du har tagit bilden.
För att helt undvika detta hjälper det med motljusskydd, eller att skugga med handen eller något annat så att solen inte lyser in i objektivet. Om man fotograferar med vidvinkel i motljus blir det svårt eftersom bildvinkeln är så bred. Med normal eller teleobjektiv är det lättare att skugga linsen, och motljusskydden fungerar bättre till dessa objektiv.
MVH, Niclas

Kan nog tillägga att vissa objektiv klarar motljus bättre än andra. Oftast är de också dyrare.

Ett ännu enklare alternativ är ju att nu när du är medveten om problemet, välja att inte fotografera i motljus.

Stoffe69 skrev:
Ett ännu enklare alternativ är ju att nu när du är medveten om problemet, välja att inte fotografera i motljus.

Vore det inte tråkigt att inte göra det? ;-) Då kan man säga att det ultimata alternativet skulle vara att inte fotografera alls! Då har man minsann inga brister alls i sina bilder.:-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar