ANNONS
Annons

Hjälp med liten bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor83

Aktiv medlem
Hej!

Någon som kan hjälpa mig att fixa en lågupplöst bild så jag kan använda den till utskrifter? Finns det möjlighet att använda Adobe Illustrator?

Mvh Viktor K
 
Hej Viktor,
eftersom det inte går att tillföra en digital bild något som inte finns där från början, så är det inte något du egentligen kan göra för att förbättra din lågupplösta bild. Så i princip blir det inte bättre än om du skriver ut den som den är. Adobe Illustrator är i första hand ett illustrationsverktyg för vektorinformation och även om senare versioner, fr o m 7.0, hanterar bitmap så är det fel verktyg för bildhantering. Om du inte bara vill infoga en bitmap bild i ett dokument. Om man av någon anledning måste få upp storleken på en lågupplöst bild, för att den skall fungera i ett dokument som kräver en viss upplösning på bilder för att gå igenom ett FlightCheck program t ex, så kan man alltid ändra upplösning/storleksförhållande, göra en interpolering, i lämpligt program t ex Adobe Photoshop eller Elements. Detta förbättrar dock inte bilden, de ursprungliga pixlarna delas upp i mindre genom den högre upplösningen. Men utan ytterligare manipulation blir bilden knappast bättre. Om du är lite kunnig i dylika program kan du i och för sig få bort den grova pixeleringen genom att lägga en försiktig oskärpa och sedan lägga en oskarp mask för att höja kantkontrasten.
Detta kan fungera bra på rätt typ av bild, sådana som inte har för mycket små detaljer.
 
Ska jag vara riktigt ärlig är det väl ingen bild utan snarare en tecknad figur. Vet du någon som kan hjälpa mig med detta?

Mvh Viktor
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.