Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med lins för action/natur

Produkter
(logga in för att koppla)

SubEvent

Aktiv medlem
Tjena!

Skall skaffa en lins till min Canon 400D eftersom mitt gamla 70-300 kitobjektiv skurit ihop.

Jag kommr att fota actionbilder (motorsport) samt natur och vill därför ha en så stor zoom-möjlighet som det bara går, men ett objektiv som inte blir så stort att det inte går att hantera på frihand... Omöjligt? Jag vet...men här gäller det att kompromissa.
Budget på runt 7000:-

Bildstabilisering eller inte? skall man välja en lins med bildstabilisering framför en utan?

...här är iallafall några av de alternativ jag tittat på:

1. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=150500ca

2. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=120400ca

3. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123225

Vad tror ni gott folk?
 
För natur tror jag de fungerar, även om jag personligen föredrar ljustarkare och fasta objektiv men då blir det dyrt.

För action får jag en magkänsla som gör mig tveksam men inget fog eller bevis för detta.

Det finns jätteduktiga personer på fotosidan som kan ge dig ett bra svar på den frågan.

Spontant tycker jag stabilisering är att föredra särskilt vid frihand.
 
Bildstabilisering är inte sådär jätteviktig vid natur och sport eftersom motivet rör på sig.

Ljusstyrka? Är det mörkt när du fotar?

Fokus hastigheten är också viktig vid sport. Välj HSM för sigma.

Vikten: 400d är en mindre kamera (har en själv) och blir framtung med ett stort objektiv, batterigrepp kan behövas.
 
Hmmm..det är förstås olika ljusförhållanden men pratar vi actionbilder är det oftast dagsljus - men som sagt - dagsljuset varierar ju kraftigt.

Har hört att det finns bildstabilisering där man kan välja om kameran skall stabilisera horisontellt eller vertikalt...kan det stämma?

Spontant känns Tokinan som ett "smart" val om inte stabiliseringen är så viktig...

Är iofs jäkligt sugen på 150-500:an..men det känns mer som ett utpräglat "stativobjektiv".
 
Den här typen av foton handlar det om...på actionsidan förståss...

..taget med det gamla kitobjektivet som skar ihop på Assen förra helgen.
 

Bilagor

  • img_7396_smallqual.jpg
    img_7396_smallqual.jpg
    48.7 KB · Visningar: 540
SubEvent skrev:
Hmmm..det är förstås olika ljusförhållanden men pratar vi actionbilder är det oftast dagsljus - men som sagt - dagsljuset varierar ju kraftigt.

Har hört att det finns bildstabilisering där man kan välja om kameran skall stabilisera horisontellt eller vertikalt...kan det stämma?

Spontant känns Tokinan som ett "smart" val om inte stabiliseringen är så viktig...

Är iofs jäkligt sugen på 150-500:an..men det känns mer som ett utpräglat "stativobjektiv".

Canon har bildstabilisering som man kan välja horisontellt och vertikalt eller bara horisontellt hur det är med dom andra tillverkarna vet jag inte.

Tokina? Menar du Sigma?

Du kan ju ha ett en-bens-stativ.
Gå till en butik och prova objektiven på din kamera.
 
Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6 till Canon AF

eller

Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS för Canon

...känns båda som intressanta objekt.
 
Äh...grymt svårt att hitta info om de här båda objektiven...
Tunt med recensioner och tester.

Fördelar tokina: Lättare än sigmas objektiv samt att det är ett 80-400 vilket gör det mer användbart.

Fördelar Sigma: bildstabiliseringen. Billigare än Tokina-gluggen.

Hmmm...hade jag haft råd hade jag inhandlat Sigmas 50-500, me då spricker budgeten...:/
 
Jo det är nog sant...men är klart sugen på att gå högre upp i brännvidd...till och med upp mot 500.

...detta blev ett betydligt svårare beslut än jag tänkt från början.

Det lutar iallafall åt Sigma mer än Tokina iaf.
 
Om du vill ha en zoom som går upp till 500 mm så tror jag Sigmas nya 150-500 är ett bättre köp än 50-500. Billigare, har OS -- och jag har svårt att tro att Sigma skulle släppa ut en långzoom på marknaden som inte klår "bigmans" IQ på de länge brännvidderna.

Utifrån de ganska få testbilder jag sett från 150-500 så verkar den ge utmärkta resultat @500 om man bländar ner något steg.
 
Var i samma sits för lite sedan. Ville ha en bra snabb teleglugg, bra bländare och även bra bränvidd. Kom fram till att jag skulle ha mest nytta av och roligast med ett ljusstarkt 70-200/2,8.

Ett objektiv som börjar på 150mm tex är väldigt mycke att börja på tycker jag (225mm på en eos 400). Inga problem om man bara ska toppskjuta smågågel men ibland vill man ju fota lite närmare saker oxå, eller?? Specielt i sportsammanhang. För o lösa att bränvidd på 200mm inte duger alltid så skaffade jag en konverter vilket skrämmer upp den till 400mm vilket duger till det mesta om man ska fota på frihand. Man får visserligen en största bländare på 5.6 men det är ganska ok på 400mm det oxå. Detta är ju en kompromiss då de båda objektiven 70-200 och 150-500 inte direkt ersätter varandra utan kompleterar varandra och jag inte har råd o köpa båda ljust nu.

70-200 gluggar finns från 7000:- till 18000:-, bara o välja nån som passar plånboken :)

Bättre med en bra bländare=snabb slutartid än Is tycker jag även om jag gärna skulle vilja ha båda om man hade råd :)
 
Håller inte måttet

I tråden som handlar om Sigma 150-500 finns länkar till bilder av objektivet. Av de bilder som finns i fullformat eller lite större format har jag inte sett en enda som håller måttet. Köp ett beggat 300/4,0 och en extender 1,4 eller ett beggat 400/5,6 om du står ut med sämre närgräns. Det är grym skillnad. Funderade själv på sigmat pga av att mitt 300/4,0 är 15 år och lite repigt men när jag jämför kvalitén så förstår jag att det håller 15 år till och lite till. Själv tänkte jag sälja mitt 300:a (innan jag servade det) för runt 5 lax. Visserligen var mitt den gamla (något skarpare) varianten utan IS men jag tror att det går att hitta en IS-variant för 7000-9000 kr på begmarknaden. Detta tycker i alla fall jag är det i särklass bästa teleköp du kan göra om du vill ha skarpa bilder! (eller ett 400/5,6 beggat)
 
Hmmm...funderar på ifall man skall gå en helt annan väg.
Köra en mindre zoom och sedan en konverter?
Käns dock som en hel vetenskap att fatt hur och till vilka objektiv dessa konvertrar funkar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.