Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med kontrakt, tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej.

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick hjälp med vilken typ av kontrakt jag skall använda mig av.
Jag har kollat på Bildleverantörernas hemsida och där sett ett par exempel, men inte riktigt det jag är ute efter, eller så har jag missat det.

Jag har fotat sportbilder åt ett förbund som nu vill använda sig av dessa i reklamsammanhang.

Ingen ekonomisk ersättning kommer utgå, men jag vill säkerställa att de inte använder sig av bilderna på annat sätt än överenskommet, dvs till reklam för förbundet.

Finns det någon färdig mall jag kan använda mig av, och isf var?

Om inte, kan någon vara snäll och hjälpa mig med vad jag skall tänka på att skriva med i kontraktet?
Hur skriver jag in att detta endast gäller de bilder de efterfrågar nu, men inte bilder tagna vid ett senare tillfälle?

Tacksam för hjälp, Ulrika

Det viktiga är väl att du vet till vad och i vilken omfattning de skall använda dina bilder, så att det inte blir fritt fram i alla möjliga sammanhang? Be föreningen speca vad de skall använda bilderna till (media, upplagor, tidsintervall etc) Sedan är det väl bara att (om specen är ok) bekräfta att de får använda dina, också specade bilder, tills just det som angetts. För övriga bilder, nuvarande och kommande och eventuella andra sammanhang skall ny överenskommelse träffas, ex vis med BLF som prismall.
Jag är inte jurist men har varit med en del.

Sven
Hej.

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick hjälp med vilken typ av kontrakt jag skall använda mig av.
Jag har kollat på Bildleverantörernas hemsida och där sett ett par exempel, men inte riktigt det jag är ute efter, eller så har jag missat det.

Jag har fotat sportbilder åt ett förbund som nu vill använda sig av dessa i reklamsammanhang.

Ingen ekonomisk ersättning kommer utgå, men jag vill säkerställa att de inte använder sig av bilderna på annat sätt än överenskommet, dvs till reklam för förbundet.

Finns det någon färdig mall jag kan använda mig av, och isf var?

Om inte, kan någon vara snäll och hjälpa mig med vad jag skall tänka på att skriva med i kontraktet?
Hur skriver jag in att detta endast gäller de bilder de efterfrågar nu, men inte bilder tagna vid ett senare tillfälle?

Tacksam för hjälp, Ulrika

Tack för snabbt svar!

Min tanke var också att först låta dem speicificera användandet men de vill att jag skickar över mina villkor till dem istället.

Skall nog be dem tydliggöra en gång till.

Kom på en fråga till.

Eftersom personerna på bilderna är lätta att identifiera, behöver jag även då tillstånd från dessa personer?

Eller hur fungerar det i sportsammanhang?
Bilderna det frågas om, är actionbilder, dsv inga "porträttbilder" där de poserar för kameran.

Alternativ beskriver du samma sak efter vad du kan gissa dig till. Begränsa hårt och beskriv till vad de får använda bilderna och inte tvärt om (viktigt). Kanske att de bara får använda bilderna på deras hemsida ett år framåt och i en trycksak i 1000 exemplar. Då måste de besvära sig med att svara och komma med ett motförslag.
OBS! Finns det människor på bilderna så får bilderna inte användas i reklamsammanhang utan personernas tillstånd.

Sven

Tack för snabbt svar!

Min tanke var också att först låta dem speicificera användandet men de vill att jag skickar över mina villkor till dem istället.

Skall nog be dem tydliggöra en gång till.

Tack så jättemycket för hjälpen!

Fick ju även svar på min andra fråga gällande personerna :)

Skall ta mig en funderare på vad jag vill, och även kolla med personerna på bilderna vad de säger, och utgå från det.

För att kunna fråga personerna så måste du rimligen veta i vilka sammanhang bilderna skall användas!? Så du behöver få svar från föreningen innan då frågar personerna.

Tack så jättemycket för hjälpen!

Fick ju även svar på min andra fråga gällande personerna :)

Skall ta mig en funderare på vad jag vill, och även kolla med personerna på bilderna vad de säger, och utgå från det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar