Annons

Behöver hjälp med liten jpg som skall skrivas ut i 60 cm bredd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar försöka se vilken färg i jpeg-komprimeringen som är dominerande och se om man hittar nån färg som ligger nära. Ofta är det nån ren färg eller någon Pantone som stämmer bra. Allra bäst är om man hittar det definierat som för flaggor eller större företag/institutioner. Helst försöka välja nån färg som blir bra i konvertering till cmyk. Kan tänka mig att den där röda skiftar en del.
 
Jag brukar försöka se vilken färg i jpeg-komprimeringen som är dominerande och se om man hittar nån färg som ligger nära. Ofta är det nån ren färg eller någon Pantone som stämmer bra. Allra bäst är om man hittar det definierat som för flaggor eller större företag/institutioner. Helst försöka välja nån färg som blir bra i konvertering till cmyk. Kan tänka mig att den där röda skiftar en del.

Som alltid när jag gör en logotyp så arbetar jag i CMYK.
Det betyder alltså att både blå och röd redan ligger i CMYK vilket också innebär att den inte kommer att diffa inom nämnda spektrum. Däremot vid en RGBkonvertering så kan den ju förändras en aning.

Hade jag gjort denna logotyp på beställning och fått betalt för det så hade jag också lagt mer tid på den. Kollat färger noggrannt o.s.v. Men i och med att jag inte får en sekin på detta så är det ju också så att den tid jag är villig att lägga är minimal.

Tror du förstår mina synpunkter.
 
Som alltid när jag gör en logotyp så arbetar jag i CMYK.
Det betyder alltså att både blå och röd redan ligger i CMYK vilket också innebär att den inte kommer att diffa inom nämnda spektrum.

Det finns 100.000-tals varianter på CMYK, så om du tror att den inte kommer diffa p g a att den ligger i CMYK är jag rädd att du kommer att bli besviken på hur dina loggor ser ut vid olika användningar.
 
Det finns 100.000-tals varianter på CMYK, så om du tror att den inte kommer diffa p g a att den ligger i CMYK är jag rädd att du kommer att bli besviken på hur dina loggor ser ut vid olika användningar.

Jo visst finns det varianter även inom CMYK. Men som alltid så måste man börja någonstans och för min del när det gäller loggor så är CMYK det som känns rätt.

Sedan är det ju så att loggorna profileras efter dom profiler dom olika tryckerierna har för att säkerställa färgerna mest möjligt.

För att vara kort så är korrekta färger en djungel oavsett om man arbetar i RGB eller CMYK.
 
Trissjolleloggan finns nu i 60 cm bredd

Tack alla på fotosidan som kommit med förslag om att lösa problemet med Trissjolleloggan.
Ett särskilt stort tack till Erik Schalin och Jan-Olof Nilsson som skapat en helt ny vektoriserad logga.
Ett är säkert den kommer att förvaras under betryggande former för framtiden.
Hälsningar
Från hela TRISSJOLLEFÖRBUNDET
gm Hans H.
 
Jo visst finns det varianter även inom CMYK. Men som alltid så måste man börja någonstans och för min del när det gäller loggor så är CMYK det som känns rätt.

Sedan är det ju så att loggorna profileras efter dom profiler dom olika tryckerierna har för att säkerställa färgerna mest möjligt.

För att vara kort så är korrekta färger en djungel oavsett om man arbetar i RGB eller CMYK.

Och det är därför som man inte ska jobba i dessa färgmodeller, om man inte taggar dem med vilken färgrymd som använts. Om man anger de som PMS-färger eller i Lab slipper man de problemen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.