Annons

Hjälp med konfig. av MiniTT1 & FlexTT5

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej.

Min engelska är lite skral så jag skulle uppskatta lite hjälp från Er.

Har fått hem ett set MiniTT1 & FlexTT5. Det första som skall göras är att lära prylarna att prata med varandra. Jag har hållt inne "Learn-knappen" och tycker att jag har följt instruktionerna men jag får inte enheterna att blinka grönt 3 ggr vilket skulle betyda att de har fattat "ControlTL channel learned".

Jag har även laddat ner programvaran och tvingat kanal 1 (C1) till Canon 5D II - mitt hus. C2 lät jag stå kvar till AUTO för att ha som reserv till mitt andra hus.

Kommunikationen verkar fungera mellan kamera och blixt. I alla fall så ändras displayen bak på blixten när jag ändrar bländaren MEN blixtens zoom ändras inte. Hur skall det vara? Skall blixten även zooma när allt är OK? Har en 580EX II.

Är som sagt var osäker på att jag verkligen har konfigurerat allt som skall göras. Senaste firmware är installerad redan från fabriken. Nästa vecka skall prylarna användas skarpt och då gäller det att prylarna fungerar lika bra som i reklamen.....

Glömde säga men jag kör alltid kameran i manuellt läge. Borde jag byta till AV-läget eller annat halvautomatiskt läge? Vill enbart använda blixten för upplättning (till att börja med)

Nästa inlägg blir när jag skall komplettera med en 430 blixt - serie 1.

Ös på med råd och tips - TACK
 
För att tråden skall synas, så puffar jag lite själv på den. Har testat lite och ännu så gäller "trail and error". Fortfarande så zoomar inte blixthuvudet (som den gör när blixten är monterad på huset) För övrigt så verkar allt fungera som det borde. Tar väldigt gärna emot tips och erfarenheter.
 
Är osäker på om zoomen "skall" fungera. Eftersom pocket wizard "säger till" kameran att den är i masterläge och att det därmed finns ytterligare blixtar kan det vara så att zoomen kopplas ur. Skall testa teorin senare idag. Ivilket fall ,zoomen blir ju lite irrelevant eftersom avståndet blixt-objekt och därmed utlysningsvinkeln inte behöver motsvara vald brännvidd. tror det är så att blixtarna ställer in sig på max vidvinkel för att vara på säkra sidan, men man kan alltid zooma manuellt.

För att tråden skall synas, så puffar jag lite själv på den. Har testat lite och ännu så gäller "trail and error". Fortfarande så zoomar inte blixthuvudet (som den gör när blixten är monterad på huset) För övrigt så verkar allt fungera som det borde. Tar väldigt gärna emot tips och erfarenheter.
 
På mina FlexTT5 om jag står långt bort och låt säga zoomar in på t.ex. ansiktet så zoomar dom också in till säg 70-105 mm. Men man måste sätta zoomen på blixten till auto-zoom för att de ska ske.
Men samtidigt brukar jag nästan alltid vilja styra det själv med zoomen, men om man vill ska det bli som man vill. Det har det gjort när jag provat, annars har jag väl bara haft flax....(Jag som flyger har ju lärt mig det. Man säger alltid om autopiloten "Vad fan gör den nu", men den är ju programerad av människor, och den gör bara vad du säger till den att göra. Om den gör något galet, så är det antingen fel på grejerna eller så är det du som misslyckats att "säga" åt den vad den ska göra.. Den läser inga tankar).
Just med testknappen, har jag känt att det fungerat mycket bättre att ta en testbild och tittat på histogram (om man nu vill det) än att trycka på test/learn-knappen. Känns som det blir en mer säker kalibrering..
en jag har 430EX II och inte 580, men man tycker ju att 580'n borde vara mer träffsäker..

Peter
 
Jag har blixten på autozoom men den står envist vid 105 mm. Testade nu med bouncer och manuell zoom till 35 mm. Verkar väldigt lovande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.