Annons

Hjälp med inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Jag har haft ett bröllop nu och märkt att bilderna blir sjukt mycket tydligare på utskrifter än i datorn. Jag kan inte beskriva hur jag menar, men på datorn så känns bilderna förvrängda speciellt i detalj. Jag undrar om det finns saker man kan göra för att underlätta arbetet något tills det att jag har råd att skaffa en ny skärm. Jag har en benq plattskärm model äldre. Riktigt bra grafik kort och jag arbetar i lightroom och i photoshop cs5. Är tacksam för all hjälp jag kan få. "windows"

En fotoutskrift av god kvalité har betydligt högre punkttäthet (upplösning) än de skärmar man normalt använder idag. Betratktar du båda bilderna i samma fysiska storlek kommer utskriften därför visa fler detaljer.

Du kan förbättra resultaten vid visning på skärm om du skärper upp bilden vid nedskalning till tänkt visningsstorlek.

Men samma sak kommer det inte bli innan vi börjar få skärmar som är högupplösta i ordets rätta bemärkelse, dvs inte bara fler punkter på större yta, utan fler punkter på samma yta :)

En fotoutskrift av god kvalité har betydligt högre punkttäthet (upplösning) än de skärmar man normalt använder idag. Betratktar du båda bilderna i samma fysiska storlek kommer utskriften därför visa fler detaljer.

Du kan förbättra resultaten vid visning på skärm om du skärper upp bilden vid nedskalning till tänkt visningsstorlek.

Men samma sak kommer det inte bli innan vi börjar få skärmar som är högupplösta i ordets rätta bemärkelse, dvs inte bara fler punkter på större yta, utan fler punkter på samma yta :)

Så det spelar ingen roll hur jag ställer in datorn, jag kanske behöver glasögon? jag tycker att skärmen är grötig. Jag hade en person här som talade om att sätta inställningarna så nära grå punkten som möjligt och att försöka att sätta färger osv liknande en apple dator som gör en mer korrekt sjustering?

Om du jämför bilden pådin skärm mot en annan skärm, skiljer detsig mycket?
Har du skärmen inställd på rätt bildstorlek? Vilken modell har du?

Hårdvarukalibrering kan jag rekommendera starkt, finns från ca 1000kr och uppåt. Dyrt kan tyckas men vill man ha ut korrekta färger finns det inga genvägar. Skulle aldrig få för mig att redigera bilder på en icke kalibrerad skärm, så min Spyder 3 express följer med mig när jag är på resande fot...

Jag har haft ett bröllop nu och märkt att bilderna blir sjukt mycket tydligare på utskrifter än i datorn. Jag kan inte beskriva hur jag menar, men på datorn så känns bilderna förvrängda speciellt i detalj.

Blir problemet mindre om du tittar på bilderna i 100%, 50% eller 25% förstoring?

Det du beskriver kan mycket väl vara ett resultat av omskalningen av bilderna för att visa bilderna, och olika mjukvaror hanterar detta på olika sätt.

Även i "proffsmjukvara" som Photoshop så ser man at bilderna KAN se "lite mysko ut" om man använder (exempelvis) 16,67%, 33% eller liknande visningsskalor.

Jag vill inte förta glädjen, men att skaffa en kalibreringsutrustning till en "gammal" BenQ, är att slänga pengar i sjön. (Jag utgår ifrån att du har en alldeles vanlig skärm, alltså inte någon som primärt är ämnad för bildhantering).
Jag kan säga att jag har en vass LG-skärm och ett vasst grafikkort på 1 GB, men det hjälper föga då min skärm (som är suverän till t.ex. att spela på) inte är en skärm gjord för bildhantering.

De flesta nya skärmar man köper är "snabba" ned emot 1 - 2 ms, och är ämnade att spela på.
Men om man ska ha något att hantera bilder i, bör man nog kolla in skärmar från t.ex. Eizo. Deras 24-tums skärmar börjar med priser runt ca > 3 500 kronor.
Då man har en sådan, eller så klart en bra MAC-skärm, kan man börja investera i att köpa
kalibreringsprogram.

Detta är min alldeles egna uppfattning, och jag har fått info från en god vän på en stor fotofirma om hur det ligger till med skärmar. Ty jag tyckte att jag hade en "bra" skärm.

Lycka till med ditt fotoarbete - oavsett skärm!

Hälsningar
Anders

Av de skärmar jag har kalibrerat har de billigaste (sämsta) haft störst nytta av kalibrering. Skillnaden har alltså blivit störst. Håller därför inte med att det vore som att slänga pengar i skön. Men visst är en bra skärm bättre än att försöka fixa en dålig.
En kalibreringsapparat kan du använda på flera skärmar, tycker därför att det är en billig investering.
Vad anser ni andra?

En kalibreringsapparat kan du använda på flera skärmar,

Där bör man se upp lite. Vissa av licensavtalen förbjuder dig att göra just detta. När jag köpte min Huey så tillät bara EULA'n att man använde den på EN skärm. Rättare sagt, man fick inte ladda profilen ¨på en dator om inte Huey-stickan var ansluten till just denna, och mjukvaran till Huey låter dig ju bara profilera en skärm.

Huey Pro hade dock inte denna begränsning, Inte heller den Spyder 3 Elite som jag har nu.

Där bör man se upp lite. Vissa av licensavtalen förbjuder dig att göra just detta. När jag köpte min Huey så tillät bara EULA'n att man använde den på EN skärm. Rättare sagt, man fick inte ladda profilen ¨på en dator om inte Huey-stickan var ansluten till just denna, och mjukvaran till Huey låter dig ju bara profilera en skärm.

Huey Pro hade dock inte denna begränsning, Inte heller den Spyder 3 Elite som jag har nu.
Fast i ärlighetens namn, vilken privatperson skulle bry sig?

Fast i ärlighetens namn, vilken privatperson skulle bry sig?

Jag, uppenbarligen?

(Nej, du kommer inte att hitta någon olicensierad mjukvara, eller piratkopierade CD-skivor etc etc hemma hos mig, varesig som privatperson eller som företagare).

Att jag därvidlag tillhör en minoritet är jag väl medveten om.

Nej, jag bryr mig inte ett dugg hur andra ställer sig till den frågan. Nej, jag anser inte att nuvarande lagstiftning är helt i synk med tiden.

Jag, uppenbarligen?

(Nej, du kommer inte att hitta någon olicensierad mjukvara, eller piratkopierade CD-skivor etc etc hemma hos mig, varesig som privatperson eller som företagare).

Nej, jag bryr mig inte ett dugg hur andra ställer sig till den frågan. Nej, jag anser inte att nuvarande lagstiftning är helt i synk med tiden.

Nu är det ju lite skillnad på att använda sin enskärms-licenserade kalibrator på flera skärmar och på att piratkopiera, men ok.

Nu är det ju lite skillnad på att använda sin enskärms-licenserade kalibrator på flera skärmar och på att piratkopiera, men ok.

Ärligt talat? Nej. Bägge är ju inte mer än ett avsteg från licensavtalet. Men detta är ju tämligen off topic.

(Nu kan man ju också nämna att Huey-mjukvaran innehåller spärrar för att _förhindra_ just denna typ av avsteg.)

Jag, uppenbarligen?

Personligen skulle jag helt enkelt inte köpt utrustning från ett företag som har en så urbota idiotisk inställning mot sina kunder. Sitter jag med tre skärmar kopplade till datorn ska jag ju knappast behöva betala tre gånger för samma pryl :)

Ärligt talat? Nej. Bägge är ju inte mer än ett avsteg från licensavtalet. Men detta är ju tämligen off topic.

(Nu kan man ju också nämna att Huey-mjukvaran innehåller spärrar för att _förhindra_ just denna typ av avsteg.)
Nej, piratkopiering är ett brott mot upphovsrätten...att bryta ett EULA (som inte ens nödvändigtvis kan anses vara ett kontrakt) är inte ett brott i sig.

Personligen skulle jag helt enkelt inte köpt utrustning från ett företag som har en så urbota idiotisk inställning mot sina kunder. Sitter jag med tre skärmar kopplade till datorn ska jag ju knappast behöva betala tre gånger för samma pryl :)

Vi vänder på det. Om du köper en mjukvara som UTTRYCKLIGEN har ett (lågt) pris för konfigurationer med EN skärm, och ett annat (högre) pris för konfigurationer med FLER än en skärm. Anser du fortfarande att du inte skall behöva betala det högre priset om du har tre skärmar?

Vi vänder på det. Om du köper en mjukvara som UTTRYCKLIGEN har ett (lågt) pris för konfigurationer med EN skärm, och ett annat (högre) pris för konfigurationer med FLER än en skärm. Anser du fortfarande att du inte skall behöva betala det högre priset om du har tre skärmar?
Ja, varför ska min totala bildyta spela roll? Det är lika dumt som om priset skulle bero på storleken på skärmen. Skulle du vilja betala extra för photoshop om du tänkt använda fler än en skärm när du redigerar bilder?

Inte förräns vi snackar skärmar kopplade till fler än en dator kan jag gå med på att det börjar bli motiverat med annan eller fler än en licens. Då är vi inne på användning på flera system.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto