Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med inställningar i Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Xquade

Medlem
Hejsan, fotar mycket bilar och när de är sol ute och ett litet problem har uppståt som jag inte vet hur man fixar till. Det är att jag vill ta en bild tex på min bil och med solen i ena hörnet av bilden. Och jag får alltid solen Överexponerad och bilen Underexponerad, frågan är hur man löser detta så det blir att man ser solformen och bilen i bra exponerad. Jag har redan "polfilter" av märket B+W och 18-55mm Objektiv. Kan ta en bild och visa lite om ni inte förstår! :)

mvh! Xquade

Blixt/ljussätt bilen, avtonat gråfilter eller flera exponeringar. Tror mest på alternativ ett, vi hoppas på fler kommentarer...

Inte så lätt att lösa, jag hade nog satt kameran på ett stativ och tagit en serie bilder med olika exponeringsr och sedan hade jag valt ut två som jag lagt som två lager i Photoshop och slått ihop de delar jag vill ha med lagermask

För att få en uppfattning om inställning så läs av vika värden du får när du tar en bild på bilen rakt upp och ner (normal bild), säg att det blir 1/500 B 8 vid ISO 100. Vrid sedan ratten ovanpå till läge M och ställ in just dessa värden. Tag en bild som du vill ha den och se hur den blir, justera lite sedan därifrån lite upp och ner med bländarvärdet tills bilden blir som du vill.
Ställ in blixten på Rear (slow) flash, och låt blixten vara uppe när du tar bilden. Rear finns inte i läge grön på ratten, den måste stå på en bokstav så därför passar M bra.
Har du separat blixt, använd den, då den är mycket kraftfullare än den inbyggda.

Inte så lätt att lösa, jag hade nog satt kameran på ett stativ och tagit en serie bilder med olika exponeringsr och sedan hade jag valt ut två som jag lagt som två lager i Photoshop och slått ihop de delar jag vill ha med lagermask

Det är jobbigt med en D3100 som inte har stöd för automatisk gaffling.

Generellt sett så vill man hellst inte ha med solen i bilden eftersom den ställer till det på väldigt många sätt. Jag skulle prova med ett gradual-ND filter för att få den övre delen av bilden mndre exponerad.

Det är jobbigt med en D3100 som inte har stöd för automatisk gaffling.

Generellt sett så vill man hellst inte ha med solen i bilden eftersom den ställer till det på väldigt många sätt. Jag skulle prova med ett gradual-ND filter för att få den övre delen av bilden mndre exponerad.

Okey, så det kan vara en bra ide att skaffa ett ND filter? :)

För att få en uppfattning om inställning så läs av vika värden du får när du tar en bild på bilen rakt upp och ner (normal bild), säg att det blir 1/500 B 8 vid ISO 100. Vrid sedan ratten ovanpå till läge M och ställ in just dessa värden. Tag en bild som du vill ha den och se hur den blir, justera lite sedan därifrån lite upp och ner med bländarvärdet tills bilden blir som du vill.
Ställ in blixten på Rear (slow) flash, och låt blixten vara uppe när du tar bilden. Rear finns inte i läge grön på ratten, den måste stå på en bokstav så därför passar M bra.
Har du separat blixt, använd den, då den är mycket kraftfullare än den inbyggda.

Okey tack får testa detta! :)

stativ har jag :) något guide som där finns hur man gör detta? (håller fortförande på att lära mig photshop)

Det är nog rätt svårt att berätta för en person hur den ska ta ett foto för att det ska bli riktigt bra som din exempelbild, det är lättare att tala om hur du ska göra i t.ex. Photoshop. Vi kan ju omöjligt veta hur området där du ska fotografera ser ut, vart solen är osv.

Det bästa är nog som flera skrivit att ta en massa bilder från olika vinklar och vrån så är det nog någon bild som blir rätt. Tänk dock på att Inte fotografera rätt in i solen vilket kan förstöra kameran.

Det är en typiskt bearbetad bild. Gaffla ett antal bilder och kör ihop dem i fotoshop med hjälp av olika lager. Det finns även ett antal plugins/ program för att jobba med HDR bilder..men i detta fallet ser det ut att vara ett manuell montage. Sök på HDR och kanske Joel Grimes för lite tips.

Glöm att försöka fixa det i kameran med hjälp av avtonade filter.

stativ har jag :) något guide som där finns hur man gör detta? (håller fortförande på att lära mig photshop)

Kan försöka iaf, ta in dina två bilder i PS, välj att den ena bilden ska utgöra ett lager till den andra, dvs den hamnar i lagerstacken till höger på skärmen. Där ska du välja att lägga en lagermask på detta övre lager. Om vi antar att den utfrätta solen ligger överst så måla med svart eller vit, kommer just nu inte ihåg vilken :) i centrum av solen med styrka 100% om det nu fungerar så ska du se den undre bilden nu där du målat, målar du bort för mycket så växlar du färg. Nu kommer det svåra att tona in den undre bilden i den övre på ett naturligt sätt, du får minska styrkan på toningen så att du slutar med en övergång på kanske 20%

När solen står så lågt så kommer ett gradual-ND filter inte att vara till mycket hjälp.
Fast å andra sidan är solljuset inte lika starkt som mitt på dagen, i synnerhet om det dämpas av grenar som i det här fallet.

Att sätta ihop en HDR-bild i datorn av flera exponeringar är nog det som ger bäst resultat. Det är dock ganska arbetskrävande. En enklare approach skulle vara att ställa ADL på High+ och sedan gå in under Picture Control och minska kontrasten. Då borde man kunna få till något liknande med bara en exponering.

Men det viktigaste skulle jag säga är att solljuset dämpas, antingen av ett filter eller av något föremål (grenar etc.)

När jag läste din första post så fick jag intrycket av att du skulle fota bilar i rörelse, då gpr det inte att göra HDR.

När solen står så lågt så kommer ett gradual-ND filter inte att vara till mycket hjälp.
Fast å andra sidan är solljuset inte lika starkt som mitt på dagen, i synnerhet om det dämpas av grenar som i det här fallet.

Att sätta ihop en HDR-bild i datorn av flera exponeringar är nog det som ger bäst resultat. Det är dock ganska arbetskrävande. En enklare approach skulle vara att ställa ADL på High+ och sedan gå in under Picture Control och minska kontrasten. Då borde man kunna få till något liknande med bara en exponering.

Men det viktigaste skulle jag säga är att solljuset dämpas, antingen av ett filter eller av något föremål (grenar etc.)

När jag läste din första post så fick jag intrycket av att du skulle fota bilar i rörelse, då gpr det inte att göra HDR.

det kommer att vara mest stillastående bilar mest men också portträttbilder.

Fota i raw.
Ställ in kameran på ISO 100 för högsta dynamiskt omfång.
Underexponera så att himlen och solen blir perfekt och bilen mörk.
Om du använder stativ, ta gärna en extra bild där du fokucerar på bilen rätt exponerad.

I photoshop eller lightroom öppnar du raw bilden och pressar upp skuggpartierna i bilden.
Om det inte räcker, ta den bild där bilen är rätt exponerad och lägg ovanpå och trixa lite.

Ett annat förslag att du sätter kameran på stativ och kollar så att du får med det du vill, därefter tar du kort efter varje kort drar du ner exponeringen något steg. Sen när du kommer hem öppnar du bild 1 i photoshop t.ex. sen kollar du efter den bilden på bilen som du gillar bäst och lägger det på ett lager ovan för original bilden.

Sen kan du alltid lägga på en lagermask och maska bort all förutom bilen, men tänk då på att syns himmel/sol genom bilens rutor kan du behöva maska dem också. Det kan bli riktigt bra i slutänden.

Och kom ihåg att lägger du upp bilden på seriös sida som här lägg då till att bilden är manipulerad.

Ett annat förslag att du sätter kameran på stativ och kollar så att du får med det du vill, därefter tar du kort efter varje kort drar du ner exponeringen något steg. Sen när du kommer hem öppnar du bild 1 i photoshop t.ex. sen kollar du efter den bilden på bilen som du gillar bäst och lägger det på ett lager ovan för original bilden.

Sen kan du alltid lägga på en lagermask och maska bort all förutom bilen, men tänk då på att syns himmel/sol genom bilens rutor kan du behöva maska dem också. Det kan bli riktigt bra i slutänden.

Och kom ihåg att lägger du upp bilden på seriös sida som här lägg då till att bilden är manipulerad.

okey, så man tar en ca 2-3 bilder 1 där bilen är rätt och 1 där solen är rätt sen mixar man ihop dom så de blir bra?

fick dock de jäkligt bra genom ett tips jag fick här :)

large_348853-3335290.jpg

okey, så man tar en ca 2-3 bilder 1 där bilen är rätt och 1 där solen är rätt sen mixar man ihop dom så de blir bra?

fick dock de jäkligt bra genom ett tips jag fick här :)

large_348853-3335290.jpg

Ja det ska det bli om man är noggrann det är många som gör så att om t.ex. berg och förgrund blir bra på ett foto men himmelen är för ljus så drar man ner exponeringen och tar ett nytt foto på himmelen från exakt samma ställe så kan man i Photoshop t.ex. maska i hop bilderna så att det blir bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar