Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med identifikation av bälgkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

vegacecilia

Medlem
Jag fick den här bälgkameran av min morfar häromdan. Enligt honom så ska den fortfarande fungera, så jag är väldigt intresserad av att få veta exakt vilken modell detta är. Jag får inte fram så mycket information från själva kameran nämligen, och hoppas att det finns någon entusiast på formet som vet vad det är för kamera!

4939738004_ef8b467577.jpg


Det står APM på den, och på objektivet står det ILEX och "APEM". Det står också APEM på läderremmen högst upp.

Observera att den tjockare tråden som hänger där nere inte hör till kameran, utan det är nåt som jag fäst i kameran pga att den har blivit trög att dra ut.

Kan ta bättre bilder på den om det behövs.
 
Tack för svaret!

Jag har hittat ungefär så mycket som du tipsade om. Hittar information om diverse APeM Ilex-kameror, men har inte lyckats hitta vad just min kamera är för specifik modell. Anledningen till att jag vill veta exakt modell är för att jag har hittat en sida där man kan beställa manualer för deras kameror, och vore ju guld att kunna beställa manualen för exakt rätt kameramodell.

Kanske någon annan vet?
 
Jag tycker nästan att det ser ut som att den saknar främre linsen. Men jag kan ha fel.

Skicka gärna en närbild på linsen.
 
Jag fick den här bälgkameran av min morfar häromdan. Enligt honom så ska den fortfarande fungera, så jag är väldigt intresserad av att få veta exakt vilken modell detta är. Jag får inte fram så mycket information från själva kameran nämligen, och hoppas att det finns någon entusiast på formet som vet vad det är för kamera!

4939738004_ef8b467577.jpg


Det står APM på den, och på objektivet står det ILEX och "APEM". Det står också APEM på läderremmen högst upp.

Observera att den tjockare tråden som hänger där nere inte hör till kameran, utan det är nåt som jag fäst i kameran pga att den har blivit trög att dra ut.

Kan ta bättre bilder på den om det behövs.

Hej!
Ta några bilder på kameran och skicka dom till denna butik i England och fråga:
www.the-camera-house.co.uk/

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.