Annons

Hjälp med HDR bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy.L

Aktiv medlem
Kan jag en vänlig själ förklara vad jag gör för fel??!!

1. Jag tar en RAW-fil och ändrar exp. till -2 / 0 / +2.

2. Sparar dessa 3 bilder i 16-bitars tiff format.

3. Genererar en hdr bild i photomatix.

4. Tonemappar bilden så den får de färger jag vill ha (obs! Bilden är då väldigt pixlig)

5. Sparar den som jpg och öppnar den i PS CS3.

Bilden ser ut som skit! Den är pixlig, dålig skärpa och ser allmänt sunkig ut. Bifogar en bild...
 

Bilagor

  • strömmen2 liten.jpg
    strömmen2 liten.jpg
    80.9 KB · Visningar: 497
Brus

Det är lätt hänt att bilderna blir brusiga när man gör HDR av ett raw-original. Mitt tips är att köra lite brusreducering på de tre 16-bitarna innan du gör HDR-genereringen. (bäst är förståss att köra på lägre ISO från början.) Himlar och andra större enfärgade ytor kan du brusreducera lite mera.(Om du har brusplug-in som du kan köra på delar av bilden)
 
Jag måste bara fråga.. Om man ska ta en HDR-bild så tar man alltså t.ex tre bilder på samma objekt men med olika exponeringar. Ska man sedan öppna upp bilderna i Photoshop och lägga ihop dem till en bild. Är det klart då, eller behöver man göra något annat?
 
Hej!

Det lättaste "HDR-programmet", vad jag förstår, är Photomatix. Det ska även gå att göra en HDR bild i Photoshop. Men, i CS2 så kunde jag inte få det att fungera.

Testa att ladda ner Photomatix test program och sedan gör du som jag har skrivit ovan, fast lite bättre då... :)


/Billy
 
Att utgå från en enda RAW är inte lyckat - men det går med lite pill. Tre bilder - minst - är att föredra, "framkalla" i xxxx, brusreducera, skärp och konvertera till 16bitars TIFF. Lägg dem i en egen mapp och ladda in dem i ex.vis Photomatix. Utan ordentligt förarbete ( = bra kvalitet på ursprungsbilderna ) blir det bara SISU.
 
En "idiotfråga";

Har Du pillat bort bocken för "Align source images"? I så fall kan Du få blandningsartefakter, trots att Du utgår från samma vy. Egentligen ska den bocken bara behövas om man inte är tvärsäker på vyn.
 
tannler skrev:
Att utgå från en enda RAW är inte lyckat - men det går med lite pill. Tre bilder - minst - är att föredra, "framkalla" i xxxx, brusreducera, skärp och konvertera till 16bitars TIFF. Lägg dem i en egen mapp och ladda in dem i ex.vis Photomatix. Utan ordentligt förarbete ( = bra kvalitet på ursprungsbilderna ) blir det bara SISU.


Jag satt och tänkte på detta... Om jag använder 1 st bild och den är pixlig så hamnar ju pixlarna på exakt samma ställe på alla bilderna. Då är det inte så jäkla konstigt att det ser bedrövligt ut när hdr-bilden är klar.

Hur ska man lättast göra om det är en människa man vill ha som motiv på en bild?
 
tannler skrev:
En "idiotfråga";

Har Du pillat bort bocken för "Align source images"? I så fall kan Du få blandningsartefakter, trots att Du utgår från samma vy. Egentligen ska den bocken bara behövas om man inte är tvärsäker på vyn.


Det tänkte jag ärligt talat inte på... Ska kolla!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.