ANNONS
Annons

Hjälp med gammal blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjukisbyxor

Medlem
Hej, köpte en blixt för 20kr. Har läst lite om Guide Numbers och så vidare men förstår inte riktigt. Så tänkte om någon av er kan hänvisa till information om det / alt förklara. Dessutom har blixten en liten underlig ratt på baksidan som jag inte hittat någon förklaring på. Hur fungerar den här saken egentligen?

Bifogat en bild. ;)

Bilagor

• ratt2.jpg
    ratt2.jpg
    53.1 KB · Visningar: 391
Jag kan inte något om gamla blixtar, men för att få abb. på tråden så skriver jag lite ;)

Det du visar på bilden skulle jag säga fungerar som så att du vrider till önskat ASA (ISO) för den film du använder. Därefter kan du utläsa hur långt blixten når i meter vid olika bländare.

Vad ratten skulle kunna vara har jag ingen aning om :)

Vad heter blixten? Ofta brukar ledtalet (guide No) ingå i namnet. Att döma av skalan bör din blixt ha ett ledtal runt 30 vid 100 ISO. En fördubbling av använt ISO på kameran ger ett ledtal som är 1,4 ggr högre.

Om vi antar att ledtalet är 30 vid ISO 100 blir det alltså 1,4x30 = 42 vid ISO 200 och 1,4x1,4x30 = 60 vid ISO 400 osv. Om man delar ledtalet med avståndet till motivet får man lämpligt bländarvärde. Med t ex ledtal 30 och avståndet 3 m så får man bländarvärdet 10 osv.

Men med hjälp av skalan behöver man inte göra några beräkningar själv, skalan gör det åt dig.
Den översta ASA-skalan motsvarar ISO på din kamera, eller film om du fotar analogt. Ställ den vita pilen mitt för det använda ISO/ASA-värdet. Sen kan du på den nedre skalan avläsa lämlig bländare för olika avstånd. Eller om man så vill vilket avstånd som ger korrekt exponering för olika bländare.

Hoppas det gick att förstå. Om inte så återkom gärna med följdfågor så skall jag eller nån annan försöka förklara bättre.

Olle

Edit: Det blev fel när jag skulle beskriva hur man räknar ut ledtalet för olika ISO.

Tänk på att många gamla blixtar har en spänning på fotens mittkontakt som är mycket högra än vad blixtskon på många moderna kameror klarar.

Jag kan inte något om gamla blixtar, men för att få abb. på tråden så skriver jag lite ;)

Det du visar på bilden skulle jag säga fungerar som så att du vrider till önskat ASA (ISO) för den film du använder. Därefter kan du utläsa hur långt blixten når i meter vid olika bländare.

Vad ratten skulle kunna vara har jag ingen aning om :)

Nja, nästan rätt. Blixtljuset når hur långt som helst, men om skalan, ratten, vrids till t ex 200 ASA (ISO) kan man läsa av lämplig bländare vid respektive avstånd från blixten/kameran. Blixten har en fast brinntid och det som är närmare blir överexponerat vid den kombination av bländare och avstånd man valt. Man kan bakvägen räkna ut blixtens ledtal (anges vid 100 ISO). Meter x bländarvärde = Ledtal. Ledtalet används för att lista ut vilken bländare som passar avståndet till motivet. Se upp med högvoltsblixtar, din kamera kanske inte mår bra av dem. Weinadapter är bra då. Annars är dessa "gamla" blixtar bra som slavar t ex.//K

Det gäller att skriva fort, men detta är kortversionen.//K

Tänk på att många gamla blixtar har en spänning på fotens mittkontakt som är mycket högra än vad blixtskon på många moderna kameror klarar.

Okej tack! Jag hade tänkt använda den till en gammal analog kamera som jag har hemma hos morsan. Men man kan använda den utan problem som slav till moderna kameror om man använder blixtkabel?

Förövrigt så heter blixten Soltron 177 Solidstate.

Tack för de snabba svaren.. Nu förstår jag vad ratten gör, den var ju inte så komplierad som jag trodde. Snarare smart.

Slav betyder att blixten tänds optiskt när den känner av ljuset från en annan blixt, alltså inte med kabel. Det är lika hög spänning om man använder kabel, och i stort sett alla äldre blixtar är olämpliga till digitalkameror; jag skulle inte koppla den på en digital kamera utan att först mäta spänningen på synken och se om den är OK.

Om man däremot kopplar den till en slavtändare, kan man utan vidare lösa ut den med hjälp av kamerans inbyggda, förutsatt att den inbyggda kan fyras av utan förblixt.

Det är lika hög spänning om man använder kabel, och i stort sett alla äldre blixtar är olämpliga till digitalkameror; jag skulle inte koppla den på en digital kamera utan att först mäta spänningen på synken och se om den är OK.

Vad är definitionen på "äldre blixt" i det här sammanhanget?

Jag har på sistone använt en 540EZ till min 40D, ansluten via kabel, utan problem.

Vad är definitionen på "äldre blixt" i det här sammanhanget?

Jag har på sistone använt en 540EZ till min 40D, ansluten via kabel, utan problem.

Det är en väldigt luddig definition. Om man har en voltmeter med mycket hög resistans kan man mäta spänningen, och visserligen sägs det att det ska gå bra med 250V på de flesta systemkameror, men det finns ingen garanti för att det verkligen gör det. Alla Canons senare blixtar har synkspänning på högst 6V och fungerar med TTL-logik. (obs, transistor-transistor - inte "through the lens")

Om man inte har mätutrustning finns tabeller som vänliga människor har satt ihop och postat på nätet, för att kunna se om blixtar är kompatibla.
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Förr laddades synkkretsens kondensator direkt från huvudkondensatorn i blixtarna, och spänningen kan i värsta fall vara uppemot 600V, men det är vanligare att den ligger någonstans mellan 100 och 300 volt. Blixtar som är gjorda för digitalkameror har låg synkspänning, men för vissa kameror kan den ändå vara för hög. Säkrast är att använda blixtar som fabrikanten rekommenderar. Det finns till och med studioblixtar som inte får kopplas på kamerans synk. Tyvärr anger inte alla tillverkare vilken spänning de har på synken.

En Canon EZ-blixt har troligen under 5V synkspänning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar