ANNONS
Annons

Hjälp med fotbolls bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej fick en förfrågan och fota ett fotbolls lag både när dom spelar och en grupp bild och undrar om nån har några tipps. Nått specielt man ska tänka på? Har fotat en hel del hockey men aldrig fotboll. Lika dant aldrig fotat ett lag kort med så många människor några speciella saker man ska tänka på där?

Glöm inte den klassiska, obligatoriska posen, två fingrar i marken på alla i den hukande främre raden. Skämt åsido ;)
Har heller inte tagit några gruppbilder men jag antar att det är bra om du kan ha en ren bakgrund.
Om det är väldigt soligt med hårt ljus som ger skarpa skuggor/soliga partier i ansiktet, kanske du kan hitta en skuggigare plats där ljuset är mjukare.

För att undvika att någon blundar kanske du kan be alla blunda och sen be alla titta upp och direkt efter ta kortet. Alternativt ber du alla blunda och knäpper av det första kortet i blundande tillstånd och nämner det, då börjar alla garva och då tar du det bästa kortet när alla visar äkta känslor. :)

Blundar tipset är bra det funkar kanon Har provat det innan. Tack för du svara på min fråga. såg i din profil att du fotat rugby det är ju samma som fotboll vilka tider ska man ha så man lyckas frysa dom på plan?

Santa771 skrev:
Blundar tipset är bra det funkar kanon Har provat det innan. Tack för du svara på min fråga. såg i din profil att du fotat rugby det är ju samma som fotboll vilka tider ska man ha så man lyckas frysa dom på plan?

Minst 1/500 dels sekund brukar jag köra. Höj hellre ISO:n om kameran vill ha längre slutartid. Rugbybilden jag har här är tagen med ISO800 pga mörka moln som gav dåligt ljus.

Santa771 skrev:
vilka tider ska man ha så man lyckas frysa dom på plan?

Det beror också lite på vad du vill göra med bollen i snabb rörelse, typ skottsituationer. Spelarnas rörelser fungerar bra att frysa med 1/500 men vill du minimera rörelseoskärpan på bollen i de flesta lägena, måste du gå ännu hårdare åt.

Finns säkert en mängd mer erfarna fotbollsfotografer som kan ge bättre råd, men frågar du mig så håller jag med Andreas om att hellre höja ISOn än att förlänga slutartiden. Upp till 800 funkar galant. Personligen använder jag aldrig längre slutartider än 1/640, men jobbar ofta mot 1/800 eller kortare när det är bättre klass på divisionen. Vilken division spelar "ditt" lag i? Hur kommer tempot att vara?

Det är ju ett damlag så jag vet inte hur snabba dom är jämfört med andra. men tack för hjälpen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar