Annons

Hjälp med fokus på långt håll (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

osprey

Medlem
Jag är en nybörjare som leker med en Canon 450D och ett Tamron 28-300-objektiv.

Då jag gillar att fotografera fåglar har jag upptäckt problem med att få fokus på längre håll. Jag tycker inte riktigt jag lyckas med någon av de automatiska inställningarna (landskap, sport etc) - måste jag använda manuell fokus för att det ska bli bra?

Tacksam för hjälp. :)

Jag är ingen fågelexpert men ett problem kan vara kamerans val av fokuspunkt. I Auto-läget är - om jag minns rätt - alla fokuspunkterna aktiva. Det innebär att det lätt blir så att fokusen låser på bladen och grenarna runt omkring fågeln än på själva pippin,

Jag föreslår att du byter till en fotometod som låter dig välja fokuspunkt. Kolla i manualen.

Ett förslag till inställningar:

Välj Av-läget, vrid på snurrhjulet så att du får största möjliga bländare = lägsta möjliga numeriska värde. På din glugg kan det kanske vara 5.6 (eller t.o.m 6.3) vid full zoom.

Välj ett gansk högt ISO så att du får korta slutartider. Prova med ISO 800 och se hur det blir.

Välj så att du har endast den centrala fokuspunkten aktiverad - se i manualen hur du gör.

Om du fotar stillasittande fåglar välj One Shot AF, om det är flygande välj AI Servo.

Komponera så att fågeln hamnar mitt under den centrala fokuspunkten (beskör sedan i datorn för bättre komp). Om fågeln sitter still försök få fokuspunkten på ögat eller huvudet.

Jag blir oerhört imponerad när jag ser alla snygga fågelbilder här på fs - själv får jag ytterst sällan till det, så kanske mina råd inte är mycket värda...

Mvh
Anders

Testade nu på några duvor högst upp i ett träd genom köksfönstret på ungefär 50 meters håll och får mellan 1/650 och 1/1600 beroende på motiv antar jag?

Blir dessvärre dålig fokus trots inställningarna som Anders tipsade om.