Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med en gammal Praktica Super TL1000 + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Jag fick igår hem en gammal Praktica Super TL1000 kamera och två objektiv, ett Carl Zeiss Jena Tessar 50/2,8 och ett Auto-Revuenon 135/2,8. Jag ropade in dessa på en nätauktion och testade således inte först. Hade jag gjort det kanske jag inte skulle ha köpt kameran, men nu har jag den så jag försöker göra det bästa av läget.

Till mina problem och frågor... Om du så "bara" kan svara på en av frågorna så är jag tacksam om du ändå gör det:

1) Zeissens fokusring
löpte inte ledigt över hela omfånget utan funkade bäst i mitten, från ca 0,5 till 1,5 meter. Före och efter detta område kärvade fokusringen så mycket att man fick ta i med våld för att komma åt ändlägena, och ändå var det svårt. Vad kan jag göra för att fixa det här problemet? Skruva upp och olja?

2) Filmmonteringen löpte inte alls så smärtfritt som den borde ha gjort enligt manualen. Fick trixa i några minuter för att få in filmen rätt på spolen. Den korvade hela tiden till sig bakom spolen istället för att följa med upp som den borde. Går detta att åtgärda på nåt vis?

3) Gammal batterimodell för ljusmätaren; i kameraaffären hade de inte något PX 625 batteri längre. I manualen står det att man kan använda nåt alternativt 1,35V batteri också. Finns det alltså nån modernare motsvarighet som passar?

4) Största problemet: Mattskivan
är usel. Den är väldigt dimmig, och jag uppfattar det som väldigt svårt att ställa fokus rätt jämfört med hur enkelt det går på min D700 med nyförskaffad mattskiva från KatzEye Optics. Går det att med nåt enkelt ingrepp byta mattskiva på kameran till nån nyare och bättre, som jag gjorde på D700? Finns det nåt bra ställe att beställa billiga mattskivor från i så fall? Vill inte lägga 150 euro på en från Katzeye till den här kameran...

Annars så tycker jag båda objektiven åtminstone är rätt trevliga bekantskaper, speciellt 135:an. Testade båda på min D700 och de levererade rätt fint resultat tyckte jag, lite mindre "hifi" än de modernare objektiven jag har, men med en trevlig karaktär ändå.

Tacksam för all hjälp som ni kan bidra med. :)
 
Filmmonteringen är bakfram mot vad som känns logiskt på de kamerorna.
Veva fram så bygeln står för det lilla märket (överkant eller underkant beroende på modell), trä in en bit av startsladden och vrid fram.
Då kommer filmen att hamna bakom rullen eftersom den går åt "fel" håll.
Det är helt i sin ordning.

Om gluggen kärvar så ta inte i med våld.
Det blir inte bättre om man "juckar upp den".
Isärtagning och borttagning av stelnat fett samt smörjning.

Batterierna finns ju inte längre, jag kör på tumregler eller lös mätare (har en bra i Androidluren).

Mattskivan ska inte vara svår att se genom.
Låter som nån försökt städa en skitig kamera utan koll på hantverket.
 
Tack för hjälpen! Batteriet levde faktiskt ännu men det luktade lite konstigt och det verkar inte som det har så mycket liv kvar. Därför ville jag byta.

Filmmonteringen får jag se över igen när jag byter film nästa gång. Måste se om det går att få byglarna placerade bättre på nåt vis, filmen hakade inte fast i dem automatiskt som den borde när man vred fram filmen. Få se om jag får det att gå bättre nästa gång.

Mattskivan ser jag nog igenom men den är dimmig, speciellt runt mittenområdet. Går den att ta bort och kanske tvätta eller nåt?
 
Tack för hjälpen! Batteriet levde faktiskt ännu men det luktade lite konstigt och det verkar inte som det har så mycket liv kvar. Därför ville jag byta.

Filmmonteringen får jag se över igen när jag byter film nästa gång. Måste se om det går att få byglarna placerade bättre på nåt vis, filmen hakade inte fast i dem automatiskt som den borde när man vred fram filmen. Få se om jag får det att gå bättre nästa gång.

Mattskivan ser jag nog igenom men den är dimmig, speciellt runt mittenområdet. Går den att ta bort och kanske tvätta eller nåt?

Hej !

Dej är troligt att objektivet åkt i golvet nån gång,
lir det sen skevt så är det, köp ett annat på tradera, ex.

Batterier tror jag det går att finna, annars så går det att
sätta en diod (scott...eller germnium och använda LR44 batterier 1,5v
i st f ör1,35v ) i serie för att sänka spänningen.

Mattskivan går att lossa, samtidigt lär man sej hur kameran
är hopsatt.

Det är en himmelsk skillnad mellan en 70-80 tals mattskiva
mot en modern k, förmodligen är det ett område runt
mitten som bara är "mattskiva", den kan ju vara dimmig, prova att blåsa.

Är det panik så gäller rengöring, men jag tror inte det blir bra,
troligtvis blir den flammig, byta till nått modernt ,ja gillar man att meka så.

Ta loss överdelen (kåpan), lossa prismat, lossa mattskivan, förmodligen
är det så.

Mätaren mäter på mattskivan, byter du den stämmer det dåligt.


//MW
 
Hej !

Dej är troligt att objektivet åkt i golvet nån gång,
lir det sen skevt så är det, köp ett annat på tradera, ex.

Batterier tror jag det går att finna, annars så går det att
sätta en diod (scott...eller germnium och använda LR44 batterier 1,5v
i st f ör1,35v ) i serie för att sänka spänningen.

Mattskivan går att lossa, samtidigt lär man sej hur kameran
är hopsatt.

Det är en himmelsk skillnad mellan en 70-80 tals mattskiva
mot en modern k, förmodligen är det ett område runt
mitten som bara är "mattskiva", den kan ju vara dimmig, prova att blåsa.

Är det panik så gäller rengöring, men jag tror inte det blir bra,
troligtvis blir den flammig, byta till nått modernt ,ja gillar man att meka så.

Ta loss överdelen (kåpan), lossa prismat, lossa mattskivan, förmodligen
är det så.

Mätaren mäter på mattskivan, byter du den stämmer det dåligt.


//MW

Tack för hjälpen! Jo det är troligt att objektivet åkt i backen nån gång, men jag har testat det lite på min D700 och det är optiskt rätt så skarpt och trevligt. Synd bara på fokusringen. Tror jag måste försöka plocka isär det lite och testa. Det är ju inte så dyra saker så om det skiter sig kan jag nog ropa in en ersättare till en ganska liten penning. Men jag skulle gärna skaffa ett f/1.4-f/2 istället i så fall...

Ska gå och kika på batterier och se om jag hittar nåt som liknar det jag behöver. Kanske inte hittar nåt som passar exakt men om det ens är någotsånär kan man väl trixa till det så det blir rätt. Tror inte jag ska börja fixa med dioder eller så, låter lite för avancerat för min del. :)

Nu när jag kikat på mattskivan lite noggrannare så ser den ren och fin ut åtminstone sett från spegelhuset. Spegeln är också väldigt ren och fin. Så det kan hända att det bara är mattskivan som är så undermålig som sådan. Väldigt dimmig i kanterna runt den större mittencirkeln och jag tycker inte ens det ser speciellt skarpt ut i mitten då jag enligt konstens alla regler ställt skärpan så den borde vara rätt.

Finns det nån annan vettigare M42 kamera att hålla utkik efter på beggatmarknaden om jag skulle ge upp den här..? Nåt som är billigare än Leica men ändå med bra byggkvalitet och med bra fokusering? Jag är fullkomligt nybörjare på såna här gamla kameror. :)
 
Jag vet inte om just det objektivet har den konstruktionen, men felet som du beskriver brukar inte vara en kärvande snäcka. Om det är snäckan, så går det lätt efter att man har dragit igenom den en gång.

Men det brukar vara två gejdrar som håller optiken rakt när man vrider, och om skruvarna som håller de gejdrarna glappar, vilket inte är ovanligt, så får man felet att det kärvar och fortsätter kärva och bara blir värre.

När man ändå plockar isär objektivet, så ska man göra rent från allt gammalt fett och lägga på nytt, men kärvningsproblemet fixar man genom att rikta upp och dra fast gejdrarna, så att objektivet löper rakt och de inte dras snett när man vrider ringen.

Praktica generellt har ganska dåliga sökarskivor, och de är inte särskilt lätta att skifta. Jag vet inte hur just den modellen är, men på andra modeller som jag har servat måste man lyfta av taket på kameran, lyfta prismat, och därunder når man mattskivan, som sitter fasklämd i sin ram uppifrån med fjädrar.

Bra kameramodeller med gänga är framför allt Pentax, men också en väl fungerande Fujica är en hygglig kamera. Pentax Spotmatic med ljusmätare eller Pentax S3 utan.
 
Jag vet inte om just det objektivet har den konstruktionen, men felet som du beskriver brukar inte vara en kärvande snäcka. Om det är snäckan, så går det lätt efter att man har dragit igenom den en gång.

Men det brukar vara två gejdrar som håller optiken rakt när man vrider, och om skruvarna som håller de gejdrarna glappar, vilket inte är ovanligt, så får man felet att det kärvar och fortsätter kärva och bara blir värre.

När man ändå plockar isär objektivet, så ska man göra rent från allt gammalt fett och lägga på nytt, men kärvningsproblemet fixar man genom att rikta upp och dra fast gejdrarna, så att objektivet löper rakt och de inte dras snett när man vrider ringen.

Praktica generellt har ganska dåliga sökarskivor, och de är inte särskilt lätta att skifta. Jag vet inte hur just den modellen är, men på andra modeller som jag har servat måste man lyfta av taket på kameran, lyfta prismat, och därunder når man mattskivan, som sitter fasklämd i sin ram uppifrån med fjädrar.

Bra kameramodeller med gänga är framför allt Pentax, men också en väl fungerande Fujica är en hygglig kamera. Pentax Spotmatic med ljusmätare eller Pentax S3 utan.

Hej och tack för ditt svar också! Provade öppna objektivet men då det började trilla i bitar efter att jag skruvade upp det vågade jag inte göra så mycket annat än att försöka få ihop det igen, vilket lyckades efter en stund. Ska prova igen ikväll om jag hinner, få se om jag kommer lite djupare då... Såg i alla fall hur bländarmekanismen och -automatiken med nedbländningen funkar.

Jag tror att jag ska försöka se mig om lite efter en ny mattskiva, men jag försöker nog inte byta nåt innan jag har fotograferat upp min 36 bilders filmrulle (har ju åtminstone ett fungerande objektiv... Verkar ju lite komplicerat att byta, men hellre det än en usel sökarbild.

För övrigt har jag nu zeissen monterad på min D700, och märker att då jag har fokusringen inställd på oändligt (fick det vridet så det går lätt till oändligt igen men kärvar tidigare i andra änden istället) ligger fokusplanet i verkligheten endast ca 2 meter framför kameran. Kan det här bero på att avståndet mellan objektiv och sensor/film kan vara annorlunda på de två kamerorna (har en tunn M42 - Nikon F adapter på D700) eller kan nånting i objektivet ha rubbats rejält? (Det här kan jag förstås testa själv om jag monterar objektivet på Praktikan igen ikväll när jag kommer hem...)
 
För övrigt har jag nu zeissen monterad på min D700, och märker att då jag har fokusringen inställd på oändligt (fick det vridet så det går lätt till oändligt igen men kärvar tidigare i andra änden istället) ligger fokusplanet i verkligheten endast ca 2 meter framför kameran. Kan det här bero på att avståndet mellan objektiv och sensor/film kan vara annorlunda på de två kamerorna (har en tunn M42 - Nikon F adapter på D700) eller kan nånting i objektivet ha rubbats rejält? (Det här kan jag förstås testa själv om jag monterar objektivet på Praktikan igen ikväll när jag kommer hem...)

För att få fokus till oändlighet med m42 objektiv på en Nikon måste du ha en adapter med korrektionslins i. Registeravståndet på Nikon är mycket större än för M42.

Ska man använda gamla spegelreflex objektiv på modern dslr så rekommenderar jag Canon, då deras registeravstånd passar bättre med de flesta objektiv, kommer bara på ett märke som inte fungerar utan korrektionslins i adaptern och det är Konica
 
Det brukar vara ganska lätt att upptäcka att det är gejderfelet om man har kärvande objektiv, eftersom det i så fall går att mana vidare genom att vrida en liten bit tillbaka innan man fortsätter vrida, och man kan på så sätt genom att vrida med "myrsteg" - två steg framåt, ett tillbaka, få det att gå hela vägen utan att dra hårt. Man ser också tydligt att gejdrarna glappar, genom att den främre delen av objektivet följer med en liten bit när man drar på avståndsringen, och att den kan röra sig ganska mycket i rotationsled, särskilt när objektivet är långt ute för näravstånd.
 
För att få fokus till oändlighet med m42 objektiv på en Nikon måste du ha en adapter med korrektionslins i. Registeravståndet på Nikon är mycket större än för M42.

Ska man använda gamla spegelreflex objektiv på modern dslr så rekommenderar jag Canon, då deras registeravstånd passar bättre med de flesta objektiv, kommer bara på ett märke som inte fungerar utan korrektionslins i adaptern och det är Konica

Ok, tack för informationen. 135:an verkar dock fungera rätt bra även på Nikon vid normala avstånd, hyperfokalavståndet på den är ju rätt så långt så jag antar att jag kan leva med att inte kunna fokusera på oändligheten med det. Värre med Zeissen dock...Tror inte att det är aktuellt med en adapter ännu i alla fall.

Det brukar vara ganska lätt att upptäcka att det är gejderfelet om man har kärvande objektiv, eftersom det i så fall går att mana vidare genom att vrida en liten bit tillbaka innan man fortsätter vrida, och man kan på så sätt genom att vrida med "myrsteg" - två steg framåt, ett tillbaka, få det att gå hela vägen utan att dra hårt. Man ser också tydligt att gejdrarna glappar, genom att den främre delen av objektivet följer med en liten bit när man drar på avståndsringen, och att den kan röra sig ganska mycket i rotationsled, särskilt när objektivet är långt ute för näravstånd.

Det låter inte som det där är problemet med mitt objektiv, känns inte så som du beskriver att det borde kännas. Glappt känns inte objektivet på något vis, utan välbyggt och stabilt. Men nu såg jag att fokusringen tydligen har slagits till ganska hårt nånstans (troligen vid ett fall i golvet) så den buktar in lite på ett ställe, och alltså inte är helt cirkulär längre. Högst sannolikt är det alltså det som gör att den kärvar. Tyvärr kärvar det så mycket att objektivet lätt lossnar från gängorna då man vrider över det kärvande området. Få se om det går att räta ut ringen på något vis och få det bättre, helst utan att öppna upp objektivet helt..
 
Batterier tror jag det går att finna, annars så går det att
sätta en diod (scott...eller germnium och använda LR44 batterier 1,5v
i st f ör1,35v ) i serie för att sänka spänningen.

Nu hittade jag i en elektronikaffär batterier som såg ut att passa och hette nästan samma sak som det gamla. De var dock på 1,5V istället för 1,35V, alkaliska. Hur skulle det påverka ljusmätaren om jag använder dessa? Köpte två stycken så jag har ett i reserv.

Sökaren har jag inte plockat isär ännu. Hann redan byta film, snabb i svängarna som man är ibland, men tänkte veva tillbaka den och sätta den på plats igen efter öppnandet, och skjuta tillbaka mig till ungefär rätt plats efteråt ... :)
 
Det är inget problem med att batterispänningen är lite högre. Man måste ändå själv bestämma sig för hur man ska ställa in mätaren, och det enda som händer med högre spänning är att mätaren slår lite högre. Man ställer alltså känsligheten lite lägre för att det ska bli rätt om den underexponerar, men hur som helst måste man alltid prova sig fram.
 
Nu hittade jag i en elektronikaffär batterier som såg ut att passa och hette nästan samma sak som det gamla. De var dock på 1,5V istället för 1,35V, alkaliska. Hur skulle det påverka ljusmätaren om jag använder dessa? Köpte två stycken så jag har ett i reserv.

Sökaren har jag inte plockat isär ännu. Hann redan byta film, snabb i svängarna som man är ibland, men tänkte veva tillbaka den och sätta den på plats igen efter öppnandet, och skjuta tillbaka mig till ungefär rätt plats efteråt ... :)

Hej !

Det blir aldrig riktigt rätt, men unigefär....................

Ett fel som inträffar förr eller senare med denna typ av maskiner, en alldeles
tom filmrulle, filmen sattes aldrig fast ordentilgt vid upptagningsspolen.
Väldigt retligt. givetvis livets bästa bilder som inte blev till.

Kolla alltid att returveven snurrar när man drar fram första gången.

//MW
 
Tack för svaren! Provade redan batteriet och det passade bra. Testade ljusmätningen före och efter bytet och såg ingen större skillnad. Och det var också helt logiskt; batteriet i kameran var ett PX625A alkaline som nu efter en googling visade sig vara på 1,5V det också... Får väl kanske exponera lite mot plus med den här kameran.

Provade skruva upp kameran också för att putsa alla glasytor i kameran, men det sket sig. Lyckades inte få bort toppskalet från kamerahuset. Irriterande var att jag innan jag vevade bakåt kamerafilmen råkade öppna bakluckan så jag gissar att så gott som alla 7 första bilderna blev förstörda. Sen råkade jag förstås veva rulle för långt tillbaka så hela filmen försvann in i rullen och det var förstås hopplöst att få ut den hur jag än försökte komma åt den med pincett. Slutade med att jag gick in i mörkret på toaletten, böjde upp filmrullsöppningen så jag fick tag i filmen, och klämde sen fast öppningen så gott det gick efteråt, och monterade filmen på nytt (jo jag såg till att den fastnade ordentligt). Drog fram 9 rutor och i det läget är den fortfarande.

Förresten, så började jag söka på e-bay efter alternativa gamla systemkameror i lite samma stil, helmanuell, M42 fattning och med fungerande ljusmätning, och hittade några Mamiya som verkar bra. Måste bara läsa på lite om beteckningarna så man vet vad man köper... :) Har ni kanske några tips om dem? Jag tror jag ska ge upp Praktican och dess eländiga sökare. Fick faktiskt låna en väldigt vacker gammal Praktina nyligen som hade hyfsat fin sökare, men den verkar i övrigt lite onödigt komplicerad... Har Mamiyorna bra sökare?
 
Sökarna är ganska lika på de flesta, de enda som utmärker sig med lite bättre sökare är Pentax och Fujica. Det finns också Yashica och en del andra lite udda märken, som Cosina och noname som IFBA (Broddmans). Det fanns en Cosina på Myrorna för 175 kronor sist jag tittade in, och de dyker upp titt och tätt. Om du vill kan jag hålla ögonen öppna och kolla lite grann. Mycket mer än så tror jag inte att man ska behöva ge.

Man får nästan alltid räkna med att det är någonting som kärvar efter så många år, men ibland kan man hitta en som fungerar helt charmant.
 
Det finns också Praktickor som har bättre sökare/mattskivor, min MTL5b från åttiotalet hade bättre sökare än min LTL från sjuttiotalet vars mattskiva är lite mörk.

Angående Mamyia så har jag använt en sådan men jag tror att det var en av modellerna som använde deras egna bajonettfattning, i alla fall upplevde jag sökaren på den som bra och då borde de rimligen ha kunnat prestera bra sökare på sina m42-kameror också, men det är ju inget jag kan garantera.
 
Det finns också Praktickor som har bättre sökare/mattskivor, min MTL5b från åttiotalet hade bättre sökare än min LTL från sjuttiotalet vars mattskiva är lite mörk.

Angående Mamyia så har jag använt en sådan men jag tror att det var en av modellerna som använde deras egna bajonettfattning, i alla fall upplevde jag sökaren på den som bra och då borde de rimligen ha kunnat prestera bra sökare på sina m42-kameror också, men det är ju inget jag kan garantera.

Hej !
Kolla efter Olympus OM om du vill ha en stor sökare ( nära nog oslagbar ),
men den har ju inte m42.

//MW
 
Ljusmätare i Androidlur

Filmmonteringen är bakfram mot vad som känns logiskt på de kamerorna.
Veva fram så bygeln står för det lilla märket (överkant eller underkant beroende på modell), trä in en bit av startsladden och vrid fram.
Då kommer filmen att hamna bakom rullen eftersom den går åt "fel" håll.
Det är helt i sin ordning.

Om gluggen kärvar så ta inte i med våld.
Det blir inte bättre om man "juckar upp den".
Isärtagning och borttagning av stelnat fett samt smörjning.

Batterierna finns ju inte längre, jag kör på tumregler eller lös mätare (har en bra i Androidluren).

Mattskivan ska inte vara svår att se genom.
Låter som nån försökt städa en skitig kamera utan koll på hantverket.

Ursäkta om jag kapar tråden lite, jag var bara nyfiken på vilken ljusmätare du använder i din telefon, Lars.
 
Den heter FV 5 lite och är eg. en kameraapp som lämnar en hel del info i "sökaren".
Finns som betalversion också men jag har inte brytt mig så långt.
Troligen kan man i betalversionen ställa bländarförval, tidsförval men det är ju enkelt att räkna om i huvudet.

Vad jag erfarit hittills gör den också ganska rätt.
Bäst är att den alltid är med.
 
Den heter FV 5 lite och är eg. en kameraapp som lämnar en hel del info i "sökaren".
Finns som betalversion också men jag har inte brytt mig så långt.
Troligen kan man i betalversionen ställa bländarförval, tidsförval men det är ju enkelt att räkna om i huvudet.

Vad jag erfarit hittills gör den också ganska rätt.
Bäst är att den alltid är med.

Tack för ett supersnabbt svar. Den ska jag testa. Praktiskt att ha när jag fotar porträtt med stativ utomhus och behöver mäta ljuset ofta, då slipper jag ta av kameran från stativet och gå fram till modellen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar