Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med effekt i PS???

Produkter
(logga in för att koppla)

Smultris

Aktiv medlem
Hejsan alla...

Nu blir jag snart knasig, har suttit i evigheter och försökt fixa bilder i PS. Alltså jag skulle vilja göra bilden svartvit och sen lägga till nån detalj i färg. Jag har försökt med att kopiera via lager som man gör i 7.0 och sen sudda, men det verkar inte funka i 6:ans version. Då blir båda lagret och bakgrunden svartvit.

Är det nån vänlig själ som vill förklara hur man gör.

Hoppas ni förstår mitt förvirrade rop på hjälp???!!!

/Jenny

jag har gjort så att jag öppnar 2 kopior, gör den ena gråskala, sedan rgb igen, (då ser den svart/vit ut) sedan kopierar jag det i den andra bilden jag vill ha i färg, och klistar in i den andra, ovanför, det tycker jag är det lättaste sättet.

lycka till!

gör ett nytt lager och välj "täck över". sen är det bara att måla det du vill ha i färg. Beror iofs lite på vad det är du är ute efter...

jag konverterar till s/v, sen ändrar jag till läge RGB och målar tillbaka färgen med historiepenseln.
det är mest för att bildfilen inte blir så tungarbetad då.

Inte säker på om det är detta du menar, men ett enkelt sätt att ta bort färg i delar av bilden utan att använda lager:

1. Markera området där färgen ska bevaras
2. Applicera eventuellt "feather" om övergången ska vara mjuk. (högerklicka på markeringen)
3. Invertera markeringen. (Selection->Invert)
4. Välj "Hue/Saturation", och sätt saturation till minimum. Voilá.

Använd istället "Replace color" i steg 4 om det endast är vissa färgnyanser du vill göra svartvita/förändra.

Testa detta:

1. Öppna bilden du vill ändra
2. Skapa ett nytt justeringslager (Hue/Saturation)
3. Dra ner Saturation till -100
4. Ändra justeringslagret mode till color
5. Klicka på justeringslagret för att markera den och måla med svart färg över de delarna som du vill ska visas i färg på den slutgiltiga bilden.

Ja, jag vet att jag är dålig på att förklara saker och ting... :eek:)

Jenny, vad är det för effekt du vill ha?
Skall bilden se ut att vara efterkolorerad à la 1800-foton?
Har du någon exempelbild på nätet man kan titta på?

müsli skrev:
Christian, hur menar du då? Varför är detta bästa sättet?

Om man bara väljer att konvertera till gråskala så förlorar man en mängd gråtoner. Det känns som att det mest är baserat på den röda kanalens ljusvärden. Om du däremot använder blanda kanaler med tillvalet monokrom, så bestämmer du själv hur mycket av varje kanal som du vill inkludera i den svartvita bilden. Känns lite mer mörkrum över det hela.

Man ju förstås välja tunna ut, eller konvertera till LAB och kasta A och B kanalen. Men med blanda kanaler har man bäst kontroll över slutresultatet.

Jag är ute efter liknande effekt, Ex som kenneth Markström har gjort i denna bild

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=104023

Jag förstår ungefär hur man kan göra utav era olika förklaringar...*ler*

Men ta det gärna lugnt och sansat från början, tänk på att jag e amatör.

Christel... jag har testat din variant och det verkar funka bra, men färgerna blir lite knepiga???

Jag provar vidare...

/Jenny

Nu har jag nog fått kläm på det hela. Även om det krävs en massa med jobb för att få det riktigt snyggt.

Tack till er alla som vart så vänliga och hjälpt mig.

/Jenny

Jag är på strålande humör och med ett strålande humör känner jag för att berätta saker 
Om du bara ska göra en enkel sak, som att konvertera en bild till svartvit och sedan behålla färgerna på vissa områden, är det ganska lätt. Jag tror denna metod fungerar i ps6, om inte får vi väl ta en annan teknik. Så här gör du enklast:

1. Öppna din färgbild, se till att den är i RGBläge.
2. I din lagerpalett har du en massa ikoner i nedre delen. En ikon ser ut som en boll med ena halvan fylld med svart och den andra skall väl föreställa vit. Om du trycker på den, får du fram en massa val du kan välja. Du väljer ”blanda kanaler”.
3. I ”blanda kanaler” gör du bilden svartvit. Kryssa i rutan ”monokrom” och dra i reglarna för att få bilden precis så svartvitt som du vill ha. Se bara till att det alltid blir 100% när du räknar i ihop värdet av de tre reglarna. Det ska det vara för att du inte ska rubba färgbalansen. Exempelvis: Röd regel = 140% Grön regel= 60% Blå regel= -100% ger 140+60+(-100)= 100%. Självklart kan du experimentera så att det inte alltid blir 100%, men du kan då få en massa konstigt brus i bilden, så det är bäst att ha 100% i bakhuvudet.
4. När du har valt hur svartvit bild ska vara, får du automatiskt ett nytt lager ovanför din originalbild. Du har även fått en lagermask, det är den tomma vita rutan som du ser i ditt nya lager i lagerpaletten. Den ska du se till att den är markerad och du väljer en svart pensel och börjar måla på bilden där du vill att färgerna ska komma tillbaka. Ett tips är att du använder en mjukpensel med 75% opacitet. Om du råkar måla för mycket, väljer du en vit pensel och målar bort det. Så håller du på tills du blir nöjd. När du är klar, lägger du samman alla lager.

Kanske verkar invecklat, men det är enkelt när man väl kommer igång. Som sagt, jag tror detta fungerar i ps6. Om inte finns det andra tekniker som är lite mer omständligare, men ger samma resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar