Jag är på strålande humör och med ett strålande humör känner jag för att berätta saker
Om du bara ska göra en enkel sak, som att konvertera en bild till svartvit och sedan behålla färgerna på vissa områden, är det ganska lätt. Jag tror denna metod fungerar i ps6, om inte får vi väl ta en annan teknik. Så här gör du enklast:
1. Öppna din färgbild, se till att den är i RGBläge.
2. I din lagerpalett har du en massa ikoner i nedre delen. En ikon ser ut som en boll med ena halvan fylld med svart och den andra skall väl föreställa vit. Om du trycker på den, får du fram en massa val du kan välja. Du väljer ”blanda kanaler”.
3. I ”blanda kanaler” gör du bilden svartvit. Kryssa i rutan ”monokrom” och dra i reglarna för att få bilden precis så svartvitt som du vill ha. Se bara till att det alltid blir 100% när du räknar i ihop värdet av de tre reglarna. Det ska det vara för att du inte ska rubba färgbalansen. Exempelvis: Röd regel = 140% Grön regel= 60% Blå regel= -100% ger 140+60+(-100)= 100%. Självklart kan du experimentera så att det inte alltid blir 100%, men du kan då få en massa konstigt brus i bilden, så det är bäst att ha 100% i bakhuvudet.
4. När du har valt hur svartvit bild ska vara, får du automatiskt ett nytt lager ovanför din originalbild. Du har även fått en lagermask, det är den tomma vita rutan som du ser i ditt nya lager i lagerpaletten. Den ska du se till att den är markerad och du väljer en svart pensel och börjar måla på bilden där du vill att färgerna ska komma tillbaka. Ett tips är att du använder en mjukpensel med 75% opacitet. Om du råkar måla för mycket, väljer du en vit pensel och målar bort det. Så håller du på tills du blir nöjd. När du är klar, lägger du samman alla lager.
Kanske verkar invecklat, men det är enkelt när man väl kommer igång. Som sagt, jag tror detta fungerar i ps6. Om inte finns det andra tekniker som är lite mer omständligare, men ger samma resultat.