ANNONS
Annons

Hjälp med drivrutiner för 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

smetter

Medlem
Hey !

Saken är som så, att jag ska åka till Australien / Nya zeland, och vara borta i 2 månader. Då jag ska fotografera en hel del med min 350D, vill jag gärna kunna lägga in bilderna på en dator, och tanka över till Sverige. Problemet är att jag inte har någon egen dator med mig, utan behöver använda mig av ett internetcafe.

Frågan är då om jag behöver instalera canons drivrutiner för min kamera på varje dator jag kommer att använda?! Eller finns det ngn typ av "plug&play" dvs att man stoppar in sladden och datorn hittar kameran direkt? Det känns rätt jobbigt att dra med sig en cdskiva och instalera varje gång man går till ett internetcafe.

Jag är tacksam om folk har tips eller dylikt ang. detta problem!

Ha de!

Enklast är nog att ta med en enkel kortläsare för usb, de kräver oftast inga drivrutiner som kameran gör.

Som bonus slipper du slösa på kamerans batteri vid överföringen också.. :)

Bra tips!

Frågan är då vart jag billigast köper en kortläsare som stödjer de minneskort som 350D använder.

Ngn som vet !?

350D använder Compact Flash - den äldsta typen av moderna minneskort. I stort sett alla kortläsa stöder dessa, och du kan hitta dom billigt. Se bara till att du får en kortläsare som stöder HighSpeed USB 2.0, annars går det trögt!

Finns från ca 130kr och uppåt i stort sett överallt - fotoaffärer, Clas Ohlson, Teknikmagasinet, databutiker, osv...

Ha det så trevligt på din resa!

Håkan

Du kan skaffa en liten 2.5"-hårddisk som strömförsörjs via USB-porten. Kostar ca 800:- för 60 gigabyte. Det kan ta ett tag att ladda hem bilderna så jag valde denna lösningen när jag var ute och reste.

Johan

watski skrev:
Du kan skaffa en liten 2.5"-hårddisk som strömförsörjs via USB-porten. Kostar ca 800:- för 60 gigabyte. Det kan ta ett tag att ladda hem bilderna så jag valde denna lösningen när jag var ute och reste.

Johan

Min 2.5" hdd kostade 995:- , 120GB

Tjenare!!

Reste i Australien i ett halvår förra året, hade min 350d med mig på hela trippen. funkade hur bra som helst, hade ett 1Gbyte och ett 2Gbyte. Problemet var när man var utanför Sydney (reste runt i hela Aus) där hade de knappt modemhastighet på uppkopplingen = omöjlig att skicka bilderna till Sverige.

Jag brände istället ner bilderna på en DVD (där de hade DVD brännare, var inte många ställen som hade det) och de bilder vi la upp på internet för att visa släkt o vänner förminska vi ner till ca 200kB filer.

Detta var inte svaret på din fråga men ett tips, övriga svar om kortläsare anser jag oxå vara bäst

smetter skrev:
Eller finns det ngn typ av "plug&play" dvs att man stoppar in sladden och datorn hittar kameran direkt?

Om Internet Caféet kör Windows XP fungerar det utan extra drivrutiner men då hittas bara JPEG-filer, ej RAW.

Kortläsare låter som en bra lösning som de andra skrivit ovan.

Men om man, som jag just nu, sitter på ett ställe och har en "främmande" dator, men ingen kortläsare, vad gör jag då? Jag har en usb-sladd.

Finns drivrutiner för att ladda över bilder direkt fr kameran till datorn på internet?

Vilken ska jag ladda hem? Vid snabb koll på canons hemsida finns lite olika filer att välja bland.

Tacksam för snabbt svar då jag skulle behöva lösa detta snarast.

Tack på förhand!

Varför krångla till det? En enkel kortläsare för en hundring bör funka på de flesta internetkafeer. Tror det blir svårare att få tillåtelse att installera programvaror på datorerna.

Hur skall du "tanka över" från ett Internetcafé. Har du en ftp plats? Egen server?

Jag har aldrig använt ett internet café men vad har de generellt för uppkopplingshastighet uppströms? Som någon sa, tänk om det är en långsam förbindelse, det kan bli väääääääldigt segt att laddag upp flera GB filer. Även om uppkopplingen är OK så tar ju varje gig lite tid...

Jag skulle nog i alla fall satsa på någon form at disklösning, men allt beror ju väldigt mycket på hur många bilder du räknar med att knäppa.

Mvh
Anders

Arlemo skrev:
Men om man, som jag just nu, sitter på ett ställe och har en "främmande" dator, men ingen kortläsare, vad gör jag då? Jag har en usb-sladd.

Finns drivrutiner för att ladda över bilder direkt fr kameran till datorn på internet?

Vilken ska jag ladda hem? Vid snabb koll på canons hemsida finns lite olika filer att välja bland.

Tacksam för snabbt svar då jag skulle behöva lösa detta snarast.

Tack på förhand!

Jag upprepar frågan och är mycket tacksam för svar på frågan. Förutsättningarna är precis som i frågan. Jag HAR ingen kortläsare och kan inte skaffa någon här heller och datorn är inte så främmande att jag inte får ladda ner någon rutin på den.

Tacksam om någon kan ge tips!

Arlemo skrev:
Jag upprepar frågan och är mycket tacksam för svar på frågan. Förutsättningarna är precis som i frågan. Jag HAR ingen kortläsare och kan inte skaffa någon här heller och datorn är inte så främmande att jag inte får ladda ner någon rutin på den.

Tacksam om någon kan ge tips!

Har du provat att plugga in kameran och se vad som händer?

Jag testade just med en Powershot S2 IS och den dök snyggt och prydligt upp i Windows XP utan att jag installerade någon drivrutin. Kan möjligen bero på att jag installerat diverse Canon programvara tidigare men jag tror faktiskt det finns inbyggt stöd för digitalkameror i XP.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar