Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Bridge!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på Er!

Håller på och lär mig Bridge, har precis lagt in en massa nyckelord bl a.
Problemet uppkommer när jag ska söka efter foton...
Säg att jag söker på två nyckelord, vinter och Matti. Jag vill alltså ha fram alla bilder på mig under vintern, INTE alla bilder på mig och inte alla bilder på vinter.
Försöker och försöker men kommer inte på hur man gör,

vore mycket tacksam för svar i fråga! :D

Mvh

Matti Mannheimer

Ok? Vet inte riktigt vad du menar...

Har ju självklart bockat i bägge alternativen under Filter, men problemet är ju att ALLA bilder innehållande Vinter och Matti då dyker upp. Det borde väl gå att få fram bara de bilder där BÄGGE keywordsen finns med samtidigt?
Var väljer man att den ska matcha båda kriterierna?

Mvh

Ctrl+F (pc)
Skriv följande i rullgardinsmenyerna.
Nyckelord- Är lika med- Vinter +
Nyckelord- Är lika med- Matti

I den nedre menyn väljer du: Om alla vilkor uppfylls.

Prova, så gjorde jag och lyckades efter några försök.

Mvh C.Pettersson

Jag har precis samma problem som Matti. Jag läser i boken Adobe Photoshop CS 3 av Scott Kellby och i den ska det fungera så som Matti skriver. Man ska under fliken filter kunna bocka i tex. 2 sökord och bägge dessa måste matcha nyckelorden man lagt i på bilderna. Det fungerar inte och jag har letat mig gråhårig bland inställningarna utan resultat.

Christians metod fungerar men så mycket enklare det vore om man kunde komma till samma resultat bara genom att bocka i under mappen filtrera.

Fler tips efterlyses.

C.Pettersson skrev:
Ctrl+F (pc)
Skriv följande i rullgardinsmenyerna.
Nyckelord- Är lika med- Vinter +
Nyckelord- Är lika med- Matti

I den nedre menyn väljer du: Om alla vilkor uppfylls.

Prova, så gjorde jag och lyckades efter några försök.

Mvh C.Pettersson

Hej på er igen!

Var tvungen att gå till botten med "problemet" så jag kontaktade Mattias på Moderskeppet. (Vem vet om inte han?)
Han svarade precis som Christian skrev ovan, det enda sättet är att gå in i sökfunktionen och kryssa i + och lägga till sökkriterierna.
Så tack och bock för hjälpen Christian (och Mattias)!

PS. Stefan, jag har också Scott Kelbys bok och förstod inte alls vad han menade på sid. 51... :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar