Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med bra inställningar till 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

BigStone

Medlem
Har precis köpt en 50D och undrar nu om någon snäll själ har lite inställning tips alt. några bra tips på programering av egna funktioner (C1, C2) som kan vara användbara.
Tar mest sportbilder (innebandy & fotboll) samt växter och insekter (har dock inget makroobjektiv).

Skall väl påpeka att jag inte är den mest erfarna fotografen, som nu hoppas att jag inte tagit vatten över mitt huvud med köpet av 50D.

Tack på förhand

/Niklas
 
Tja, ett C-läge för actionfoto är alltid bra att ha om det dyker upp något oväntat - vad man skall ha i det läget beror ju på tycke och smak, men exempelvis:
Stor bländare baserat på Av läge
Servo AF centrumpunkt
medelhög ISO
Bara JPEG
Serietagning hög fart
högdagersprioritet avslagen
-1/3 EV i exponeringskonpensation

Exempelvis - finns tusen sätt att resonera, men jag har alltid ett actionläge på ett C-läge för att slippa fippla om det händer något oväntat när man är inne i någon annan "mode".
 
Jag har valt att använda C-lägena till inställningar där ljuset är någorlunda konstant från gång till gång. I ditt fall så har du intresset innebandy och där hade jag skapat en inställning som är baserat på tidigare erfarenheter. Misstänker att du har ett högt ISO, stor bländare (litet tal) och en snabb tid samt följande fokusering kanske på mittpunkten. Titta bakåt på dina bilder och försök finna en grundinställning. Plåta och justera. Tillslut tror jag du hittar ett bra utgångsläge.
 
Där kan det vara ett problem enligt mig iaf - under längre tagningar med likartade förhållanden så är det ofta bättre att köra och evolvera ifrån ett grundläge på någon grundmode (Av, Tv, M eller hur man vill ha det) eftersom c-lägena har en rätt otrevlig nackdel just när man kör M och det är att man justerar in sig lite eftersom och går kameran ner i sleep så hoppar inställningarna tillbaka till grundläget och missar man det så står man felexponerade bilder. Det går givetvis att hantera, men det är ett misstag som jag har gjort och därför har en metodik där jag under längre medveta tagningar ställer in allt jag önskar i ett grundläge och lägger önskvärda alternativa inställningar på ett eller flera C-lägen som man snabbt kan gå till om man behöver. Finns givetvis inte något rätt och fel, men detta är en risk som är irriterande om man missar...
 
Rätt i att du påpekar fenomenet med att kameran går tillbaka till det sparade grundläget på C-knapparna. Jag har valt att mata in 3 olika lägen för studion. Skiljer inte så mycket mellan dem. Mest för att kunna hantera vit eller mörk bakgrund.
 
Tackar för tipsen : )
Får försöka mig på att programmera in ett något bra i C-läge.
Dottern spelar innebandy turnering nästa helg så då kommer jag att testa en del.
Tar med mig er tips och ser vad det kan bli.

Bengt-re - När du skriver att kameran går ner i sleep, menar du då att den stänger av sig ?
Den inställningen har jag redan ändrat till "Av" så att jag måste stänga av kameran själv.

/Niklas
 
Ja, just det menar jag - jag är en sådan som sällan stänger av kameran för att ha den redo och då är det rekomenderat att tillåta sleep om man inte har gott om batterier :)

Använd C-lägen - det är en underbar funktion som går att använda på många helt olika sätt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.