Annons

Hjälp med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bensryd

Ny medlem
Hej

Testat att ta lite "produkt" bilder idag, men stött på lite problem.
Har innan använt blixtarna vid gruppfotografering utan problem.
Men får nu ett svartfält i toppen av bilden, inte tonat utan en relativt skarp kant.
Testat flytta om blixtarna ifall jag råkat skapa någon skugga eller liknande.
Har zoomat in och ut, bytt lins men blir inte av med det. Utan blixtarna på så har jag inga problem..
Om man bortser från det ovälkomna fältet blir bilden bra exponerad.

Använt Sonya77 iso 100 bländare 10-22 slutartid 800-2000
Tamron 70-200mm / tamron 18-270mm
Elinchrom Blixtpaket D-Lite RX 2 To Go

Om någon kan dumförklara mig lite så jag får löst på detta vore jag tacksam!
 
Du har för kort slutartid. Det är slutarridån som skuggar. Kolla vad kortaste blixtsynktid är för din kamera och håll dig över den. Med blixtljus i studio behöver man ändå inte så korta slutartider.
 
För att förklara lite mer.

Slutaren i kameran är gjord som ett par gardiner, där den ena dras ifrån och den andra sedan dras för - åt samma håll. De behöver en viss tid för att löpa över hela bildytan (sensorn), ungefär 1/250 sekund.

Tiden som fabrikanten anger är den kortaste som slutaren står helt öppen medan blixten brinner. Om man tar med kortare tid, så hinner den andra ridån börja löpa innan blixten tänds, och då får man en mörk kant där slutaren skuggar sensorn. Att skuggan får en gradient, blir mjuk, beror på att blixten ökar i styrka medan den ridåhalvan löper.

Den vanligaste tiden som anges är 1/200 sekund, och man tar alltså inte med blixt och kortare tid.

På kortare tider än den där slutaren öppnar helt, kommer aldrig hela sensorytan att vara frilagd, utan de två ridåerna löper då samtidigt med en springa emellan över sensorn. Springans bredd avgör slutartiden.
 
Tack för fördjupningen Urban. Jag skrev mitt förra inlägg på telefonen, inte så optimalt för långa utläggningar direkt. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.