ANNONS
Annons

Hjälp med bildbearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)

Nutten

Ny medlem
Hur hade ni beskurit och förbättrat den här bilden? Kom med förslag!

Bilagor

• hands_small.jpg
    hands_small.jpg
    24.2 KB · Visningar: 380
Hej Elisabeth!
Här är mitt förslag på efterbehandling.

//Michael Jönsson

Bilagor

• händer.jpg
    händer.jpg
    42.1 KB · Visningar: 365
Senast ändrad:
Så här kan man kanske göra:

1. Beskurit till stående format
2. Klonat bort "pinnen" och annat i bakgrunden
3. Ökad färgmättnad
4. Lättat upp skuggor

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    47.4 KB · Visningar: 356
Tack Michael, nu har jag sett bilden ordentligt. Fint förslag!

Görans förslag låg närmre det jag själv funderat på innan. Återstår att klura ut vad som är allra bäst..eller kanske rentav göra två varianter?

Lustigt, "pinnen" (som i själva verket är en del av en hästdragen vagn) har jag inte tänkt på förrän ni sade det, men nu när jag ser den känns den väldigt störande.

Jag har en mängd bröllopsfoton jag behöver ta itu och redigera, så kanhända dyker det upp någon mer fråga.

Är inne i en "sänka-kontrasten-fas", känns ofta fint i svartvitt om det görs på rätt sätt. :) Föreslår också svv (använde 66% grönt och 34% rött i channel mixer). Men lyft gärna lågdagrarna, dels för att lätta upp dem och dels för slippa den höga kontrasten i bilden (curves, dra uppåt vid nedre tredjedelen någonstans). Man kan också flytta högdagerpunkten något nedåt i samma kurva eftersom den vita (?) klänningen tyvärr är överexponerad och har bränt ut och på så vis minskas kontrasten mellan helt eller delvis utbrända delar av klänningen. Rätt skärpning är viktigt när kontrasten sänkts. Lätt sepiaton (CS3-action, Hue/sat 30/25, 15% lageropacitet) tycker jag kan vara fint här.

Beskärning och bortkloning har jag inte tagit ställning till.

Bilagor

• hands_small_nl.jpg
    hands_small_nl.jpg
    45 KB · Visningar: 271
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar