Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med bild !

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
I helgen var jag ute och fotade på en nattklubb i Sthlm.
Har en Nikon D50 med en SB-600 blixt.

Mina bilder blir väldigt "gråa" samt mörka.
Hur gör jag för att få bilden som denna ?

Dom inställningarna jag kör med är;
ISO 400
Bländare 5.6
Slut 1/4 (tror jag)

Blixten har jag ställt in på att den är vinklad 45 grader uppåt samt har -0.7 i blixstyrka..

Någon som kan ge mig tips ?

Bild som jag tagit:
http://www.greyline.se/2.jpg

Bild som jag vill ha det:
http://www.greyline.se/1.jpg

1. Skaffa en bouncer till blixten
2. Slå den rakt mot personerna
3. Fota RAW, om du inte gör det, så kan du lättare laborera med exponeringen.

Bifogar en litet ljusare version:

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    56.4 KB · Visningar: 389
Man kan bara få färger om man har ljus. I mörker är alla katter grå. Skaffa en riktig bouncer till blixten och du får allt du behöver. Svårare än så är det inte.

Till min SB-800 följer det med ett plastlock som är en bouncer. Till min SB-600 köpte jag en liten vit socka. Den är klädd med aluminiumfolie på en 'väggen' och ger ett mjukt och fint ljus utan att äta upp alldleles för mycket av det. Jag köpte på tradera, tror jag gav en hundring eller så.

Ingetdera. Vill du ha med mycket bakgrund så lär både du och motivet behöva stå väldigt stilla och du kör TTL-BL, då exponerar kameran efter hela bilden men lättar upp med en blixt. Perfekt soliga dagar eller då man skall ta stämningsbilder i skymning.

Den bild du refererar till som drömbilden har inga sådana finesser. Den är fotad rakt upp och ner med TTL som jag kan se det.

Lite ljusare.
Duplicera lager med blandningsalterantiv Screen

Bilagor

• 2_ny.jpg
    2_ny.jpg
    57.3 KB · Visningar: 342
Köp en bouncer
ställ kameran på bländarförval och största bländare (2,8) borde ge en tid på typ 1/40 s och inte 1/4 sek?
Kompensera inte blixten med -0,7 utan kör "normal effekt"
IS0 200-400
RAW (= mer efterarbete...)

Detta funkar alldeles utmärkt när jag kör min sb800 + tamron 28-75/2,8 + D2x

/jesper

Med bouncer, menar ni då den mjölkfärgade plastbiten som kallas för "omnibouncer"? Jag har en sådan som jag köpte av ren okunskap för några år sedan, och jag har gjort flera test med den, och kan inte annat än säga att den är totalt värdelös! Inte ens värd de 100 kronorna den kostade!

Ett försök...

1. Drog i nivåer. "Vita triangeln" ner till 156 (där histogrammet slutar). Därefter grå triangeln till 1.10. Svart kvar på 0.

2. Skugga/högdager. Skugga i läge 0/0/0, högdager 15/50/30 Justeringar +20/0.
Gjorde detta i syfte att jämna ut hudtonerna på den högra tjejen.

3. USM. 20/50/0.

Så här blev det, tycke och smak är ju olika så det är bara att fortsäta dra i PS-spakarna...:)

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    58.5 KB · Visningar: 253
Walle skrev:
Med bouncer, menar ni då den mjölkfärgade plastbiten som kallas för "omnibouncer"? Jag har en sådan som jag köpte av ren okunskap för några år sedan, och jag har gjort flera test med den, och kan inte annat än säga att den är totalt värdelös! Inte ens värd de 100 kronorna den kostade!

Bouncer omnibounce tja! Den lilla mjölkfärgade plast lådan med en öppning :)

På vilket sätt värdelös? Tänk på att den stjäl ljus så att man eventuellt måste dynna på lite blixtkompensation!

photonicdelousions skrev:
Bouncer omnibounce tja! Den lilla mjölkfärgade plast lådan med en öppning :)

På vilket sätt värdelös? Tänk på att den stjäl ljus så att man eventuellt måste dynna på lite blixtkompensation!

Hmm, jag är inte säker på att vi pratar om samma sak. Den jag pratar om är en liten mjölkvit sak i plast som man sätter på blixten. I mina test så har jag inte sett någon skillnad när den har suttit på och när den har varit av.

Har man ttl i kameran så ska man inte behöva kompensera med blixtkompensationen alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar