Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med bild!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vilja ha hjälp med att fixa en bild..så den blir optimal i storleken utan att tappa kvaliten!! Bilden är för stor för att ladda upp!!

mvh Patrik

Prova med att förminska bilderna i Easy Thumbnails . Det är ett mycket bra program där du bl.a kan ställa in lite uppskärpning efter förminskningen.

Programmet är gratis.

Har du photoshop så minska ner bilden till ca 800 pixlar, då är det så stor att den får plats på de flesta skärmar, välj sedan "spara för webben" och välj jpeg + vilken komprimering du vill. Det som är så bra med detta är att du ser när bilden börjar tappa i kvalitet.

när man minskar ner en bild så bör man lägga på lite skärpa innan man sparar för webben, eftersom bilden känns lite suddig när man skalat ner den.
kör filter-sharpen-unsharp mask och ställ threshold på 0, radius på 0,3-0,4 och ställ sen in amount tills det ser bra ut.
överskärp inte för det kan nästan "skära" i ögonen.
på en liten bild har man oxå väldigt liten radius inställd för att inte det ska bli konstiga konturer.
ju större bild desto större radie. jag brukar själv dock köra runt 1,0 som mest, helst mindre.

Tripod skrev:
Använd Photoshops utmärkta verktyg "Save for web" där kan du jämföra "före-efter" bilder och välja själv när du kompromissar mellan kvalitet och storlek.

Jag testade med att förminska på vanligt sätt i ps (bild/ändra storlek) och med hjälp av "spara för webben" och i EzThumbs.
Resultatet var slående: EzThumbs i särklass därefter "förminska på vanligt sätt" och sämst "spara för webben" som blev något brusiga.

Tilläggas skall att EzThumbs var inställt på att uppskärpa lite efter förminskningen men också att den helt saknade brus.
Om man i efterhand går in och skärper den förminskade bilden når man kanske samma resultat (om man gör på vanligt sätt). Men vem lägger ner så mycket energi på en förminskad bild?
I EzThumbs får man allt på en gång.

man gör en action (funktionsmakro) i photoshop så räcker det med en knapptryckning.
och då menar jag att man kan göra sin bild färdig för FS med rätt storlek, skärpa, ram, logga.. rubbet.

Estethia skrev:
man gör en action (funktionsmakro) i photoshop så räcker det med en knapptryckning.
och då menar jag att man kan göra sin bild färdig för FS med rätt storlek, skärpa, ram, logga.. rubbet.

De låter juh som ett trevligt sätt...men hur fixar man en sådan knapp...!!

Nu ligger de en bild uppe iaf!!

mvh Patrik

guidning i easy thumbnails

Inte för att det var mycket olika knappar att välja på, men inte lyckades jag förstå vad jag ska göra för att minska en bild i omfång (så att den t ex kan laddas upp på fotosidan) Jag har en jpeg bild som är 600 kb, har installerat programmet- vad gör jag nu....?

Den som svarar- uttryck dig som att du talade med en femåring eller så...

Re: guidning i easy thumbnails

Christina skrev:
vad gör jag nu....?

Den som svarar- uttryck dig som att du talade med en femåring eller så...

Ok Christina, jag skall försöka.

Under "files" (till vänster) finns en ruta som heter "Look in". Där markerar du den mapp i din dator där dina bilder ligger. I rutan under kommer det då upp vilka bilder du har i mappen. De bilder du vill förminska markerar du genom att kilcka på dem håll Ctrl-knappen nere om du vill markera fler bilder.
Innan du gör detta måste du bestämma var bilden skall hamna efter förminskningen. Det gör du i den nedersta rutan "Save in". Klicka på rutan ... till höger och bläddra fram en mapp.

När du markerat en bild kommer den upp i den stora rutan till höger. Välj då fliken "Thumbnail preview" då ser du bilden i det format den blir som färdig.
Välj sedan fliken "Settings" och där ställer du in bredden på bilden (eller höjden). Bilden beskärs inte utan den blir i det format som är minst av berdd/höjd. Där kan du också ställa in skärpa, kontrast mm (du ser vad som händer i bilden på en gång).

Lycka till!

Tack Rolf. Har nu med hjälp av Easy Thumbnails lagt upp min första bild. Skulle säkert vara vettigt att finslipa skärpa etc, gör det med nästa bild. Resultatet kan nu beundras på fotosidan... /Christina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar