Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med bidbehandling innan cancastryck.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ravestream

Aktiv medlem
Hej !

Har en bild som jag vill ha ut på canvas, dock inte til mig själv & vill ju det ska bli så bra som möjligt, dock är jag inte så bra på det där med vad jag bör öka på eller så för att det ska se så liknande ut på canvas som det gör på datorn.

Hur stor canvas bör jag kunna få ut av en bild som är 2592x3872 pixlar ?

Nu pratar vi kvalitet som är okej att ha på vägen utan milimetergranskning, vill inte ha den för liten heller.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa till ? har psd filen. den är dock på ca 230 Mb.

Kika på www.crimson.se och se om du får några tips där. Vad jag sett räcker det kvalitetsmässigt egentligen med en bild som duger för tryck på ett A3, efter det är skillnaden tydligen inte jättestor om du ska ha den i t.ex. 70 x 100 cm på en vägg. Jag har själv dock inte beställt något (än) från Crimson men vad jag hört från vänner ska det vara en ganska bra sida med helt okej prissättning. De har även ICC-profiler att ladda ner för att göra det lättare med efterbehandling.

Hur stor canvas bör jag kunna få ut av en bild som är 2592x3872 pixlar ?

Den lägsta upplösning som jag rekommenderar för canvas är 180 ppi, vilket ger en bildstorlek på 36 x 54 cm. Sedan kan man interpolera bilden till större storlekar, om du har en riktigt skarp bild från början. 200% är oftast inga problem, alltså 72 x 108 cm.

Sedan bör man skärpa bilden ordentligt. Ser det bra ut på skärmen vid 100%, då är det alldeles för dåligt skärpt.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar