Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med autofokus på Nikon D40!

Produkter
(logga in för att koppla)
När du är inne i menyn och markerar inställningen AF i menyn vad säger kameran då ifall du trycker på hjälpknappen?
(den som sitter vid frågetecknet precis intill displayen)

Åk tillbaka till affären (om du kan) och be att få prova ett annat objektiv.
När man söker på "D40 autofocus problem" får man ganska många träffar och många av dem har varit problem med gluggen.

På min D60 kan man välja fokustyp i menyn oavsett om jag har enkel eller full meny aktiverad. Men det kanske skiljer sig från D40? Du kan ju alltid testa.

När du är inne i menyn och markerar inställningen AF i menyn vad säger kameran då ifall du trycker på hjälpknappen?
(den som sitter vid frågetecknet precis intill displayen)

"Tillgängliga fokuslägen är "Enpunkts servo-AF" för stilla motiv, "Kontinuerlig servo-AF" för rörliga motiv, "Automatisk servo-AF" (kameran väljer automatiskt mellan "Enpunkts servo-AF" och "Kontinuerlig servo-AF") och "Manuell fokus" för manuell fokusering."

På min D60 kan man välja fokustyp i menyn oavsett om jag har enkel eller full meny aktiverad. Men det kanske skiljer sig från D40? Du kan ju alltid testa.

Jag kommer inte åt att ändra det, jag får bara meddelandet att "Detta alternativ är inte tillgängligt med aktuella inställningar"

Gör ett test:

1. sätt programväljaren i P-läge (t ex....)
2. sätt fokusväljaren på objektivet i läge M
3. tryck igång displayen med "förstoringsglasknappen"
4. Kolla om fokusläget i den högra spalten dimmar tredje fältet nedifrån - ett dimmat MF ska synas
5. tryck snabbt (innan displayen släcks) fokusväljaren på objektivet till läge A

Ändras displayens dimmat MF till AF-S, AF-A eller AF-C?

6. tryck än en gång på förstoringsglasknappen och kolla om du med OK-knappen kan aktivera någon av AF-S, AF-A eller AF-C

Låt oss höra resultatet ;-)

Gör ett test:

1. sätt programväljaren i P-läge (t ex....)
2. sätt fokusväljaren på objektivet i läge M
3. tryck igång displayen med "förstoringsglasknappen"
4. Kolla om fokusläget i den högra spalten dimmar tredje fältet nedifrån - ett dimmat MF ska synas
5. tryck snabbt (innan displayen släcks) fokusväljaren på objektivet till läge A

Ändras displayens dimmat MF till AF-S, AF-A eller AF-C?

6. tryck än en gång på förstoringsglasknappen och kolla om du med OK-knappen kan aktivera någon av AF-S, AF-A eller AF-C

Låt oss höra resultatet ;-)

Nej tyvärr!! Det funkade inte heller... fler tips? Tusen tack för all vänlig hjälp!!

Ja det låter som att du gjort allting rätt, troligen något galet med kameran/objektivet då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar