ANNONS
Annons

Hjälp med autofokus på Nikon D40!

Produkter
(logga in för att koppla)

sepaulin

Medlem
Jag är en helt fotoamatör som idag köpte min första systemkamera, en Nikon D40. Jag skulle behöva hjälp med hur man ställer inden på autofokus?

Har på objektivet ställt den på A men ändå fokuserar den inte när jag håller ner avtryckaren. I menyn ser jag att den står på MF, men vilken inställning jag än hr den på så går det inte att ändra det valet.

Snälla är det någon som vet vad jag gör för fel?

Jättetack!

Det går alltså inte att välja t.e.x. AF-A med multiväljaren och sedan bekräfta med OK?

Om det är så hoppas jag att någon annan som är mer hemma på D40 ger ett svar. Jag äger ingen själv utan Googlade bara och hittade instruktionsboken...

Mvh,
Leif

Det går alltså inte att välja t.e.x. AF-A med multiväljaren och sedan bekräfta med OK?

Om det är så hoppas jag att någon annan som är mer hemma på D40 ger ett svar. Jag äger ingen själv utan Googlade bara och hittade instruktionsboken...

Mvh,
Leif

Nej, jag har tryckt mig runt bland alla menyval och grejer, men förstår ändå inte, jag ser i menyn att den är inställd på manuell fokus, men kommer inte åt att redigera...

Någon som vet??

Tack snälla Leif för att du försökte!

Du råkar inte ha någon kompis som har Nikon så att ni kan felsöka genom att byta objetiv med varann? Det kan ju vara fel på din kamera eller ditt objektiv!

Har detta någonsin fungerat? Är kamerana ny?

Per.

Du råkar inte ha någon kompis som har Nikon så att ni kan felsöka genom att byta objetiv med varann? Det kan ju vara fel på din kamera eller ditt objektiv!

Har detta någonsin fungerat? Är kamerana ny?

Per.

Kameran är helt ny, inköpt idag. jag är också rädd att det är fel på den. Dock fungerar fokusen när jag har den inställd på manuell.

Har du försökt att återställa kameran (om du har ändrat en massa)?

Läste också att en del inställningar i menyerna inte går att ändra om man inte har ett minneskort i kameran.

Har du satt fast objektivet ordentligt så att det "klickade" när du vred det på plats? Du kan ju prova ta loss och sätta tillbaka objektivet igen, kom ihåg att slå av kameran bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar