Annons

Hjälp med att vektorisera foto

Produkter
(logga in för att koppla)

M-Nilsson

Aktiv medlem
Jag har ett självporträtt på mig i vanlig storlek taget med min 500D. Nu skulle jag vilja ha denna bild i midre format, rättare sagt i 3,5 x 4,5 cm. Problemet är att när förminskar bilden i Photoshop som är det enda program jag har så blir bilden sämre i pixlarna och oskärpa blir det.

Går detta lösa på något sätt, vill ju ha samma kvalite på den lilla bilden. Någon här som är duktig på vektorisera, för det är väl vad som krävs?

Skärpa, inte vektor!

Det finns ju en alldeles utmärkt serie om skärpa sina bilder här på fotosidan.
Den är t.om. redigt överkurs för de flesta. Men läs och lär....

35 x 45 mm, det är ju ID fotoformat! Det tas ju milliontals sådana och just inte en enda är vektoriserad :)

Minska bilden till 35 x 45 mm i 300ppi, det går att ställa in på beskäringsverktyget.
Använd, filter - skärpa - smart skärpa - 1,2 px, mängd ca 100.

Jag har ett självporträtt på mig i vanlig storlek taget med min 500D. Nu skulle jag vilja ha denna bild i midre format, rättare sagt i 3,5 x 4,5 cm. Problemet är att när förminskar bilden i Photoshop som är det enda program jag har så blir bilden sämre i pixlarna och oskärpa blir det.

Går detta lösa på något sätt, vill ju ha samma kvalite på den lilla bilden. Någon här som är duktig på vektorisera, för det är väl vad som krävs?

Att vektorisera en bild vinner man ingenting på om man vill ha den likt fotot. Det blir enormt många vektorer i så fall och då vinner man ingenting i fråga om bildens vikt och kvalitet. Vektorgrafik kan användas av Flash, men det vanligaste användningsområdet är loggor, platt grafik etc. Gör istället som Mats G föreslår.

Om det inte blir bra att skala ner så mycket i ett steg gör det i några fler steg. Vi hade en tråd om det för länge sen orkar inte leta men så kunde man göra eller använda nåt sorts filter/script nån hade gjort. Gissar att den som vet kommer höra av sig.

Du blandar ihop begreppen "vekotorisera" och "interpolera". Vektorisera ditt porträtt vill du inte göra, tro mig... Lösningen för ditt problem är att interpolera med rätt algoritm i PS. Välj "Bikubisk skarpare" i menyn längst ned på "Bildstorlek". Efter att storleken reducerats måste du köra något skärpefilter på bilden, normalt Oskarp mask. Där får du testa dig fram, inställningarna beror på hur bilden ska användas.

Jochums tips om att skala i flera små steg har vi nyligen haft en diskussion om här på forumet där jag trodde som Jochum, men efter att ha gjort ordentliga tester blev tvungen att ge mig och erkänna att det inte gick att se någon skillnad mot om man skalade ned i ett steg. (Testa själv Jochum så ser du med egna ögon).

Om det inte blir bra att skala ner så mycket i ett steg gör det i några fler steg. Vi hade en tråd om det för länge sen orkar inte leta men så kunde man göra eller använda nåt sorts filter/script nån hade gjort. Gissar att den som vet kommer höra av sig.
Det gäller om man har en så gammal Photoshopversion att Adobe ännu inte tagit fram bicubic smoother och bicubic sharper algoritmerna. Annars använder man bicubic sharper i ett steg för förminskning.

Varför interpolera ner bilden? Det är väl bara att ange en liten utskriftsstorlek så är saken biff. Kryssa ur "resample image"

Tack för svaren, jag använde version 7.0.

Jo att välja liten storlek vid utskrift kan nog funka, men jag vill ha bilden i exakt ID formatet. Har försökt hela kvällen men hur jag än gör blir bilden "kornig"

Det gäller om man har en så gammal Photoshopversion att Adobe ännu inte tagit fram bicubic smoother och bicubic sharper algoritmerna. Annars använder man bicubic sharper i ett steg för förminskning.
Det var något år sen vi skrev om det men hade för mig att några tyckte det blev inte bra nog, om man tog det i fler steg blev resultatet bättre, men jag ska säga att jag inte testat detta med de senare PS-versionerna (säg på tre-fyra år) så jag vet inte hur det blir med dem, säkert har PS utvecklats.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto